Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je 1 z 10 nejrychlejších sedanů všech dob, cejchování jeho tachometru nepřehání
6.12.2021 | Petr Prokopec
Neexistuje mnoho aut, na jejichž tachometru by svítila číslice 400 a nešlo jen o „hec” majitele nijak nekorespondující s realitou. Zvlášť pokud jde o sedan. Tento vůz se rozjede na 370 km/h, vznikla jej jen hrstka a jeden z nich může být váš sotva jetý.
Německá tuningová firma Brabus patří již dlouhá léta mezi dvorní tunery třícípé hvězdy. O své renomé se zasadila zejména v roce 1993, kdy osmiválcové provedení E500 generace W124 osadila 6,9litrovým dvanáctiválcem z třídy S. Vůz v té chvíli rázem nabízel 509 koní, jenž mu stačily ke zrychlení na stovku za 4,6 sekundy a maximálce 286 km/h. Není tedy divu, že když v roce 1997 jeho výroba skončila, mluvil celý svět o legendě mezi sedany. Další iterace tak na sebe nenechaly dlouho čekat.
V případě generace W210 Brabus přišel s vlastní 7,3litrovou verzí dvanáctiválce, která produkovala 582 koní a sedan dotlačila dokonce na 330 km/h. Rázem tak šlo o nejrychlejší vůz svého druhu na světě, přičemž počin zapsaný v Guinnessově knize rekordů dokázalo zopakovat i modernizované provedení. I v jeho případě byl přitom použit dvanáctiválec, ovšem již „pouze“ 6,3litrový. Na druhou stranu disponoval dvěma turby, což jej dostalo na 640 koní a 350,2 km/h.
Tato pohonná jednotka poháněla i generaci W211, přičemž Brabus znovu zvedl výkon, a to na 730 koní. Dané stádo pak doprovázel točivý moment 1 320 Nm, jenž ovšem musel být omezen na 1 100 Nm, jinak by se převodovka rozletěla na kusy. A to samé musel úpravce udělat i u nástupce, přičemž generace W212 nabízela dokonce rovných 800 koní a 1 420 Nm. Brabus ji přitom odhalil v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu a kromě výkonu ohromil celý svět jízdní dynamikou.
Znovu se totiž měnily zápisy v Guinnesově knize rekordů, tentokrát díky dosažené rychlosti 370 km/h. Takový kalup šlo v dané době okusit prakticky jen za volantem Bugatti Veyron, Koenigseggu CCX nebo SSC Ultimate Aero. Všechna Ferrari, Lamborghini či Porsche ale končily o několik desítek kilometrů níže, zbytek německé ligy pak dle gentlemanských dohod dokonce pouze na 250 km/h. A i když došlo na odstranění omezovače, více než něco kolem třístovky z toho obvykle nebylo.
Brabus 800 E V12, jak zní oficiální název vozu, ovšem nebyl jen velmi rychlý, ale také extrémně vzácný. Vyrobeno bylo totiž pouze deset exemplářů, tedy pětačtyřicetkrát méně než zmiňovaného Bugatti. Jeden z nich je nicméně nyní na prodej, a to s 18 790 najetými kilometry. Prodávající dodává, že před samotnou transakcí proběhne servis, aby vše bylo co nejaktuálnější. A aby toho nebylo málo, firma vůz protáhne novou technickou kontrolou.
Počítat lze tedy se špičkovým stavem, stejně jako s patřičně extravagantní karoserií. Úpravce se totiž nezastavil jen pod kapotou, s ohledem na nové dynamické schopnosti musel patřičně upravit také podvozek. Rozšířen byl hlavně rozchod kol vzadu, a to kvůli stabilitě. Karoserie se pak dočkala celé řady karbonových výlisků, s nimiž je o 36 milimetrů širší. Vyvinuta pak byla za pomoci aerodynamického tunelu, neboť Brabus musel pochopitelně výrazně redukovat větrný odpor.
Další změny zahrnují 19palcová kola Monoblock Q za nimiž se vpředu skrývají 12pístkové a vzadu 6pístkové brzdy. S příchodem dvanáctiválce a dvou turbodmychadel se totiž zvedla hmotnost, a to na 1 980 kg. Jak jsme ovšem již zmínili, na dynamiku to vliv nemělo, kromě oné maximálky totiž Brabus 800 E V12 zvládá také neskutečnou akceleraci, neboť stovku pokoří za 3,7 sekundy, dvoustovku za 9,9 sekundy a třístovku za 23,9 sekundy.
Jak se ovšem říká, za všechno se platí, a tento vůz není výjimkou. Pokud o něj tedy máte zájem, musíte si připravit 199 900 Eur (cca 5,08 milionu korun), byť útěchou může být možnost odpočtu DPH. I tak je to takřka o 1,8 milionu korun vyšší suma, než jakou dáte za aktuální Mercedes-AMG E63 S. Na druhou stranu, ten je osmiválcový, není omezen desetikusovou sérií, nemá dvanáctiválec a rozhodně nejede 370 km/h.
















Třída E upravená Brabusem dokáže ohromit i dvanáct let po svém vzniku. Díky maximálce 370 km/h je dodnes nejrychlejším silničním sedanem historie. Foto: Mechatronik, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mechatronik, Brabus
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
před 53 minutamiZ „Ferrari pro chudé” se stal sen skutečných majitelů Ferrari, na nejlepší kusy dnes ani oni nemají
před 2 hodinamiKolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
před 3 hodinamiLuxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva