Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak Škoda vyvíjí své obří interiéry? Má na to speciální vybavení
6.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škodovky platí ve svých třídách za nejprostornější auta, kolikrát mohou konkurovat i vozům o třídu výš. Jak asi tušíte, není to dílem náhody.
Když česká automobilka už před více jak 20 léty vypustila na trh první generaci Octavie, doprovodila to mottem „kus auta navíc”. Myslela to jistě i obrazně, také doslova se ale snažila nabídnout v rámci nižší střední třídy o kus větší vůz, který by disponoval větším vnitřním prostorem než kterýkoli z přímých konkurentů. A tohoto ideálu se od té doby nikdy nevzdala.
Dnes tak Škoda už v případě Fabie nabízí auto schopné ubytovat čtveřici dospělých i s nějakými zavazadly a Rapid dokáže aspoň v podélném směru a na výšku nabídnout ještě více. Octavie svými vnitřními dispozicemi snadno překoná i leckteré auto střední třídy a Superb je jedním z vůbec nejprostornějších aut na trh. Výjimkou pak není ani nejnovější Kodiaq, který dokáže skutečně ubytovat až 7 lidí, ne nutně jen dvojici dětí navíc.
Jak už jsme zmínili, náhoda to není, ale nejde tu jen o prostor. Udělat velký interiér je jedna věc, škodovky ale obvykle dokážou přinejmenším neztrácet i v oblasti ergonomie, která se nutně s prostorem nemusí mít ráda. Jak něco takového vzniká? Přesně do této kuchyně nás automobilka nechává nahlédnout, a to právě v případě vývoje Kodiaqu. S tímto segmentem dosud neměla zkušenosti, takže vstup do něj byl o to náročnější. A s velkou částí vývoje interiéru musela pomoci virtuální realita.
„Na rozdíl od toho, co si mnoho lidí myslí, se testy s reálnými modely interiéru provádí až poměrně pozdě,” říká Radoslav Horák, koordinátor oddělení designu interiéru u Škody s tím, že základními cíli bylo přesně to, co popisujeme výše - nejen velký vnitřní prostor, ale i použitelnost čítající také pohodlný nástup a výstup v případě třetí řady sedadel. Tam se mnohdy leze dost obtížně, u Kodiaqu to ale takové soužení není.
K virtuálnímu modelu kokpitu pak byla vytvořena i virtuální figurína, jejíž míry bylo možné snadno měnit. To znamená, že bylo možné rychle střídat dvoumetrové čahouny s drobnými dívkami. Cílem je, aby i čahouni měli dost místa nad hlavou, ale aby i lidé menšího vzrůstu pohodlně na všechno dosáhli. A zkombinovat tyto dva faktory není vždy jednoduché.
Další krok testování interiéru je tzv. „3D Cave”, česky „3D-jeskyni”, pracovišti se skutečným sedadlem a volantem. Zbytek je ovšem virtuální, promítaný na plátna. Zkouší se tu, jak moc se musí řidič vyklonit, aby dosáhl do schránky před spolujezdcem, jak moc A-sloupek překáží ve výhledu apod. Inženýrovi pomáhají 3D brýle se speciálními kuličkami na čele, jak vidíme mezi fotografiemi. 3D Cave také umožňuje virtuální zkušební jízdu s různými světelnými podmínkami, kde se hledají např. nepříjemné odrazy světla při jízdě.
Až když jsou vývojáři spokojeni s podobou interiéru ve virtuální realitě, začíná se s výrobou skutečných modelů, tzv. sedáků, a později s prototypy skutečných aut. Tenhle přístup šetří finance i jiné zdroje, protože se vyrábí až věci, které budou téměř jistě fungovat i ve skutečnosti.
Škoda určitě není jedinou automobilkou, která něco takového používá, ale nabídla nám náhled do svého vývojového centra, což jsou místa, kam se běžný smrtelník obvykle nepodívá. Zmíněné věci pak obrazně popisují i přiložené záběry, tak se na ně podívejte. Spatřit interiér Kodiaqu v různé míře virtuality se vám ve skutečném autě jistě nepodaří...







Tohle je 3D Cave, místo, kde se zkouší, jak bude interiér fungovat ve skutečném autě. Na posledních dvou fotkách Radoslav Horák i se speciálními 3D-brýlemi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 26 minutami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
