Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hyundai si chtělo prodávat auta samo a přímo za pevné ceny. Narazilo a znovu se vrací ke „klasice”
22.6.2024 | Petr Prokopec
Pevné ceny znamenají vyšší ceny, neboť odpadne možnost výrazných slev, nic jiného v tom není. Od první chvíle, kdy někdo přišel s tímto nápadem na obcházení dealerů, tedy varujeme před tím, že to způsobí propad prodejů. A přesně to se děje.
Po dlouhá léta se automobily prodávaly skrze dealery. Ti fungují jakožto prostředníci mezi výrobci a zákazníci, přičemž na svých bedrech nesou řadu rizik. Nabízené vozy musí kupříkladu nakoupit, kolikrát i když sami nechtějí. A pokud se jich nedokážou zbavit za rozumnou cenu, na prodeji mohou i prodělat. Samozřejmě se mohou dostat i do přesně opačné pozice, ale to je zkrátka byznys s určitým poměrem rizika a potenciální odměny.
Automobilkám tento model dlouho vyhovoval, neboť svá rizika omezovaly a alespoň v určitém smyslu měly své jisté. Jenže od určité chvíle, když se jejich marže začaly tenčit, jakoby začaly vidět jen jednu stranu mince a dealery vnímat jako někoho, kdo bezostyšně slízává podstatnou část smetany jejich úsilí. Někteří výrobci se proto rozhodli, že dealery začnou obcházet.
Obchodní zastoupení značek by tedy dále existovala, byla klidně i samostatnými entitami a nadále poskytovala předváděcí jízdy, starali se o předávání aut a rovněž o servis. Nicméně samotný prodej již začaly realizovat automobilky přímo, a to za pevné ceny, s pevnou odměnou dealera za jednotlivý prodej. To logicky mělo maximalizovat marže výrobců, ale zjevně jim nedošlo jedno - ceny se tím fakticky zvýší a na to jsou lidé téměř vždy citliví.
Lidé si zkrátka zvykli o koupi nového vozu smlouvat. Z ceníkové ceny je tak běžné srazit 10 až 20 procent, ve specifických případech i víc. Pokud tuhle možnost odstraníte, ceny zůstanou opticky stejné, fakticky ale budou zásadně vyšší. Na to se relativně rychle přijde, a tak tam, kde jsou nasazeny fixní ceny, tam zájem publika rychle klesá. Automobilky to zjišťují hlavně v Austrálii, kde jsou s rozmachem tohoto modelu hodně daleko, jak nejnověji připomíná tamní Drive.
Třeba Honda a Mercedes-Benz takto začaly nabízet celé své portfolio, Hyundai se rozhodlo přímo a za pevné ceny prodávat pouze modely Ioniq 5 a 6. Loni Korejci s novým modelem neměli žádný problém, neboť obě auta se prodávala jen v omezeném množství - každé čtyři až šest týdnů bylo k dispozici 70 až 250 vozů. Často tak prodejci dokonce ani nedokázali zákazníky uspokojit.
Nicméně ve druhé půlce loňského roku se dodávky stabilizovaly a navýšily. Došlo tak na nevyhnutelné, dealerům se začaly plnit sklady. A jakkoli auta nebyla jejich, stále šlo o značný problém. Mimo jiné i proto, že splněny nebyly interní cíle, které si Hyundai v případě Austrálie loni dalo. Korejci totiž na nejmenším kontinentu chtěli prodat alespoň dva tisíce aut. Nakonec ovšem rok uzavřeli s 1 570 registracemi.
Plán pro letošní rok počítal rovnou s dvojnásobkem, tedy se 4 000 kusů. Nicméně za prvních pět letošních měsíců australští dealeři předali lidem jen 676 vozů. Stojí za tím navíc hlavně Ioniq 5, novější z dvojice elektromobilů, tedy Ioniq 6, si dokonce meziročně pohoršil o 8,3 procenta. Automobilka tak s fixní cenami zjevně narazila, neboť takové nedávají prostor se přemíry aut zbavit. A tak jsou nepřekvapivě minulostí.
Auta je tak znovu možné kupovat u dealerů jako dřív, byť pouze takových, která mají certifikaci Blue Drive (jde ale o zhruba 100 lokalit z celkových 160). Pikantní je, že Hyundai současně zvedlo ceníkové ceny o 1 000 až 2 500 AUD (cca 15 550 až 38 800 Kč), nicméně reálné ceny budou přesto niž. Je prakticky jisté, že tento krok povede ke zlepšení prodejů, byť nevíme, jestli půjde o spásu. První dojem uděláte jen jednou a nový, dnes už tedy starý obchodní model Hyundai budou mít lidé chvíli v myslích zafixováni jako součást něčeho, čemu je lepší se vyhnout.



Ioniq 5 aktuálně v Austrálii startuje na v přepočtu 1 047 000 korunách, zákazníci však mají znovu možnost domluvit si s prodejci lepší cenu. Pevné ceny se ukázaly být v praxi přesně tím nesmyslem, kterým se od začátku zdály být. Foto: Hyundai
Zdroj: Drive
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 23 minutami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před hodinou
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 3 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 4 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
