Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hořící obří loď se 751 elektrickými auty na palubě po týdnu opuštěná dál smutně pluje oceánem, postupně uhoří až k smrti
11.6.2025 | Petr Miler
Pamatujete to blyštivé plavidlo, ze kterého jen na pár místech stoupal kouř? Tohle je z něj teď. Omšelý smutný vrak i po týdnu stále hoří. Podle všeho jen čeká na chvíli, kdy oheň dokoná dílo zkázy a loď s víc jak 3 tisíci novými vozy na palubě pošle ke dnu.
Uplyne to skutečně už týden od chvíle, kdy loď s poněkud ironickým jménem Morning Midas, která převážela přes 3 tisíce aut z čínského Jen-tchaj do Mexika, vzplála uprostřed oceánu. Bylo kolem toho slušné haló, neboť na palubě se nacházelo 746 elektrických aut - 65 plně elektrických a a 681 plug-in hybridních. A ačkoli byla v těžké menšině, právě ona mají za požárem stát.
V podstatě okamžitě po vypuknutí požáru to potvrdila firma Zodiac Maritime, které loď patří. Požár se rozhostil na palubě, kde byly uskladněny právě elektromobily, odkud měl být zapálen i zbytek plavidla. Na firmu jsme se v mezičase obrátili přímo s žádostí o další detaily. A byť pochopitelně nemá další konkrétní informace krom svědectví naštěstí plně zachráněné posádky, pro jiný závěr údajně není prostor.
Je prý prakticky nemožné, aby se o takový požár postarala uprostřed plavby spalovací auta. Společnost má s převozem takových vozů dekády zkušeností, na palubě je skladuje se zanedbatelným množstvím paliva v prostorách s minimem hořlavin, a pokud dojde k jejich požáru po delším čase stání, je to prý vždy beztak dáno elektrickým zkratem. I když se ale v minulosti něco takového přihodilo, poradit si s takovým požárem nebývá těžké, a nezpůsobí tak zkázu celé lodi - bez paliva v nádrži chybí cokoli, co by mohlo rychle a intenzivně vzplanout a požár nebylo možné izolovat na nanejvýš jednotky aut.
Naopak baterie jsou na tom přesně naopak a bez ohledu na úroveň nabití představují v případě vzniku požáru v tuto chvíli prakticky neřešitelný problém. Firma pochopitelně přijímá průběžná opatření, aby takovému riziku zamezila, patří mezi ně i skladování těchto vozů společně na jedné palubě, aby bylo možné případný požár izolovat. Navzdory přijatým preventivním opatřením a relativně malému podílu bateriových aut na celém nákladu v tomto konkrétním případě (necelých 24 %) ale snaha dostat požár pod kontrolu přišla vniveč. A kompletní posádka musela z bezpečnostních důvodů plavilo opustit.
Co se s ním od té doby stalo? Na to je velmi smutný pohled, který připomíná záběry z postapokalyptických filmů. Ohořelá loď zbavená svého blyštivého laku po celém týdnu dál pluje v ohni oceánem a se spoustou kouře okolo skutečně čeká na svou poslední hodinu. Unášena proudem rychlostí necelé 3 km/h je stále sledována americkou pobřežní stráží, která pořídila její aktuální záběry z letadla a přidala nejnovější informace.
Vidíme rozpadající se plavidlo prohořívající skrz naskrz, které připomíná loď duchů. Ta bude v tomto stavu dál plout po vodě, dokud neshoří tak, že půjde ke dnu, popř. na její palubě neshoří vše, co ještě shořet může. Jak dlouho to může trvat, je otázkou, už týden trvající požár se ale v tuto chvíli jeví jako katastrofa mimořádných rozměrů.





Na loď Morning Midas je po týdnu v ohni vskutku nehezký pohled, z kdysi hrdého plavidla je jen skrz naskrz prohořívající vrak, hotová loď duchů. Foto: U.S. Coast Guard, CC0 Public Domain
Zdroje: U.S. Coast Guard, Zodiac Maritime
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 08:00
- Aktuálně ze Sepangu včera 11:54
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out včera 11:06
- Vítězem v Sepangu sice Marquez, ale Alex včera 10:45
- Po crashi vyhrál zkrácený závod Moto3 v Sepangu Furusato včera 10:29
Nejnovější články
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
před 46 minutami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
před hodinou
Ford je nepoučitelný. Dál trvá na dosažení „uhlíkové neutrality”, i když konkurenti obrací
před 2 hodinami
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
před 4 hodinami
BMW odhalilo plán, jak zajistí, aby vaše příští služební auto byla znovu dieselová mašina
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
