Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Iluze o dopravě v Evropě zajišťované elektrickými autobusy se rozplývá, v Nizozemsku je ve velkém nahrazují zpět dieselovými
1.3.2025 | Petr Prokopec
Tato země se zavázala přejít do roku 2030 jen na „bezemisní” hromadnou dopravu. A nedá se říci, že se o to nepokusila. Elektrické autobusy byly nakoupeny, ale jsou tak nepoužitelné, že jsou nahrazovány zpět těmi dieselovými.
S elektromobilitou je spojena spousta problémů, z nichž řada za současného stavu vývoje techniky jednoduše nemá řešení a nutí uživatele k návratu ke spalovacím vozům. Ukazuje se to i v Nizozemsku, tedy v elektrickém ráji, kde politici bateriový pohon maximálně podporují. V rámci toho mnoha firmám a institucím přikazují, že v brzké době ani nebudou moci jiné vozy využívat. Třeba veřejná hromadná doprava by tak od roku 2030, tedy za pouhých pět let, měla být čistě bezemisní.
Tamní list De Telegraaf však po rozsáhlém průzkumu zjistil, že něco takového je naprostá utopie. Už jen proto, že dodané elektrické autobusy dorazily s nižším reálným dojezdem, než bylo uváděno. Kvůli tomu se pro řadu spojů nehodí, celý problém je však mnohem širšího rázu. Autobusy je pochopitelně třeba nabíjet vysokými elektrickými výkony, jenže přepravci už teď naráží na nedostatečnou kapacitu elektrické sítě.
U firmy EBS ve Flevolandu tak nyní slouží 40 dieselových autobusů, z čehož 31 bylo nově nakoupeno jako náhrada za problematické elektrické stroje, které dál nejsou k užitku. Ve Frísku u Qbuzzu pak přes veškerou snahu jezdí jen 12 elektrických autobusů ve srovnání 228 dieselovými. Původní cíle byly jiné, větší množství ale přepravce nezvládá dobíjet. Některé firmy jsou na tom lépe, ale i Transdev, Connexxion a Hermes používají téměř ze dvou třetin dál dieselové stroje. Iluze, že by všechny tyhle firmy během pěti let přešly jen na elektřinu, je nekonečně naivní.
Řešením pak nejsou ani dráty natažené nad vozovkou, ze kterých by elektřina byla čerpána pomocí pantografů. To znovu vyžaduje obrovské investice do infrastruktury, jde o principiálně jiné řešení. A i když dnes umí takové stroje dojet dál, než kam „vedou dráty”, logicky má i tato alternativa své limity a neobsloužíte s ní vše.
Také tento případ ukazuje, jak snadno se něco nařizuje a o kolik složitější je to pak únosným způsobem realizovat. Dopravě v Evropě zajišťované elektrickými autobusy chybí lepší baterie i dramaticky jiná infrastruktura. A ani jedno není možné vyřešit lusknutím prstu, pokud vůbec. Vhodný doplněk to být může, ale jediné možné řešení? Musíme odpovídat?



Na nahrazování elektrických autobusů dieselovými dochází rovněž v Německu. Důvody jsou jako přes kopírák - vozy tráví víc času v depu než na silnicích, což dělá jejich provoz nerentabilním. Ilustrační foto: ESWE, tiskové materiály
Zdroj: De Telegraaf
Bleskovky
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
včera
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ včera 20:17
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 6.12.2025
- KTM: První test 850cc v Jerezu 5.12.2025
- Alberto Surra nemohl říct ne mistrovství světa superbiků 5.12.2025
Nejčtenější články
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA se po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
7.11.2025
Ef-jednička, ve které Ayrton Senna vybojoval asi nejtěžší vítězství své kariéry, je na prodej. Cena poletí do stratosféry
7.11.2025
Nabídka výkonných Mercedesů se dál rozpadá, kvůli novým regulacím brzy skončí hned pět modelů
8.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dánů se zmocnila panika kvůli čínským autobusům MHD, které lze potají vzdáleně ovládat, provozují jich stovky
8.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.07. 21:20 - řidičBOB
- Politický koutek 12.07. 21:16 - řidičBOB
- BMW Divize 12.07. 14:30 - pavproch
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
