Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeremy Clarkson se na Twitteru pustil do hádky s leteckým esem. Kdo má pravdu?
3.10.2018 | Petr Prokopec
Clarkson je hvězdou světa aut, a tak byste od něj možná nečekali „fušování” do letectví. Jenže je to také Brit a právě Britů se svými prohlášeními dotkl legendární Chuck Yeager.
Charles Elwood Yeager, zvaný Chuck, je vůbec prvním pilotem, kterému se podařilo pokořit rychlost zvuku. Stalo se tak skoro přesně před jedenasedmdesáti lety, konkrétně 14. října 1947, kdy s experimentálním letounem Bell X-1 vystoupal do výšky 13 700 metrů. Dokázal to navzdory tomu, že si dva dny před letem při pádu z koně zlomil dvě žebra. Jelikož se však obával, že by kvůli zranění byl stažen z mise, zašel pouze za civilním lékařem, který vše udržel v tajnosti.
Pokud si uvědomíme, že Yeager měl letět rychlostí jedenáct set kilometrů za hodinu, mohli bychom vše brát jako neuvážený čin tehdy čtyřiadvacetiletého mladíka. Nicméně to je ryzí mýlka, neboť americká legenda v té době již za sebou měla peklo druhé světové války, během kterého se stala nadmíru úspěšným bojovým pilotem. Yeager přitom uplatnil svůj neobvykle ostrý zrak, díky kterému už jako teenager zvládl střelit jelena na 550 metrů.
Proč o něm ale hovoříme? Stojí za tím Jeremy Clarkson, který se s leteckým esem dostal do hádky na sociálních sítích. Yeager na svém účtu na Twitteru uvedl, že Concorde uskutečnil svůj první supersonický let až 1. října 1969. Tedy dlouhých dvaadvacet let po něm. Britsko-francouzský tým, který stál za jeho zrodem, si proto Yeager dovolil nazvat „Zpomalenými učenci“. Tím Jezzu evidentně nadzdvihl ze židle a úder se rozhodl vrátit.
„Stále čekáme, až se tam dostane SST. A navíc, byla to britská technika, která vás dostala za Mach 1,“ uvedl Clarkson. Tím narážel na skutečnost, že ve stejné době, kdy v Evropě probíhal vývoj Concorde, se Američané pokoušeli o svůj supersonický Boeing 2707 zvaný též SST. Nicméně s ohledem na narůstající náklady a nejasnou situaci na trhu se nakonec rozhodli projekt zrušit. Do roku 1971 tak vznikly pouze dva prototypy, ty však žádnou bariéru nepřekonaly.
Mimo to Clarkson poukázal na skutečnost, že Bell X-1, se kterým Yeager rekordu dosáhl, má své základy v přísně tajném projektu britského ministerstva letectví. Ten odstartoval již v roce 1942, nicméně o dva roky později Britové podepsali dohodu se Spojenými státy o sdílení dat a výzkumů. Za oceán tak mířily informace o experimentálním letounu M.52, který byl hotov na 90 procent.
Američané samozřejmě v té době již měli rozjetý vlastní výzkum, nicméně měli problém s nestabilní zadní částí. Inspirací se jim stal právě britský výtvor. Tedy takovou posloupnost alespoň zmiňují veškeré encyklopedie, stejně jako Clarkson. S tím ovšem Yeager nesouhlasí. Na Twitteru prohlásil, že data nezamířila přes oceán dříve, než on pokořil rekord.
Další Clarksonova reakce již chybí, přičemž je skutečně otázkou, jak se vše před sedmdesáti lety odehrálo. Pravda, Yeager byl jako jediný z nás při tom, nicméně na druhou stranu, dnes je mu 95 let, a tak je možné, že si již souslednost jednotlivých událostí dokonale nepamatuje. Čímž jej ovšem nechceme nikterak shodit, za to, co vše v životě dokázal, před ním stoprocentně smekáme klobouk.
Daný spor tedy nejspíše zůstane nerozřešen, nicméně Clarksonovi za jeho útok na válečného veterána vlastně musíme poděkovat. Bez něj by totiž jen málokdo mimo fanoušky vzpomněl, že je to již takřka půlstoletí, co Concorde absolvoval svůj první nadzvukový let a 71 let, co rychlost zvuku pokořil první člověk. Zajímavé přitom je, že ačkoliv se technologie od té doby neskutečně vylepšily, nadzvuková dopravní letadla jsou dnes neexistující věcí. Proč tomu tak je, jsme detailnĚ probírali loni.


Jeremy Clarkson se na Twitteru pustil do souboje s Chuckem Yeagerem



Ten je přitom prvním pilotem, který překonal rychlost zvuku, a to s experimentálním letounem Bell X-1 již v roce 1947
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
před 9 hodinami
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Algarve vítězství Bezzecchiho na Aprilii, Bagnaia crash včera 14:46
- Vítězem Moto3 se stal Maximo Quiles včera 14:00
- V Portimau vyhrál Moto2 Moreira, 15. Salač včera 12:54
- Posledním mistrem světa MotoE se stal Alessandro Zaccone včera 09:00
- Vítězem Sprintu v Algarve Alex Marquez 8.11.2025
Nejnovější články
Jeremy Clarkson a James May jsou v slzách, o víkendu zemřel jejich bývalý kolega z Top Gearu
před 2 hodinami
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
před 4 hodinami
Mercedes ani 4 měsíce po zastavení výroby nedokáže rozprodat své nechtěné elektromobily, nabízí na ně slevy už přes 1 milion Kč
před 5 hodinami
Ford začal předělávat své showroomy na něco, co vypadá spíš jako jídelny Ikey, lidé tak asi mají zapomenout na mizérii jeho aut
před 7 hodinami
Nissan si prodal střechu nad hlavou. Ze sídla, které bylo symbolem jeho úspěchu, je symbol úpadku, kde je jen hostem
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Cena servisu 11.10. 17:49 - Spolujezdec Kamil
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.10. 14:32 - Gasky09
- Cyklistické vlákno 11.10. 13:51 - HondaMan
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
