Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z největších průšvihů dějin výrobce lidem bral a šrotoval, lisu uniklo jen pár aut
18.10.2020 | Petr Prokopec
Neúspěšné modely nejsou ve světě aut až takovou výjimkou, jen málokdy se ale stává, že by výrobce raději stáhnul z prodeje všechny vyrobené kusy, aby už s nimi neměl potíže. Zde se to stalo.
V současné době prakticky neexistuje automobilka, která by nepracovala na nových elektrických modelech. S ohledem na to, jakého rozšíření už se dočkaly, tu s námi v nějaké formě nejspíše zůstanou, předchozí pokusy o jejich rozšíření ale nebyly zdaleka tak úspěšné. Vlastně to byla vesměs pořádná fiaska a na to zřejmě největší z nich se právě díváte.
Jeho kořeny se datují až do hloubi 90. let, kdy Američané přišli s vůbec prvním masově vyráběným elektromobilem. Řeč tedy není o Tesle Roadster, ale o voze jménem General Motors EV1, který byl ve výrobě v letech 1996 až 1999. Jednalo se o první elektromobil koncernu, který byl již od počátku vyvíjen s ohledem na elektrický pohon. A zároveň šlo a vlastně stále jde o první a jediný osobní vůz, který kdy byl nabízen pod hlavičkou GM, místo aby spadal pod některou z jeho divizí jako třeba současný Chevrolet Bolt. A protože GM jako takový nemá žádná dealerství, o servis vozu se starala vybraná, specificky vybavená zastoupení dnes již neexistujícího Saturnu.
Automobilka na sklonku 90. let minulého století vyrobila 1 117 exemplářů EV1, z čehož 660 připadá na první generaci. GM vůz nepustilo do přímého prodeje, místo toho zvolilo formu pronájmu a svůj první elektromobil nabídlo pouze rezidentům z Los Angeles, Phoenixu a Tucsonu. Mezi první zájemce přitom patřili politici a celebrity, ani přes takovou reklamní podporu však GM nemělo s vozem úspěch. Oficiálně však automobilka uváděla, že elektromobilitě zůstává věrná.
To ostatně koncern dokázal v roce 1999, kdy přišel s druhou generací. Ta se nesla ve znamení mnoha změn, z nichž tou stěžejní bylo nahrazení původních olovo-kyselinových baterií zcela novými nikl-metal-hydridovými akumulátory. Dojezd tak dle původního hodnocení organizace EPA vzrostl ze 126 kilometrů na 228 km, což je slušné i při pohledu dnešní optikou. Nicméně současná reálnější měření již vozu přisuzují méně optimistických 89, respektive 169 kilometrů.
Kromě mechanických změn došlo také na úpravu programu pronájmu, který se dále rozšířil do měst San Diego, Sacramento a Atlanta. Nicméně v roce 2002 GM začal zjišťovat, co všechno za problémy se na něj skrze EV1 hrne zejména kvůli životnosti akumulátorů a dalším potížím se rozhodl zamezit úplným zrušením celého programu. Zákazníkům tak bylo jednoduše oznámeno, že vozy musí bez ohledu na svůj zájem či nezájem o další pronájem vrátit a ty pak budou sešrotovány. To vyvolalo silnou nevoli, firma ale konstatovala, že elektromobily podle ní nemají budoucnost a ze zvoleného řešení nehodlala ustoupit.
GM tak záhy uskutečnil svůj plán a prakticky celou produkci raději sešrotoval. Pouze 40 exemplářů bylo věnováno americkým muzeím a vědeckým organizacím, další dvacítka pak zamířila do zámořských institucí. Tím byl osud prvního masově vyráběného elektromobilu na světě u konce a dnes si jej můžeme připomínat především s pomocí historických fotek. Jen zřídka je možné zhlédnout nebo dokonce koupit některý z vozů darovaných univerzitám, žádné jiné už po světě nejezdí.





První masově vyráběný elektromobil světa byl a zůstává jediným vozem produkovaným přímo pod hlavičkou General Motors. Foto: General Motors
Prakticky celá produkce skončila ve šrotu, což vyvolalo u veřejnosti značnou nevoli. Stahované kusy tak musela chránit policie. Foto: Plug In America, Wikimedia Commons
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před 4 hodinamiIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Tesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
před 58 minutamiBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
před 2 hodinamiZkrachovalý největší evropský výrobce motorek dělal i auta, jejich výrobu teď převzala nenápadná miliardářská rodina
před 3 hodinamiNejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před 4 hodinamiNový polský prezident nechtěl obrněné auto po svém předchůdci, a tak si poručil nové. Tohle je ono
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 08.21. 12:31 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 11:46 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.21. 11:42 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch