Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jakou mají různá auta spotřebu při 200 km/h? Méně je tady vážně více
9.7.2018 | Petr Miler
Rozjet se na 200 km/h dnes umí kdejaké auto, to ale ještě neznamená, že ji všechna zvládají stejně. Už rozdíly ve spotřebě jsou pozoruhodné.
Není tomu tak dávno, kdy rychlost 200 km/h byla pomalu magická meta, kterou přesáhla jen hrstka aut pro běžného smrtelníka sotva dosažitelná. Protože ale výkony aut rostou, a to i u běžných, civilních, rodinných aut, natož u sporťáků či silných verzí prémiových sedanů, dostane se dnes na dvoustovku kde co.
Většina lidí toho ale přesto nevyužívá a drží se ve zdánlivě bezpečných sférách okolo 130 km/h i na dálnicích. V České republice je něco takového vynuceno zákonem, ovšem i když pojedete do Německa, nebude tam dvoustovkou jezdit naprostá většina lidí. Ať už kvůli spotřebě, bezpečnosti, že se na to necítí, nikam nespěchají... Důvody jsou různé.
Rozhodně to ale není tím, že by na to neměli techniku. Německý Auto Bild vzal deset aut a zkoušel, co předvedou právě ve dvousetkilometrové rychlosti. Jeho výběr nebyl náhodný, i když tak vypadá - snahou bylo vymyslet co nejširší vzorek aut, se kterými se na silnicích můžeme setkat. A tak tu vidíme jeden silný sedan, jeden dieselový sedan, SUV, dodávku, americký pick-up, špičkový sporťák, hybridní vůz i běžný rodinný hatchback.
A protože ne všichni Němci si mohou dovolit nová auta, jeden vůz v testu je ojetina - Mercedes C 180 Kompressor generace W204, tehdy jedna z nejslabších motorizací. Pod kapotou měl 156 koní z osmnáctistovky, když byl nový, a za devět let provozu najezdil více než 421 tisíc kilometrů. Dostanou se všechna tato auta na 200 km/h?
Rychlý přehled zjištěných dat u testovaných aut ve 200 km/h

Víceméně ano, test ale ukázal slabiny u čtyřech z nich. Abarth 124 Spider byl ve dvoustovce extrémně hlučný (naměřeno bylo 86 dB), ale také to je roadster s plátěnou střechou a vůz stavěný primárně pro trochu jiné využití. Ram 1500 nedosáhl dvoustovky, jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 195 km/h. Mercedesu V 250d nestačila 2,6 km dlouhá testovací dráha na to, aby se rozjel na 200 km/h, museli ho vytáhnout na normální dálnici. A zmíněná stará třída C měla slabší brzdy, ale na dvoustovku se rozjela.
Ke všem testovaným autům jsme se dozvěděli, jaká byla odchylka jejich tachometru - zde vyhrává Ram 1500 s pouhými 2 km/h, byť ze zmíněné rychlosti 195 km/h. Co je asi nejzajímavější, je zjištěná okamžitá spotřeba aut při této rychlosti. Nejvíce si bral Ram, přes 35 litrů benzinu na 100 km, ale to nepřekvapí. Co překvapit může, je třeba nižší spotřeba velkého a silného BMW M550i s dvakrát přeplňovaným V8 oproti malému Abarthu s 1,4litrovým čtyřválcem - nakonec nedávno jsme řešili, proč mají americká auta o tolik větší motory než evropská. Velmi slušně si vedlo i SUV Audi, vůbec nejlepší ale byly Volskwageny, hlavně pak matador Autobahnů, Passat 2,0 TDI.
Závěr zní, že jet 200 km/h dnes není problém, stačí vám na to stroj skoro jakékoli třídy s výkonem něco přes 100 koní, klidně i ojetý. Jenže ne každé auto, které takovou rychlost umí vyvinout, je na ni stavěné. Některá diskvalifikuje hlučnost, jiná spotřeba, další už omezená schopnost takovou rychlost rozumně dosahovat. Ideální zůstávají pro rychlé cestování auta, od kterých byste to tak nějak čekali - silné limuzíny vyšší třídy z hlediska samozřejmosti, dieselová auta z hlediska efektivity. I tak je pozoruhodné vidět konkrétní výsledky jednotlivých vozů bok po boku...
Mercedesu V 250d nestačilo 2,6kilometrová dráha k dosažení dvoustovky, na dálnici se ale na 200 km/h rozjel
Ram 1500 má rychlost omezenu na 195 km/h a i při této rychlosti je nejužranější. Má ale také nejpřesnější tachometr
BMW M550i ukazuje, že velký motor ve velkém autě neznamená nutně velkou spotřebu při vysoké rychlosti...
...bere méně než miniaturní Abart 124 Spider s motorem 1,4 turbo
VW Passat 2,0 TDI je při dvoustovce bezpečně nejúspornější, proto je také mezi Němci pro rychlé přesuny po Autobahnu tak vyhledávaný
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025
Nejnovější články
Škoda Octavia stála před 10 léty skutečně skoro půlku, RS jako dnešní základ. Podívejte se na dobové ceníky
včeraVšimli jste si barevných pruhů a také teček na nových pneumatikách? Mají svůj význam, tečky i docela významný
včeraVW unikla podoba ostré verze auta, které i s velikostí překonávající Octavii stojí 465 tisíc Kč. Takhle zkusí odvrátit svůj úpadek
včeraMezi 30 nejprodávanějších aut v Evropě se letos nedostal ani jeden elektromobil, ani jeden. A i dál se dějí zajímavé věci
včeraLevná nová auta stále existují, na tohoto sympaticky střiženého soupeře Škody Fabia stačí jen 177 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva