Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je dodnes nejetá komunistická legenda Dacie, je to lístek na vlak rovnou do Ceausescových časů
9.3.2022 | Petr Miler
Různé relikty automobilových časů někdejšího socialistického bloku v prodeji vídáme, zrovna tohle auto se ale ve stavu úplně nového nevídá, rozhodně ne z dob blízkých předrevolučním letům. Dnes ale máme přesně takovou věc před sebou.
Dacia 1300 měla původně být úplně prvním sériovým modelem rumunské automobilky. Na konci 60. let minulého století ale značka ještě neměla připravenou výrobní linku, a tak přednost dostal model 1100. Tedy klon Renaultu 8, jehož produkce začala už v roce 1968.
Necelý rok po zahájení jeho výroby ale dorazil už model 1300, který využíval základů novějšího Renaultu 12. Stal se bezpečné nejznámějším modelem rumunské automobilky, na což stačil už fakt, že se v různých provedeních vyráběl až do roku 2004. Bylo to ve východních částech Evropy docela oblíbené auto a v případě dostupných verzí bylo z čeho vybírat. Nabízena byla vedle klasického sedanu i řada dalších variací - kombík, liftback, dvoudveřové kupé či dvoudveřový nebo čtyřdveřový pick-up.
Za skoro 40 let výroby vzniklo takřka 2 miliony exemplářů tohoto modelu, naprostou většinu z nich ale už dávno pohřbila koroze. A ty vyráběné na přelomu milénia už jsou zajímavé leda jako karikatura sebe sama. Dnes vám ale ukážeme kousek z dob, kdy se Rumunsko teprve probíralo z dekád Ceausescovy diktatury a přesto je dodnes prakticky nové. Vlastně už to není Dacia 1300 nebo 1310, protože tohle jméno odkazovalo na objem motoru 1,3 litru, který vůz na fotkách nemá. Vzhledem je ale jinak pořád věrný tomu, co od nás známe hlavně z dob komunistické Mototechny.
Je to kombík s obchodním označením 1410 TLX a pod jeho kapotou pracuje 1,4litrový motor o výkonu 63 koní. Může vás zaujmout svým bílým lakem v kombinaci s červeným čalouněním interiéru, skutečně zajímavá je na něm ale jediná věc - stav. Od své první registrace v dubnu roku 1991 (samotné auto bylo vyrobeno v roce 1990) ujelo pouhých 2 166 km a je nyní nabízeno v kompletně originálním stavu bez jediné renovace. Majitel říká, že je to možná poslední takové auto mimo muzeum automobilky. A nemusí přehánět.
Podívejte se na cokoli, co se na autě běžně časem či používáním opotřebovává, není tu jediný problém. Vůz prý přes 30 let strávil v soukromé kolekci (jak vidno, sbírat se dá cokoli...), kde mu byla dopřávána náležitá péče alespoň z hlediska zachování originality. Autu vážně nemáme co vytknout, navíc to není jen relikvie - je kompletně pojízdné, má německou veteránskou testaci a tamní technickou platnou až skoro do konce příštího roku.
Je to skutečně vlak rovnou do čas, kdy Ceausescu ještě budoval svůj zlotřilý režim, nakonec to ale o mnoho dále nedotáhl - výroba tohoto vozu jej dokonce přežila. Jde sice jeden z 1 959 730 exemplářů kdy vyrobených Dacií 1300, pokud bychom ale mezi nimi měli hledat ten nejvýjimečnější dochovaný, je to dost možná právě tento. Nyní může být váš, cena 8 900 euro, tedy asi 225 tisíc Kč, ovšem odpovídá jeho vzácnosti.


















Takto pěknou Dacii 1300 (přesněji typ 1410 TLX) z dob ještě před posledními modernizacemi jsme v prodeji neviděli už dávno. Teď je na prodej v muzejním stavu. Foto: Peter Constantin, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Potopená obří loď zapálená podle všeho elektromobily pohřbila na dně oceánu auta za miliardy. A účet za celé fiasko dál roste
před 3 hodinamiOjetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva