Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak zvládají různá auta starty v opravdu tuhé zimě? Podívejte se
19.12.2017 | Petr Miler
Venku značně přituhlo a zejména pro naftové motory to může znamenat potíž. Auta ale nastartují i v mnohem větších mrazech, třebaže se jim moc nechce.
Tuhý mráz je nedílnou součástí zimního období na spoustě míst světa. V České republice na většině území teplota zřídka klesá pod -20 °C a už při minus deseti si spousta lidí připadá jako na Antarktidě. Takové zimy k nám dorazily dnes, jsou ale místa, kde jsou běžné i teploty mezi -30 a -40 °C. Jedním z takových míst je Rusko a právě především odtud pochází přiložená videa mapující starty aut v tak náročných podmínkách.
Víme, že v tuhém mrazu palivo, zejména motorová nafta, ztrácí od určitých teplot svou filtrovatelnost. Vytvoří se v ní krystalky pevného parafinu, které v podstatě ucpou palivový filtr. To tady ale problém není, auta provozovaná v tak tuhých zimách pochopitelně používají naftu, která „nezamrzne”, jenže to není jediné úskalí zimního startu a provozu auta vůbec, však jsme se tomu podrobně věnovali v článku s otázkami a odpověďmi k provozu auta v zimě
V extrémně nízkých teplotách je také ztuhlý olej a oslabená baterie má větší práci s roztočením motoru i z tohoto důvodu. Samozřejmě, prodávají se auta s elektrickým vyhříváním bloku motoru, ale vozy na videích níže nic takového nemají, jinak by jejich starty nevypadaly tak, jak vypadají.
Z většiny se můžeme podívat na diesely, pochopitelně, protože právě pro ně je start typicky obtížný. A nejde tu jen o samotný start, jak sami uvidíte - motor může nastartovat a přesto má následně velké problémy s během, pokud je ho vůbec schopen. Starty dieselů probereme jeden po druhém, ani ty u benzínových motorů ale v tak nízkých teplotách nebývají bez problémů, jak si můžete sami prohlédnout níže...
Mercedes-Benz E 220 CDI při -40 °C
Hned první start je při nejextrémnější teplotě. Motor se neudrží v chodu hned na první pokus a i potom zní, jako by byl těsně před smrtí.

Kia Sportage 1,6 TD při -30 °C
Motor téhle Kie nesužují tak brutální mrazy, ale start je ještě náročnější než v případě Mercedesu a projev motoru je snad ještě horší.
Renault Kangoo 1,5 dCi při -15 °C
Minus patnáct není žádný extrémní mráz, přesto je start tohoto Renaultu také velmi obtížný.
Dacia Duster 1,5 dCi při -32 °C
Duster se stejným motorem má v ještě více jak dvakrát větším mrazu se startem pochopitelně též problémy. Proběhne rychleji než u Kangoo, o to horší zvuky ale motor posléze, za studeného běhu vydává.
Mercedes A160 CDI při -14 °C
Malý motor a (na Rusko) relativně malý mráz znamená prakticky bezproblémový start, nic zvláštního se tu neděje.
Audi 2,5 TDI (R5) při -33 °C
Tohle staré Audi s dieselovým pětiválcem chytne docela rychle a na první pokus se motor udrží v chodu, ale dlouho je z jeho projevu jasné, že se mu opravdu, ale opravdu nechce. Podle komentáře na videu teploměr v autě ukazuje špatně.
Audi Q3 2,0 TDI při -29 °C
Naopak tohle moderní Audi startuje při minus devětadvaceti velmi dobře, z obou videí snad nejlépe včetně benzínových motorů, srovnatelný je jen benzinový VW Touareg 3,6 V6.
Toyota Land Cruiser 4,5D při -35 °C
Obří diesel a obří mráz znamenají opravdu těžký start a ještě těžší studený chod.
Videa se zmíněnými i dalšími starty naftových i benzinových aut
Zdroj: MBSaludovac Saludovac@YouTube
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
před 9 hodinami
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
včera
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nejčtenější články
Škoda Fabia s dnes neuvěřitelným motorem je k mání skoro nejetá po 1. majiteli, za svou cenu je to malý velký poklad
21.11.2025
Někdo konečně zvedl hozenou rukavici lidových sporťáků s pořádnými motory, Korejci poprvé ukázali vlastní Corvette
21.11.2025
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
21.11.2025
Pušky, náboje a „tvrdej”. Nové řešení „problému příliš levných SUV” bere dech svou okázalou prostopášností
21.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
