Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaký rekord vlastně Bugatti přepsalo svými 490 km/h? Podle všeho vůbec žádný
5.9.2019 | Petr Prokopec
Je to nepochybně obdivuhodný výkon a zřetelný posun možností techniky, kterou lze použít také v běžném provozu. Čisté z hlediska historických tabulek ale upravené Bugatti Chiron nepokořilo vůbec nic.
Po bujarých oslavách často následuje kruté vystřízlivění. O tom se momentálně může přesvědčit Bugatti, které před pár dny oznámilo, že jako první automobilka pokořilo metu 300 mil v hodině (483 km/h). Po něčem takovém prahlo třeba chystané SSC Tuatara, stejně jako hodlal tuto metu překonat i Koenigsegg nebo Hennessey. Značka z Molsheimu ale všem vypálila rybník. Ovšem jen na malou chvíli, neboť stejně jako v případě pofidérního rekordu Škody Kodiaq RS na Nürburgringu se to nakonec začíná obracet proti ní.
Podstata je v tom, co přesně Bugatti dokázalo - rovnou lze říci, že do značné míry nic přelomového. Chiron, který se rozjel na téměř 500 km/h, totiž nebyl sériovým vozem. Místo toho byl pro potřeby rekordu zásadně upraven - nešlo ani tak o výkon 1 600 koní, ten má i sériové Centodieci, délka se ovšem natáhla o 25 centimetrů díky aerodynamiky modifikované zádi. Ze stejného důvodu zmizelo i aktivní zadní křídlo, jež nahradil pevný spoiler, k tomu klesla hmotnost a byl upraven podvozek.
Je jistě pořád působivé, že Chiron dosáhl takového tempa, pokud ale hovoříme o rekordech, žádný tu nepadl. Tohle Bugatti nejspíše není homologované pro běžný provoz a rozhodně není sériové (pravidla vyžadují 25 vyrobených exemplářů prodávaných minimálně na dvou kontinentech). Provedenými změnami se zařazuje mezi cokoli na čtyřech kolech a v tomto světě není ani meta 500 km/h nic až tak výjimečného. Zajděte si na americké sprinty a pravděpodobně uvidíte hned několik top fuel dragsterů pokořit tuto metu během jednotek sekund.
Limitem ale není jen povaha samotného auta, potíží je i provedení údajně rekordní jízdy. Nejdelší rovný úsek testovací dráhy Ehra-Lessien by musel vůz do 60 minut od první jízdy projet také v opačném směru, což se nestalo. Automobilka se obávala bezpečnosti, neboť uvedla, že po letech testování je povrch sjetý pouze jedním směrem. Pokud by se tedy Chiron vydal opačným směrem, hrozilo by přehřátí pneumatik.
To samozřejmě lze na jedné straně akceptovat, nicméně na té druhé mluvíme o koncernu VW Group, jehož zdroje jsou enormní. Pokud by tedy Bugatti chtělo udělat všechno správně, mohlo dojít na modernizaci, jak to ostatně Porsche nedávno provedlo na okruhu Nardo. Na činy však nedošlo, pouze na následná ospravedlnění. S těmi se ovšem dle očekávání nespokojil třeba Koenigsegg, který je dle Guinnessovy knihy rekordů i nadále držitelem titulu nejrychlejšího produkčního silničního vozu.
Když Koenigsegg stanovil svůj rekord, použil k tomu zcela sériové auto, které navíc patří jednomu ze zákazníků. Agera RS se pak rozjela na 457,94 km/h na veřejné silnici v Nevadě, která byla pouze dočasně uzavřena, nikoliv jakkoliv upravena. Trůn tedy i nadále patří Švédům, kteří navíc dodávají, že hodlají značce z Molsheimu ukázat, zač je toho loket s novým modelem Jesko. Ten by měl dosáhnout rychlosti alespoň 500 km/h, a to bez jakýchkoliv úprav. Bude u toho tedy standardní karoserie, běžný výkon, sériové pneumatiky a nakonec opětovně i veřejná komunikace, která je přitom daleko nebezpečnější než uzavřená dráha, což uznává i samotné Bugatti - proto ostatně značka upravený Chiron jinam nepustila.
Automobilka z Molsheimu navíc poněkud uvedla, že ze souboje o nejrychlejší auto planety odstupuje, neboť několikráte prokázala, že je na špici. To si ale nejspíše myslí pouze její marketingové oddělení, realita je očividně jiná. Aby značka vypadala lépe, vydala po zmíněných pochybnostech zprávu konstatující, že Ehra-Lessien je jen 50 metrů nad mořem a kdyby se vydala na stejnou silnici do Nevady, jako Koenigsegg, dosáhla by (podle vlastních propočtů) v tamních 1 036 metrech rychlosti až 515 km/h. Co dodat? Mohla tam vyrazit. Ani to by ale nic nezměnilo na tom, že její auto není sériově vyráběný, silniční stroj.
Lidé z Koenigseggu si myslí...
...že počin Bugatti není zrovna světoborný. A má vlastně pravdu
Zdroje: Koenigsegg, Bugatti
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva