Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je jedna z posledních vyrobených Tater 603, legenda ČSSR dnes v dokonalém stavu stojí majlant
5.7.2022 | Mirek Mazal
Je to fascinující auto skoro v jakékoli verzi, tohle je ale i mezi nimi výjimečné. Vzniklo na samém konci éry modelu 603 se všemi dostupnými vylepšeními, navíc dneška dožilo ve stavu 1A jako pravidelně používaný, nikoli jen skladovaný a ve sbírkách oprašovaný stroj.
Tatra 603 vznikala v Kopřivnici už od roku 1955. Dalších dvacet let pak firma vyráběla automobily, které se dostaly do rukou řady významných osob z celého světa. I vyspělejší státy nespoutané okovy komunismu obdivovaly, co dokáže malá středoevropská země ve své pozici vyprodukovat, v žádném z okolních sovětských satelitů nic srovnatelného zdaleka nevznikalo.
Komunistická vláda svého času potřebovala reprezentativní osobní automobily a v roce 1953 se rozhodla doplnit vládní flotilu vozy z Kopřivnice. Vedení firmy dostalo za úkol vyvinout a vyrobit náležitě luxusní velké limuzíny v šibeničním termínu - na první výsledky měla Tatra pouhých 12 měsíců. To je příliš krátký čas na to, aby bylo možné podobné zadání rozumně realizovat, s tím si ale lidé řídící svět pomocí zákazů a příkazů nikdy hlavu nelámali a dodnes nelámou.
Průmyslový výtvarník František Kardaus a vedoucí konstrukční kanceláře automobilky Vladimír Popelář se nicméně ani takového termínu nezalekli a vytáhli ze šuplíku návrhy automobilu, kterým dali za vznik ve volných chvílích pro vlastní potěchu. Pánové vypracovali projekt zaoblené karoserie s typovým označením T 603. První pojízdný exemplář Tatry 603-1 tak vznikl už v roce 1955 a v roce 1956 bylo v tovární hale bylo ručně smontováno dalších devět kusů.
Už o rok později byla slavnostně spuštěna sériová výroba. Západní novináři nemohli uvěřit, co v Československu té doby vzniklo, když jeden exemplář T 603-1 osedlala československá výprava na zimních olympijských hrách v Cortině d'Ampezzo v roce 1958. A Tatra s vozem zazářila i na EXPU 1958 v Bruselu.
Poptávka po autě byla obrovská, první evoluce Tatry 603 se ale mimo Československo dostala jen hrstka. Ani běžní lidé u nás neměli šanci se k vozu dostat, protože byl vyráběn výhradně pro stranické funkcionáře na vysokých postech a jejich spřátelené protějšky. Do roku 1963, kdy přišla druhá evoluce vozu, tak bylo postaveno jen pár tisíc aut, z nichž většina už dávno neexistuje.
Dnes vám ukážeme kousek, který nevznikl v prvních letech (a dokonce ani v první dekádě) produkce, naopak z výrobní linky sjelo až v roce 1974, tedy na samém konci éry modelu 603 jako jeden z posledních vyrobených exemplářů. Vyznačuje se dokonalým stavem daným skoro 5 let trvající renovací a nyní se objevil v prodeji daleko od místa svého vzniku, v Norsku. Vypadá opravdu perfektně a musíme říci, že tak pěknou 603 jsme v prodeji už nějakou chvíli neviděli.
Pozoruhodné je i to, že norský majitel, který jej dnes nabízí k prodeji, auto neměl jen pro potěchu oka. Nechal si jej upravit tak, aby bylo možné jej pravidelně používat, takže částečně sáhl i do originality konstrukce. Topení od PALu bylo nahrazeno moderním Webastem a podobných menších modifikací je víc. K dispozici k autu jsou i původní díly, ale hlavně je to vůz, který lze dál relativně bez problémů používat k tomu, k čemu byl stvořen. Norský majitel (pro potenciální kupce bohužel...) moc dobře ví, jakou vzácnost pouští do oběhu, a tak za naleštěný vůz s vzduchem chlazeným V8 o objemu 2,5 litru a 143 koních požaduje 1,98 milionu Kč. To z této T603 dělá jedno z vůbec nejdražších českých aut v současném prodeji.
Kondice vozu pochopitelně odpovídá zmíněnému. Materiály uvnitř barevné kabiny jsou bezchybné, nevidíme žádné škrábance na laku a motor prý neztratil ani jeden ze 143 koní, kterými původně disponoval. A vysokou cenovku ospravedlňuje i samotná výjimečnost modelu 603 z pohledu historie československého motorismu. Jen pár českých resp. československých aut si v historii získalo ve světě takový věhlas.














Krásná Tatra 603 ze samého konce výroby je momentálně k mání v Norsku. V dokonalém stavu přijde skoro na 2 miliony Kč. Foto: Ole-Jakob Nilsen, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
včeraNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Kia po kritice zkusila napravit vzhled jednoho z nejošklivějších aut posledních let novou verzí, neměla na výběr
před hodinou„Rychlé” dobíjení vám zničí vaše elektrické auto, varuje nová studie, zkrácení životnosti baterií je ohromné
včeraČínské Porsche za cenu Octavie se začíná stávat obětí svého vlastního úspěchu, zákazníci hrozí žalobou kvůli relativní prkotině
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraNechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 06:39 - Truck Daškam
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.15. 15:03 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.15. 14:53 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.15. 08:04 - spooon
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan