Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I Němci strádají, VW a Mercedes čekají ve třetím čtvrtletí 2012 pokles zisku
23.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Analytici mají jasno, problémem Evropy je nadvýroba. Snižování operačních zisků a prodejních cílů je tak pouze začátkem, příští rok má být ještě hůře.
Evropa má problém. A očividně větší, než se původně počítalo. S blížícím se zveřejněním výsledků za třetí čtvrtletí letošního roku totiž stále více analytiků předpovídá další propady v prodejích a tím ve výdělcích. Podle agentury Bloomberg navíc vůči této situaci již nejsou imunní ani německé značky, které doposud působily jako světlo na konci tunelu. Podle očekávání skupiny šesti analytiků totiž Volkswagen čeká ve třetím kvartále operační zisk 2,3 miliardy Eur (cca 57,5 miliardy korun), což sice nevypadá na první pohled jako malá částka, oproti loňskému roku se však jedná o 21procentní pokles.
Pro největšího evropského výrobce se tak jedná o nejnižší sumu, na kterou dosáhl od roku 2009, kdy globální recese snížila na některých trzích výdělky až o 80 %. Prakticky veškerý zisk má navíc na svém kontě Amerika a Čína, druhá jmenovaná země ovšem v letošním roce mobilizuje své více než miliardové obyvatelstvo pomalejším tempem než dříve. Podle Stefana Bratzela, ředitele Centra automobilového managementu při univerzitě v Gladbachu, navíc opravdové problémy mají přijít až příští rok.
Důvodem je zejména nadvýroba. Tu ostatně okusil Volkswagen již v letošním roce, když byl nakonec donucen k přehodnocení svých prodejních plánů. Nejinak tomu bude za rok, celkový objem zaregistrovaných nových vozů v EU by totiž měl poklesnout ve srovnání s rokem 2010 o milion kusů. VW Group tak očividně bude muset své plány dále redukovat, přestože má aktuálně k dispozici prodejní šlágr v podobě sedmé generace Golfu.
Koncern, pod který spadá i mladoboleslavská Škoda, ovšem v těchto problémech není sám. Např. Mercedes-Benz nedávno ohlásil přechod na jednosměnný provoz u stárnoucí třídy S. Šéf značky Dieter Zetsche pak navíc představil nový úsporný program, v jehož důsledku by Mercedes měl seškrtat miliardu eur na nákladech. I přesto ale Bloomberg odhaduje, že operační zisk Daimleru poklesne ve třetím čtvrtletí o 13 % na 1,83 miliardy eur (cca 47,75 miliardy korun).
Plácat po ramenou se tak může pouze vedení BMW, které ve stejném období zaznamenalo 2,3procentní nárůst a může tak počítat se ziskem 1,76 miliardy eur (44 miliard korun). Na druhou stranu, ve druhém kvartále 2012 značka poprvé po třech letech evidovala ve svém účetnictví značný propad, který byl způsoben uváděním nové řady 3 na světové trhy. Bilance za celý rok tak ve výsledku pozitivní být nemusí, to však zjistíme až někdy v lednu či únoru 2013.
Německé trio je přitom považováno za relativně úspěšné, a to právě díky svému stále výraznějšímu zaměření na mimoevropské trhy. Potvrdit to může italský Fiat, který odhaduje, že za letošek na evropské půdě prodělá na 700 milionů Eur (17,5 miliardy korun). Díky převzetí Chrysleru a dobrým prodejům na brazilském trhu ovšem analytici automobilce v čele se Sergio Marchionnem prorokují 12procentní růst a tedy operační zisk 952 milionů eur (23,8 miliardy korun) za letošní třetí čtvrtletí.
Ostatní značky ale již prý nebudou mít takové štěstí, i když především z Francie přesné výsledky nebudeme znát dříve, než po skončení celého fiskálního roku. Největší šance přitom Bloomberg dává Renaultu, který může prodávat i mimo Evropu s ohledem na alianci s Nissanem. Peugeot a Citroën však žádného takového spojence nemají, podle agentury proto patří mezi nejohroženější.
Značka se lvem ve znaku tak pomalu stojí před uzavřením továrny Aulnay poblíž Paříže. A co víc, celý koncern PSA zřejmě velmi brzy požádá francouzskou vládu o nějakou intervenci, jinak nebude schopný dalšího rozvoje. Bude tedy zajímavé sledovat situaci na evropském trhu v posledním kvartále, které zřejmě bude definující. Pokud totiž dojde ke stejnému poklesu, jaký byl zaznamenán v loňském prosinci (-4,4 % oproti roku 2010), čeká Evropu skutečná, tedy nikoliv pouze medializovaná krize.
VW Golf VII je modelem, od kterého se hodně očekává. A to nejen v rámci značky Volkswagen, ale také s ohledem na stagnaci či růst celoevropských prodejů
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB