Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jedna z posledních vyrobených Škod Favorit je k mání v nejetém originálním stavu, hezký Silverline už se nevidí
10.7.2022 | Petr Miler
Svého času to bylo nejběžnější auto českých silnic, dnes se ale vídá stále méně a originální kus v bazaru abyste pohledali. Tento nepatří mezi přehlídkové kusy, je ale nejetý, nezrezlý, zachovalý, dokonale originální, patří mezi závěrečné akční edice a ke všemu není drahý.
Letos uplyne už 35 let od premiéry Škody Favorit. Tím byla její historie formálně otevřena a i když trvalo ještě asi rok, než se tento vůz začal pořádně vyrábět, cestu za úspěchem mu to nezkřížilo. S trochou nadsázky lze říci, že motorizoval porevoluční Československo a pak i Českou republiku. A z dnešního pohledu je možná ještě významnější tím, že pomáhal vrátit naši zemi na automobilovou mapu světa.
Byl to právě Favorit a jeho relativně moderní konstrukce, která vzbudila zájem Volkswagenu o českou automobilku. Nebýt jeho převzetí firmy, stěží by se z fabriky v Mladé Boleslavi stalo něco víc než montovna zahraničních aut. A takových tu dnes máme dost i bez ní.
Jak historie Favoritu nějak začala, tak musela i nějak skončit. To se psal rok 1994 a z továren automobilky už v očekávání nástupnické Felicie vyjížděly poslední kusy ve svého času proslulých speciálních edicích. Jednou z nich byla Silverline a vozu dodávala na tu dobu výjimečnou výbavu. Obligátní stříbrná barva, mřížky mlhovek a kola Ronal Centra jsou notoricky známé, tohle auto ale mělo také centrální zamykání, digitální stropní hodiny, autorádio Blaupunkt, tónovaná okna nebo kouřové zadní světlomety.
Mimořádnou výbavu si dnes asi představujeme trochu jinak, ale rok 1994 je z dnešního pohledu automobilový dávnověk, brzy 30 let zpátky. A tehdy byl Silverline úspěšný, jeho výroba musela být dokonce prodloužena a celkově vzniklo v tomto provedení 11 tisíc Favoritů.
Mezi ně patří i auto na fotkách níže, které bylo prodáno v dubnu roku 1994, a jde tedy o jeden z vůbec posledních vyrobených kusů. Jako nový byl dodán do Německa a v rukou dvou tamních majitelů si toho mnoho neužil. Za celých 28 let na tomto světě najel jen 60 tisíc km a byť jej majitelé neopatrovali zrovna jako oko v hlavě a schytal řadu menších poškození, vypadá jedním slovem nevyužitě.
Byl prý pravidelně servisován a jeho současný majitel říká, že je v bezvadném technickém stavu. Kosmetické vady přiznává, současně ale říká, že auto je bez koroze a vzhledem ke svému stavu a historii je výborným základem pro dání do perfektního stavu ze strany některého z fandů. Přesně tak nám připadá, opravdu bude stačit velmi málo, abyste v rukou měli jeden z nejkrásnějších Silverlinů široko daleko (kolik z oněch 11 tisíc jich dnes ještě jezdí?), navíc s tak malým nájezdem.
Sběratelský kousek to ve svém aktuálním stavu není, jako jeden z posledních vyrobených Favoritů je ale zajímavý sám o sobě. Navíc není drahý. Pokud byste o něj měli zájem, k mání je v Německu, v Lübbenu od za 1 999 Eur, tedy asi 49 tisíc Kč. Na poměry i českých cen podobně výjimečných kousků to opravdu není mnoho.
















„Vývozní” Favorit Silverlne z konce výroby v tomto stavu v roce 2022 je vážně rarita. Není to přehlídkový kousek, je to pro něj ale výborný základ za pěknou cenu. Foto: M. Gawron, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nejnovější články
První test už to říká naplno: Tohle nové Audi je horší než jeho předchůdce
před 2 hodinamiFiat dál zkouší dělat ze svých levných aut Maserati pro chudé, asi to na lidi funguje
včeraČíňané se chlubí bezpečností své novinky tak absurdně, že se před ní musí třást i řidiči náklaďáků
včeraAudi padá stále hlouběji. Po kolapsu zisků sahá dealerům na marže, přinese to další zdražení a další pád
včeraPrvní majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 08.08. 08:03 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.08. 00:48 - Truck Daškam
- Volkswagen obecne 08.07. 21:21 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.07. 20:53 - řidičBOB
- Onboard videa 08.07. 16:04 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.07. 11:08 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch
- Rychlodotazy 08.06. 10:15 - řidičBOB