Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je úžasné, dodnes nejeté auto z dob, kdy motor V6 s manuálem mohl mít i vůz velikosti Škody Fabia
2.10.2022 | Petr Miler
Nikdy nejezdilo tak rychle, jak jeho technika působí a jeho vzhled slibuje, přesto je to pekelný stroj řidičských radostí, ze kterého se člověku ježí chlupy na těle, jen ho spatří. Bohužel nejsme sami, komu navozuje tyto pocity, podle toho tedy dodnes nejetý kus stojí.
Když přijde řeč na ostré hatchbacky, obvykle jde o vozy s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol. Platí to ale jen do chvíle, než se diskuze stočí ke starším kreacím Renaultu a na přetřes přijde jeden z hrstky silničních hot hatchů s motorem uprostřed v historii a jediný takový vůz mezi moderními auty - Clio V6 od Renault Sportu.
Tahle věc je sice založena na Renaultu Clio druhé generace, ale zas tak moc toho s ním nesdílí. Nemá motor vpředu, nýbrž uprostřed, a to v místech, kde běžné Clio má zadní sedačky. Tam trůní třílitrový šestiválec ES9J4, motor vyvinutý koncernem PSA a Renaultem primárně pro větší auta, jako náhrada starého motoru PRV. Je umístěn umístěn příčně a pohání pochopitelně zadní kola.
Byl to vrchol nabídky Renaultu Clio a u v Dieppe jej ručně montovala parta nadšenců. V roce 2000, kdy se objevil, bylo jeho skoro 230 koní na malý hot hatch opravdu hodně. Také ale kvůli těžšímu motoru a zásadním změnám v konstrukci vážil o 300 kg více než standardní Clio, které bylo ve verzi 172 Cup slušně rychlé. Zvládlo stovku za 6,7 vteřiny a Clio Renaultsport V6 nebylo o tolik rychlejší s časem 6,2 s. Mělo ale o dost vyšší maximálku, 235 km/h oproti 222 u verze 172 Cup.
Změna umístění motoru ovšem byla zásadně poznat na chování auta. Motor uprostřed a pohon zadních kol je něco úplně jiného než ostrá předokolka. Něco takového umí těšit, ale také trápit - tento vůz uměl být zákeřný, zejména na mokru. Kvůli umístění motoru prakticky v kabině byl vůz také o hodně méně praktické - hluku je uvnitř na sakry a po místu pro zavazadla se moc nepiďte, třebaže přibyl menší zavazadelník pod přední kapotou.
Jenže tohle všechno vozu odpustíte, pokud si s Cliem V6 sjedete. Svezení s ním je kouzelně výjimečným zážitkem, a to pochopitelně i díky samotnému motoru. Zvlášť dnes, kdy malá auta zřídka zkoušejí oslnit něčím více než litrovým tříválcem s turbem. Tady máte 3 litry objemu, 6 válců a atmosférické plnění, to vše za předními sedadly s náhonem na zadek a manuálem. Něco takového už v této třídě nikdo nikdy do výroby nepošle.
Zdá se to být pouhou vzpomínkou na staré dobré časy, však Clio V6 se vyrábělo pouhé čtyři roky ve dvou verzích a vznikla jich jen hrstka. Přišlo na svět před 22 léty, pořád se ale dá koupit prakticky nové. Dnes před sebou máme opravdu hezký, typický stříbrný kousek z více ceněné první evoluce vozu, tzv. Phase I, kdy výkon motoru vrcholil na 226 koních, což stačilo k výše popsané dynamice. Phase II přinesla až 255 koní, zrychlení na stovku zkrátila na 5,9 sekundy a maximálku posunula k 246 km/h.
Renault první evoluce tohoto auta postavil jen 1 555 kusů a tento z nich najel pouhých 6 183 km. Na stavu vozu je to znát, však se podívejte na fotky níže - nikde nenajdete mnoho stop používání. Auto bylo poprvé registrováno v roce 2002 a je to nejzachovalejší původní Clio V6, které jsme v poslední době viděli. Stojí ovšem podle toho, o jak výjimečnou nabídku se jedná - můžete si jej odvézt z Itálie za 68 000 Eur, tedy za asi 1,67 milionu korun. I vzhledem k tomu, že v budoucnu to bude jen a jen více ceněná rarita, je to extrémní suma. Ale znovu, něco takového už opravdu nikdy nevznikne a divíme se, že vůbec kdy vzniklo.





















Šestiválcové Clio člověk jen tak nepotká, koupit se nedá už dávno. Možnost koupit dnes koupit skoro nový kus z první série je mimořádně zajímavá. Ale také mimořádně drahá. Foto: Achilli Motors, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 7 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Vědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 9 minutamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 2 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 4 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 5 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch