Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Top Gear konečně ukázal, jak Bugatti Chiron zrychlí až na maximální rychlost
1.9.2019 | Petr Miler
Snad nikdo po představeních staršího Veyronu nepochybuje o tom, že Bugatti Chiron s ještě větším výkonem dosáhne udávané maximální rychlosti, nikdo mimo automobilku to ale dosud nepředvedl v praxi. Až teď dostal tu šanci Top Gear.
Jsou auta, která nás budou vždy fascinovat. Jde o širší repertoár strojů, skoro s jistotou to lze ale tvrdit o každém, který se v té či oné etapě vývoje automobilismu zapsal do historie jako jeden z nejrychlejších a technicky nejpropracovanějších vozů světa. McLaren F1 je dnes starý už dekády a přesto žasneme nad každým jeho představením, stěží pak někdo ohrne nos i nad mnohem tuctovějším Ferrari F40. Není tedy divu, že Bugatti Chiron nepřestává fascinovat, i když od jeho premiéry uplynuly „už” více jak 3 roky.
Za tu dobu jsme jej viděli dělat vše možné v rukou novinářů i majitelů, nikdy jsme jej ale neviděli zrychlit až na udávanou maximální rychlost. Ta je elektronicky omezena na 420 km/h a je tedy otázkou, kolik by dokázal vůz jet bez něj - Bugatti samo hovoří o přípravách verze jedoucí přes 500 km/h. Tyto myšlenky ale nechme stranou a podívejme se na to, jak si Chiron poradí s tím, co má dokázat dnes.
Ne snad, že by to někdo francouzsko-německé značce nevěřil, ale jedna věc je něco předpokládat a druhá to vidět skoro na vlastní oči. Šanci přiblížit nám to druhé dostal britský Top Gear přímo na proslulé zkušební dráze Ehra-Lessien, která patří mateřskému Volkswagenu a je jedním z pramála míst na celém světě, kde lze bezpečně jezdit i takovými rychlostmi. Britové tím trochu napodobili někdejší pokus James Maye, který se tamtéž rozjel na 417 km/h a na chvíli se stal držitelem světového rychlostního rekordu, tentokrát ale mířili s rychlostí ještě výš.
Jmenovitě Charlie Turner chtěl „opřít” rafičku tachometru Chironu ve verzi Sport o oněch 420 km/h a ukázal celý proces, který k tomu vede. Potřebujete samozřejmě vhodný prostor a potřebujete znovu také druhý klíč, který jízdní režim maximální rychlosti odemkne. Následně musíte zahřát samozřejmě auto, ale také pneumatiky, které za vyšší teploty musí mít ideální tlak - když jej mít nebudou, ke 420 km/h vás auto nepustí. Turner po zahřívacím kole všechny podmínky splnil a v asi 250 km/h dal na nejdelší rovince plný plyn.
Následná akcelerace je fascinující, i na 390 km/h je Chiron jako nic a i za hranici 410 km/h zrychluje tak, že se rychlost pořád nezvyšuje po jednotkách km/h. Po chvíli tak Turner hlásí úspěch, když vidí cifru 421 km/h, o kterou usiloval a ubere. Jak ale později ukáže telemetrie, ve skutečnosti dosáhl až 423 km/h a z motoru vydoloval nejvýše 1 504 koní výkonu.
Co je pozoruhodné, jízda takovým kalupem už není ani pro Chiron až taková pohoda. Při rychlostech přes 400 km/h už autu slyšitelně „odstávají” boční bezrámová okna a dovnitř se žene relativně intenzivní aerodynamický hluk. Nebudeme to nějak kritizovat, v takovém švunku žádný div, ale přesto bychom čekali, že zrovna Chiron bude udělán tak, aby i takovou absurdní rychlost zvládal s nadhledem. Ale nebudeme dále zdržovat, podívejte se sami, jak to celé probíhalo.












Pro Bugatti Chiron 420 km/h vážně není složitě dosažitelná meta, po stránce akustického komfortu ale tak vysokou rychlost úplně samozřejmě nezvládá
Zdroj: Top Gear@Youtube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejčtenější články
Ford Focus na některých místech neobjednáte už v žádné verzi. Jeden slavný příběh se chýlí ke konci, i když zájem nepolevuje
4.6.2025Čínský majitel Volva a Mercedesu pod svou značkou takřka zkopíroval Audi A7, autu dal jméno A7
4.6.2025Šéf ostrých Mercedesů opravdu nepochopil nic. Spásu pro váznoucí zájem o jeho auta hledá ve výraznějším designu
4.6.2025Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva