Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je 1 z 10 nejrychlejších sedanů všech dob, cejchování jeho tachometru nepřehání
6.12.2021 | Petr Prokopec
Neexistuje mnoho aut, na jejichž tachometru by svítila číslice 400 a nešlo jen o „hec” majitele nijak nekorespondující s realitou. Zvlášť pokud jde o sedan. Tento vůz se rozjede na 370 km/h, vznikla jej jen hrstka a jeden z nich může být váš sotva jetý.
Německá tuningová firma Brabus patří již dlouhá léta mezi dvorní tunery třícípé hvězdy. O své renomé se zasadila zejména v roce 1993, kdy osmiválcové provedení E500 generace W124 osadila 6,9litrovým dvanáctiválcem z třídy S. Vůz v té chvíli rázem nabízel 509 koní, jenž mu stačily ke zrychlení na stovku za 4,6 sekundy a maximálce 286 km/h. Není tedy divu, že když v roce 1997 jeho výroba skončila, mluvil celý svět o legendě mezi sedany. Další iterace tak na sebe nenechaly dlouho čekat.
V případě generace W210 Brabus přišel s vlastní 7,3litrovou verzí dvanáctiválce, která produkovala 582 koní a sedan dotlačila dokonce na 330 km/h. Rázem tak šlo o nejrychlejší vůz svého druhu na světě, přičemž počin zapsaný v Guinnessově knize rekordů dokázalo zopakovat i modernizované provedení. I v jeho případě byl přitom použit dvanáctiválec, ovšem již „pouze“ 6,3litrový. Na druhou stranu disponoval dvěma turby, což jej dostalo na 640 koní a 350,2 km/h.
Tato pohonná jednotka poháněla i generaci W211, přičemž Brabus znovu zvedl výkon, a to na 730 koní. Dané stádo pak doprovázel točivý moment 1 320 Nm, jenž ovšem musel být omezen na 1 100 Nm, jinak by se převodovka rozletěla na kusy. A to samé musel úpravce udělat i u nástupce, přičemž generace W212 nabízela dokonce rovných 800 koní a 1 420 Nm. Brabus ji přitom odhalil v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu a kromě výkonu ohromil celý svět jízdní dynamikou.
Znovu se totiž měnily zápisy v Guinnesově knize rekordů, tentokrát díky dosažené rychlosti 370 km/h. Takový kalup šlo v dané době okusit prakticky jen za volantem Bugatti Veyron, Koenigseggu CCX nebo SSC Ultimate Aero. Všechna Ferrari, Lamborghini či Porsche ale končily o několik desítek kilometrů níže, zbytek německé ligy pak dle gentlemanských dohod dokonce pouze na 250 km/h. A i když došlo na odstranění omezovače, více než něco kolem třístovky z toho obvykle nebylo.
Brabus 800 E V12, jak zní oficiální název vozu, ovšem nebyl jen velmi rychlý, ale také extrémně vzácný. Vyrobeno bylo totiž pouze deset exemplářů, tedy pětačtyřicetkrát méně než zmiňovaného Bugatti. Jeden z nich je nicméně nyní na prodej, a to s 18 790 najetými kilometry. Prodávající dodává, že před samotnou transakcí proběhne servis, aby vše bylo co nejaktuálnější. A aby toho nebylo málo, firma vůz protáhne novou technickou kontrolou.
Počítat lze tedy se špičkovým stavem, stejně jako s patřičně extravagantní karoserií. Úpravce se totiž nezastavil jen pod kapotou, s ohledem na nové dynamické schopnosti musel patřičně upravit také podvozek. Rozšířen byl hlavně rozchod kol vzadu, a to kvůli stabilitě. Karoserie se pak dočkala celé řady karbonových výlisků, s nimiž je o 36 milimetrů širší. Vyvinuta pak byla za pomoci aerodynamického tunelu, neboť Brabus musel pochopitelně výrazně redukovat větrný odpor.
Další změny zahrnují 19palcová kola Monoblock Q za nimiž se vpředu skrývají 12pístkové a vzadu 6pístkové brzdy. S příchodem dvanáctiválce a dvou turbodmychadel se totiž zvedla hmotnost, a to na 1 980 kg. Jak jsme ovšem již zmínili, na dynamiku to vliv nemělo, kromě oné maximálky totiž Brabus 800 E V12 zvládá také neskutečnou akceleraci, neboť stovku pokoří za 3,7 sekundy, dvoustovku za 9,9 sekundy a třístovku za 23,9 sekundy.
Jak se ovšem říká, za všechno se platí, a tento vůz není výjimkou. Pokud o něj tedy máte zájem, musíte si připravit 199 900 Eur (cca 5,08 milionu korun), byť útěchou může být možnost odpočtu DPH. I tak je to takřka o 1,8 milionu korun vyšší suma, než jakou dáte za aktuální Mercedes-AMG E63 S. Na druhou stranu, ten je osmiválcový, není omezen desetikusovou sérií, nemá dvanáctiválec a rozhodně nejede 370 km/h.















Třída E upravená Brabusem dokáže ohromit i dvanáct let po svém vzniku. Díky maximálce 370 km/h je dodnes nejrychlejším silničním sedanem historie. Foto: Mechatronik, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mechatronik, Brabus
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
dnes
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 10:00
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely 08:00
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
Nejčtenější články
Absurdní čtyřválcový Mercedes C od AMG skutečně končí, déle jak tři roky se na trhu trápit nevydržel
19.11.2025
Kia zastavila příchod další elektrické novinky na některé trhy, ač o ní ještě loni básnila. Tohle nevypadá dobře
19.11.2025
Mezi šéfem Koenigseggu a jedním z jeho zákazníků zuří otevřený spor, firma je prý „letadlo”, její auta šmejd
19.11.2025
„Normální” Mercedes CLA dnes koupíte už jen v bazarech, levněji dostanete víc než v showroomech automobilky
19.11.2025
Němci vzkřísili myšlenku nejrychlejšího stroje pro přepravu sportovních aut, má úchvatné parametry
19.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.19. 18:15 - abgx1
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
- PF 2022 až 2026 12.19. 15:21 - pavproch
- BMW Divize 12.19. 14:32 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
