Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti s brutální verzí Chironu překonalo rychlost 490 km/h, je nejrychlejší na světě
2.9.2019 | Petr Prokopec
Jako blesk z čistého nebe přišel pokus Bugatti uzmout zpět rychlostní rekord, o který ho připravili konkurenti. Zvládlo to, bez kontroverzí se ale tato snaha neobešla.
Minulý týden britský magazín Top Gear prezentoval své zkušenosti s Bugatti Chiron. Redaktor Charlie Turner přitom dosáhl mety 423 km/h, což je neskutečný kalup. Na druhou stranu však nešlo o nic zas až tak světoborného, neboť předchozí Veyron dosáhl ještě vyššího tempa. Bylo proto poněkud překvapivé, že koncern VW Group opětovně vpustil Brity na testovací dráhu Ehra-Lessien, neboť Chiron rozhodně nemá o zákazníky nouzi a taková prezentace působila na první pohled trochu zbytečně.
Nyní se však ukázalo, že Top Gear společně s Bugatti zopakovali historii. Před lety totiž zamířil na testovací dráhu James May, aby Veyron Super Sport rozjel na 417 km/h. Krátce po něm pak za volant usedl tovární pilot Pierre-Henri Raphanel, který dosáhl mety 431 km/h a stanovil nový světový rekord. Ten byl ovšem v mezičase překonán Koenigseggem Agera RS, se kterým Niklas Lilja zvládl jet po nevadské silnici neskutečných 457 km/h.
Ani toto numero ovšem již není ve světě produkčních vozů maximem. Byť slovo „produkčních“ bychom měli dát do dvojitých uvozovek. Je totiž třeba dodat, že Bugatti se sice nyní jako první značka v historii chlubí tím, že jeho vůz proťal bariéru 300 mil v hodině (482,7 km/h) a rozjel se až na 304,77 mph (490,48 km/h), ovšem Chiron kvůli tomu musel být upraven. Kvůli vylepšení aerodynamiky se totiž dočkal prodloužení o 25 centimetrů, což mu dodalo bez přehánění brutální vzhled bližší spíše Barmobilu než sportovnímu autu.
Změna je patrná zejména při pohledu z boku, stejně jako je zjevné, že technici značky úřadovali hlavně v zadních partiích. Kromě prodloužení tak došlo i na eliminaci zadního křídla či přeskládání koncovek výfuku, které jsou nyní vyvedeny daleko za vůz, aby nedošlo k nežádoucímu navýšení vztlaku. A snížení se dočkala i světlá výška, která je nyní kontrolována pomocí laseru, aby Chiron nezačal létat. Dovnitř se pak nastěhovala ochranná klec či závodní sedačka, zatímco padáka dostalo několik zbytných dílů.
Značka v tomto ohledu byla výrazně ovlivněna zkušenostmi ze stavby limitované edice Centodieci, kterou před několika málo týdny představila. V té chvíli přitom již onen rekord měla na kontě, neboť Top Gear se za doprovodu techniků a testovacího jezdce Andyho Wallace vydal na dráhu Ehra-Lessien již 2. srpna. Tedy přesně před měsícem.
Zajímavé přitom je, že tímto počinem Bugatti končí s veškerými aktivitami, jenž se týkají stanovování nových rychlostních rekordů. Šéf automobilky Stephan Winkelmann totiž dodal, že nyní se značka bude realizovat v jiných oblastech, neboť v této opakovaně dokázala porazit všechno a všechny. S tím ale takový Koenigsegg bude jen stěží souhlasit, zvláště když jeho Agera RS byla ryze sériová.
Stejně jako v případě předchozího rekordu Bugatti tu tedy máme jisté kontroverze, jakkoli motor, převodovka či pohon kol zůstaly sériové (motor disponuje stejně jako edice Centodieci výkonem 1 600 koní). Ve výsledku tu přesto máme Chiron, který je delší, lehčí a aerodynamičtější než cokoli, co si můžete koupit. Je ale samozřejmě otázka, jestli nedorazí nějaká striktně limitovaná edice, která rekord ospravedlní. Beztak ale Bugatti nechalo jednu magickou metu být - 500 km/h bude muset překonat někdo jiný. Sázíte na Koenigsegg, Hennessey, SSC, nebo ještě někoho jiného?


























Upravené Bugatti Chiron zvládlo překonat metu 490 km/h, bez kontroverzí se ale tento rekord neobešel
Zdroj: Top Gear
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Supersportech na čele Bo Bendsneyder, 17. Vostatek včera 12:12
- Dominance Ducati, Toprak a Rea crash; na čele Bulega před Iannonem včera 11:55
- Kymco Sky Town 125i ABS: malý městský skútr včera 11:20
- Úvod MS-Superbike 2025 na Phillip Islandu: 24 motocyklů 16.2.2025
- Bratři Feiglovi v IDM s německou podporou 15.2.2025
Nejnovější články
Nová Dacia Duster se dočkala provedení, které by si mohlo říkat RS. Vypadá jako ministr války, v černé až nahání strach
před hodinouExpert jmenoval 9 aut a jejich motorů, které nejčastěji zvládnou ujet 400 000 km bez větších oprav
včeraDacia vám svůj nejnovější model prodá i jako hotel na kolech nebývalých rozměrů, stojí jen jako jedna rodinná dovolená
včeraDalší majitel elektromobilu při parkování ťuknul zadní světlo, tentokrát kvůli tomu auto totálně selhalo a dál už nejelo
včeraKie asi nestačí, že její poslední novinky odrazují už pohonem, přidala jim tedy ještě bizarní design
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.17. 21:54 - northwind
- Politický koutek 02.17. 09:11 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.16. 11:10 - PepaSFI
- Onboard videa 02.16. 10:08 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.16. 10:02 - Truck Daškam
- BMW Divize 02.15. 18:45 - Brus
- IT poradna 02.15. 11:50 - pavproch
- Rychlodotazy 02.15. 09:36 - PepaSFI