Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k
28.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Najít skutečně úsporný diesel není zase takový problém, slova nadšenců o jejich dynamice ale bývají nadsazená. Tento stroj je ale opravdová naftová střela.
Pokud se s nadšenci do naftových motorů bavíte o jejich přednostech, obvykle vám řeknou, že diesel přece „jede a nežere”, zatímco benzin dělá pravý opak. Realitu prvního aspektu vám jistě nemusíme vykreslovat - auta poháněná diesely možná dokáží (i když dnes už také ne tolik...) zapůsobit rychlým nástupem výkonu v nižších a středních otáčkách, pakliže ale budeme jejich dynamiku hodnotit skrze akceleraci či maximální rychlost, hrají vedle benzinových motorů jednoznačně druhou ligu. Opravdu výkonných dieselů je pár a na benzinovou špičku se zdleka nechytají.
Pochopitelně, existují výjimky, tedy spíše existovaly. Pokud si projdete 5 nejsilnějších motorů TDI, zjistíte, že ty nejlepší už nejsou v prodeji a nevyrovná je ani nový nejsilnější diesel světa v osobním autě. A je tu ještě jeden problém - jednička zmíněného žebříčku se montovala pouze do Audi Q7 V12 TDI a takový stroj není zrovna stvořen pro hoblování okresek či okruhů. Peugeot 908, speciál pro Le Mans a další vytrvalostní závody, ale takovým autem je. A diesel pod kapotou má.
Běžně není možné si nic takového koupit, ale jednou za čas se objeví v aukci - a právě nyní se taková příležitost naskýtá. Je to vůz s číslem šasi 908-05, který byl postaven v roce 2008 a jeho první ostré nasazení bylo v 24h Le Mans v tom stejném roce. Pilotoval ho mimo jiné Jacques Villeneuve a vůz dojel druhý za všemocným Audi R10 TDI. O pár měsíců později dojel také druhý na závodě 1 000 km Nürburgringu, který je neméně náročný.
K dalším úspěchům tohoto auta patří jedna výhra na Petit Le Mans v září roku 2009, kdy byl mezi piloty Stéphane Sarrazin, a na 1000 km Algarve v červenci roku 2010. Jeho poslední závod bylo v září roku 2010 1000 km Silverstone, kde dojel druhý. Po sezóně roku 2010 Peugeot ukončil kariéru prototypu 908 - po získání třech týmových pohárů, dvou pohárů jezdců a třech pohárů konstruktérů.
Peugeot 908 HDi FAP, jak se tenhle prototyp přesně jmenuje, se staticky představil v roce 2006 na pařížském autosalonu. Byl to návrat Peugeotu do nejvyšších pater vytrvalostního závodění po 13 letech a vůz měl skutečně na co navazovat - v letech 1992 a 1993 vyhrál prototyp 905 čtyřiadvacetihodinovku Le Mans.
908 HDi FAP dostal dieselový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který byl spojen se šestistupňovou sekvenční převodovkou od firmy Ricardo. Motor dává 730 koní a 1 200 Nm, což je víc než v případě Audi R10 TDI, a má filtr pevných částic, podobně jako silniční diesely - odtud písmena FAP v názvu. Před deseti lety bylo něco takového docela překvapivé, zejména v závodním autě.
Vůz váží asi 930 kg, konstrukce samozřejmě využívá karbon, kde to je jen trochu možné. Je z něj i monokokové šasi s uzavřeným kokpitem; 908 byla prvním vozem třídy LMP s takovým designem od Bentley Speed 8, který se představil v roce 2001. A nyní může být tenhle vůz, který je pátým kusem ze sedmi vyrobených, váš.
Pochopitelně, není levný. Bude k mání v aukci u RM Sotheby's a odhadovaná cena je 1,2 - 1,6 milionu Eur, tedy 32,4 - 43,2 milionu korun. A k tomu je potřeba připočíst fakt, že do něj nejde jen tak naskočit, nastartovat a odjet, je potřeba speciálního vybavení a softwaru, aby se člověk mohl projet po okruhu, a to není v ceně.
Stejně tak pochopitelně není v ceně servis, ale prodávající, tým Peugeot Sport, ho je schopný za standardní ceny poskytnout; zavazuje se k tomu na první dva roky. Určitě také půjde získat školení, jak se vůz a veškeré vybavení okolo obsluhuje. Levný ani jednoduchý špás to tedy není, to ani zdaleka, ale je to auto, které Peugeotu pomohlo řádně prohnat Audi po nejslavnějších okruzích světa. A je to jeden z mála dieselů, které zašlapou do i do země naprostou většinu benzinů - však má 730 koní na 930 kg. A spotřeba patřila mezi jeho přednosti už v dobách úspěchů ve vytrvalostních kláních..
































Tenhle stroj se slavnou historií může být váš
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 40 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
