Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Investoři si nechali rozebrat Teslu Model 3 na díly. Výčet nedostatků je zaskočil
25.8.2018 | Petr Prokopec
Americký elektrický sedan neplatí za nejkvalitnější auto už dlouho, výčet problémů objevený ve zprávě pro banku UBS ale přesto šokuje. Na autě chybí celé šrouby či svarné body.
Kvalita Tesly Model 3 začíná znovu okupovat veškerá světová média a zdá se, že čím více vozů kalifornská automobilka vyrábí, tím více problémů si přidělá. Jen za poslední dva týdny jsme zmínili, že při silnějším dešti vozu padají nárazníky. Jednomu ze zákazníků pak Tesla dodala Model 3 pouze se třemi stejnými vnitřními dveřními panely, ten čtvrtý se lišil. A rozhodně nešlo o doplněk, jenž by si onen člověk objednal, či po kterém by toužil.
Zásadním problémem značky přitom je, že nemá zkušenosti s masovou výrobou. A jelikož kvůli uchlácholení investorů musí plnit své velmi ambiciózní cíle, klade větší důraz na kvantitu než právě na kvalitu. Jakkoliv bychom tedy před Teslou mohli na jedné straně sejmout klobouk, že poslední červnový týden konečně po všech odkladech vyrobila pět tisíc aut během sedmi dní, nad mírou chybovosti zůstává rozum stát - činí totiž neskutečných 86 procent.
Všechny tyto informace znepokojily švýcarskou banku UBS coby jednoho z významných investorů natolik, že pověřila renomovanou firmu, aby Model 3 rozmontovala do posledního šroubku. Při tom bylo zjištěno, že některé šrouby dokonce chybí. V mnoha dalších případech pak Tesla používá kupříkladu jinou velikost na tytéž detaily. Tedy jinými slovy, zatímco třeba na upevnění rozpěr u jednoho vozu jsou použity šrouby velikosti 10, s jiným kusem jsou spárovány ty s velikostí 12 a tak podobně.
Další problémy se týkají různé tloušťky spár mezi jednotlivými panely karoserie. Třeba mezi přední kapotou a nárazníkem bylo naměřeno 2,5 milimetru, ovšem směrem doleva se mezera začala rozšiřovat, a to klidně až na 4 mm. Směrem doprava se však rozšířila jen na 3,5 mm. V případě kapoty bylo zkontrolováno pouze 16 bodů, nicméně měření se týkalo hned dvou tisíc. A rozdíly byly napříč celým vozem.
To jsme ale pořád jen na začátku, problémů je víc. Třeba špatné spasování dveří může vést při jejich zavírání k rozdrnčení skla. Kromě toho u zadního páru chybí mechanické zamykání, což je vážné bezpečnostní riziko. Pokud totiž Model 3 havaruje a dojde k přerušení 12voltového elektrického okruhu, zadní dveře zůstanou uzamčeny. A jelikož elektromobily jsou náchylné k požáru jako jiné vozy, může se zadní lavice změnit v ohnivou past, ze které se leckdo může předními dveřmi dostávat dost obtížně.
Zmínit je třeba rovněž chybějící nebo pro změnu špatně umístěné svarné body, kapitolou samotnou je pak barva karoserie. Lakovna Tesly je totiž příliš malá a nestíhá vykrývat navyšující se produkci. Některé kroky jako třeba schnutí proto musely být urychleny, což logicky vede třeba k popraskání. Automobilka přitom nestíhá špatné kusy opravovat okamžitě, ke slovu tak může přijít i amatérismus jako korekční tyčinky.
To vše vede k opravdu velmi špatnému hodnocení. Jakkoliv sice zazněla opět chvála na hnací ústrojí či baterie, v rámci kvality výroby dosáhla Tesla na škále 0 až 6 000 bodů, kdy nejnižší číslo je spojeno s pozitivy, zatímco to nejvyšší se stažením z výroby, výsledku 2 390 bodů. To dle UBS představuje silný podprůměr.
Aby toho nebylo málo, došlo ještě na změření hluku v kabině. Ani zde se přitom Tesla nedočkala pochvaly, zvláště v kontextu s cenou. Rozebrán byl totiž Model 3 s prodlouženým dojezdem a prémiovou příplatkovou výbavou, jenž ve Státech vyšel na 49 tisíc dolarů (cca 1,09 milionu korun). Za tuto cenu by Tesla měla konkurovat prestižním značkám, v podstatě se ale nerovná ani mainstreamu. Je přitom třeba dodat, že UBS měla k dispozici exemplář koupený v běžné prodejní síti.
Tesla říká, že šlo o vůz vyrobený zkraje sériové produkce a kvalita vyráběných aut se stále zvyšuje a v mnoha oblastech došlo k nápravě. Výše zmíněná míra chybovosti z posledního červnového týdne to ale úplně nepotvrzuje. Stejně tak vlastně nebylo potvrzeno ani prohlášení automobilky, že vady jsou spíše minoritního rázu a lze je opravit v průměru u každého auta do 37 minut. Jak totiž UBS dodává, spousta vad jsou zásadní strukturální nedostatky, které nelze rychle opravit.
Jako příklad je byl uveden paket baterií, který byl k podlaze přilepen tak silně, že nebylo možné jeho vyjmutí. Pokud by tedy došlo k jeho poškození, bylo by jedinou nápravou přistavení nového vozu - a ten původní by zamířil do šrotu. A také podobných nedostatků zmiňuje UBS ve své zprávě víc.
Není tedy divu, že Tesla je soustavně ve ztrátě. A přestože Elon Musk uvedl, že ve třetím a čtvrtém letošním čtvrtletí bude důraz kladen na dosahování zisku, pohled na výčet závad takové tvrzení rozporuje. UBS proto šéfovi značky radí, aby se spojil s partnerem, který má s masovou výrobou zkušenosti. Jinak se totiž bude trápit i nadále. A trpělivost investorů nemusí být věčná, nakonec UBS je jedním z nich.





Banka UBS si nechala rozmontovat Teslu Model 3, výčet nalezených problémů je pro ni šokující
Zdroj: UBS
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 7 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejčtenější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
1.4.2025Dodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
2.4.2025Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
2.4.2025EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
2.4.2025Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1