Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k
28.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Najít skutečně úsporný diesel není zase takový problém, slova nadšenců o jejich dynamice ale bývají nadsazená. Tento stroj je ale opravdová naftová střela.
Pokud se s nadšenci do naftových motorů bavíte o jejich přednostech, obvykle vám řeknou, že diesel přece „jede a nežere”, zatímco benzin dělá pravý opak. Realitu prvního aspektu vám jistě nemusíme vykreslovat - auta poháněná diesely možná dokáží (i když dnes už také ne tolik...) zapůsobit rychlým nástupem výkonu v nižších a středních otáčkách, pakliže ale budeme jejich dynamiku hodnotit skrze akceleraci či maximální rychlost, hrají vedle benzinových motorů jednoznačně druhou ligu. Opravdu výkonných dieselů je pár a na benzinovou špičku se zdleka nechytají.
Pochopitelně, existují výjimky, tedy spíše existovaly. Pokud si projdete 5 nejsilnějších motorů TDI, zjistíte, že ty nejlepší už nejsou v prodeji a nevyrovná je ani nový nejsilnější diesel světa v osobním autě. A je tu ještě jeden problém - jednička zmíněného žebříčku se montovala pouze do Audi Q7 V12 TDI a takový stroj není zrovna stvořen pro hoblování okresek či okruhů. Peugeot 908, speciál pro Le Mans a další vytrvalostní závody, ale takovým autem je. A diesel pod kapotou má.
Běžně není možné si nic takového koupit, ale jednou za čas se objeví v aukci - a právě nyní se taková příležitost naskýtá. Je to vůz s číslem šasi 908-05, který byl postaven v roce 2008 a jeho první ostré nasazení bylo v 24h Le Mans v tom stejném roce. Pilotoval ho mimo jiné Jacques Villeneuve a vůz dojel druhý za všemocným Audi R10 TDI. O pár měsíců později dojel také druhý na závodě 1 000 km Nürburgringu, který je neméně náročný.
K dalším úspěchům tohoto auta patří jedna výhra na Petit Le Mans v září roku 2009, kdy byl mezi piloty Stéphane Sarrazin, a na 1000 km Algarve v červenci roku 2010. Jeho poslední závod bylo v září roku 2010 1000 km Silverstone, kde dojel druhý. Po sezóně roku 2010 Peugeot ukončil kariéru prototypu 908 - po získání třech týmových pohárů, dvou pohárů jezdců a třech pohárů konstruktérů.
Peugeot 908 HDi FAP, jak se tenhle prototyp přesně jmenuje, se staticky představil v roce 2006 na pařížském autosalonu. Byl to návrat Peugeotu do nejvyšších pater vytrvalostního závodění po 13 letech a vůz měl skutečně na co navazovat - v letech 1992 a 1993 vyhrál prototyp 905 čtyřiadvacetihodinovku Le Mans.
908 HDi FAP dostal dieselový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který byl spojen se šestistupňovou sekvenční převodovkou od firmy Ricardo. Motor dává 730 koní a 1 200 Nm, což je víc než v případě Audi R10 TDI, a má filtr pevných částic, podobně jako silniční diesely - odtud písmena FAP v názvu. Před deseti lety bylo něco takového docela překvapivé, zejména v závodním autě.
Vůz váží asi 930 kg, konstrukce samozřejmě využívá karbon, kde to je jen trochu možné. Je z něj i monokokové šasi s uzavřeným kokpitem; 908 byla prvním vozem třídy LMP s takovým designem od Bentley Speed 8, který se představil v roce 2001. A nyní může být tenhle vůz, který je pátým kusem ze sedmi vyrobených, váš.
Pochopitelně, není levný. Bude k mání v aukci u RM Sotheby's a odhadovaná cena je 1,2 - 1,6 milionu Eur, tedy 32,4 - 43,2 milionu korun. A k tomu je potřeba připočíst fakt, že do něj nejde jen tak naskočit, nastartovat a odjet, je potřeba speciálního vybavení a softwaru, aby se člověk mohl projet po okruhu, a to není v ceně.
Stejně tak pochopitelně není v ceně servis, ale prodávající, tým Peugeot Sport, ho je schopný za standardní ceny poskytnout; zavazuje se k tomu na první dva roky. Určitě také půjde získat školení, jak se vůz a veškeré vybavení okolo obsluhuje. Levný ani jednoduchý špás to tedy není, to ani zdaleka, ale je to auto, které Peugeotu pomohlo řádně prohnat Audi po nejslavnějších okruzích světa. A je to jeden z mála dieselů, které zašlapou do i do země naprostou většinu benzinů - však má 730 koní na 930 kg. A spotřeba patřila mezi jeho přednosti už v dobách úspěchů ve vytrvalostních kláních..
































Tenhle stroj se slavnou historií může být váš
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
dnesFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nejnovější články
Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
před 7 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
před 9 hodinamiElektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
před 10 hodinamiUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
dnesVW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva