Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je diesel, co vážně „jede a nežere”. Peugeot 908 HDi má 5,5 V12 s 730 k
28.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Najít skutečně úsporný diesel není zase takový problém, slova nadšenců o jejich dynamice ale bývají nadsazená. Tento stroj je ale opravdová naftová střela.
Pokud se s nadšenci do naftových motorů bavíte o jejich přednostech, obvykle vám řeknou, že diesel přece „jede a nežere”, zatímco benzin dělá pravý opak. Realitu prvního aspektu vám jistě nemusíme vykreslovat - auta poháněná diesely možná dokáží (i když dnes už také ne tolik...) zapůsobit rychlým nástupem výkonu v nižších a středních otáčkách, pakliže ale budeme jejich dynamiku hodnotit skrze akceleraci či maximální rychlost, hrají vedle benzinových motorů jednoznačně druhou ligu. Opravdu výkonných dieselů je pár a na benzinovou špičku se zdleka nechytají.
Pochopitelně, existují výjimky, tedy spíše existovaly. Pokud si projdete 5 nejsilnějších motorů TDI, zjistíte, že ty nejlepší už nejsou v prodeji a nevyrovná je ani nový nejsilnější diesel světa v osobním autě. A je tu ještě jeden problém - jednička zmíněného žebříčku se montovala pouze do Audi Q7 V12 TDI a takový stroj není zrovna stvořen pro hoblování okresek či okruhů. Peugeot 908, speciál pro Le Mans a další vytrvalostní závody, ale takovým autem je. A diesel pod kapotou má.
Běžně není možné si nic takového koupit, ale jednou za čas se objeví v aukci - a právě nyní se taková příležitost naskýtá. Je to vůz s číslem šasi 908-05, který byl postaven v roce 2008 a jeho první ostré nasazení bylo v 24h Le Mans v tom stejném roce. Pilotoval ho mimo jiné Jacques Villeneuve a vůz dojel druhý za všemocným Audi R10 TDI. O pár měsíců později dojel také druhý na závodě 1 000 km Nürburgringu, který je neméně náročný.
K dalším úspěchům tohoto auta patří jedna výhra na Petit Le Mans v září roku 2009, kdy byl mezi piloty Stéphane Sarrazin, a na 1000 km Algarve v červenci roku 2010. Jeho poslední závod bylo v září roku 2010 1000 km Silverstone, kde dojel druhý. Po sezóně roku 2010 Peugeot ukončil kariéru prototypu 908 - po získání třech týmových pohárů, dvou pohárů jezdců a třech pohárů konstruktérů.
Peugeot 908 HDi FAP, jak se tenhle prototyp přesně jmenuje, se staticky představil v roce 2006 na pařížském autosalonu. Byl to návrat Peugeotu do nejvyšších pater vytrvalostního závodění po 13 letech a vůz měl skutečně na co navazovat - v letech 1992 a 1993 vyhrál prototyp 905 čtyřiadvacetihodinovku Le Mans.
908 HDi FAP dostal dieselový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který byl spojen se šestistupňovou sekvenční převodovkou od firmy Ricardo. Motor dává 730 koní a 1 200 Nm, což je víc než v případě Audi R10 TDI, a má filtr pevných částic, podobně jako silniční diesely - odtud písmena FAP v názvu. Před deseti lety bylo něco takového docela překvapivé, zejména v závodním autě.
Vůz váží asi 930 kg, konstrukce samozřejmě využívá karbon, kde to je jen trochu možné. Je z něj i monokokové šasi s uzavřeným kokpitem; 908 byla prvním vozem třídy LMP s takovým designem od Bentley Speed 8, který se představil v roce 2001. A nyní může být tenhle vůz, který je pátým kusem ze sedmi vyrobených, váš.
Pochopitelně, není levný. Bude k mání v aukci u RM Sotheby's a odhadovaná cena je 1,2 - 1,6 milionu Eur, tedy 32,4 - 43,2 milionu korun. A k tomu je potřeba připočíst fakt, že do něj nejde jen tak naskočit, nastartovat a odjet, je potřeba speciálního vybavení a softwaru, aby se člověk mohl projet po okruhu, a to není v ceně.
Stejně tak pochopitelně není v ceně servis, ale prodávající, tým Peugeot Sport, ho je schopný za standardní ceny poskytnout; zavazuje se k tomu na první dva roky. Určitě také půjde získat školení, jak se vůz a veškeré vybavení okolo obsluhuje. Levný ani jednoduchý špás to tedy není, to ani zdaleka, ale je to auto, které Peugeotu pomohlo řádně prohnat Audi po nejslavnějších okruzích světa. A je to jeden z mála dieselů, které zašlapou do i do země naprostou většinu benzinů - však má 730 koní na 930 kg. A spotřeba patřila mezi jeho přednosti už v dobách úspěchů ve vytrvalostních kláních..
































Tenhle stroj se slavnou historií může být váš
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
dnesNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 7 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 8 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 10 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 11 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva