Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácný expres mezi obytnými auty, jako jediný dokáže uhánět až 160 km/h
30.5.2021 | Petr Prokopec
Logo BMW na obytném autě? Už to leccos naznačuje a byť na něm není z výroby, úplně neopodstatněné jeho použití také není. Vůz totiž pracuje s pohonem právě od BMW a není to zdaleka jediná zvláštnost.
Pokud jste fanoušky obytných vozů, pak je možná vaším životním snem EleMMent Palazzo. Za jeho designem stojí předloni zesnulý Luigi Colani, který se ve spodní části přídě nejspíše nechal inspirovat Hvězdnými válkami. Daleko více však pozornost přitahuje oválné prosklení kabiny. Díky němu vůz vypadá prapodivně až ošklivě, nicméně luxus, který se za odvážně střiženou karoserií skrývá, již dokáže rozehnat mnohé předsudky. S ohledem na cenu okolo 60 milionů korun však bude málo těch kdo rakouskou společnost March Mobile opravu osloví s požadavkem na jeho stavbu.
Dnes pro vás přitom máme o trochu jiný tip, kterak zaujmout autem podobného ražení. I tentokrát u toho budou futuristické tvary, nicméně původ mají už v předchozím miléniu. Historie obytného vozu Vixen 21 TD se začala psát v roce 1986, kdy s tehdejší novinkou přišel Bill Collins, autor původního designu dnes ikonického DeLoreanu. Ten se rozhodl, že podobně jako o mnoho let později Colani způsobí revoluci v jinak poněkud nudném světě motorhomů. Proto mimo jiné nechal svou novinku testovat ve větrném tunelu. Zásluhou zcela zakrytého podvozku se dočkal výjimečně nízkého odporu vzduchu Cd 0,30.
Vixen se zároveň dočkal také nízkého těžiště, stejně jako poměrně širokého rozchodu kol a nízké stavby. Nebylo tedy překvapením, když jej odborný tisk začal nazývat jediným řidičským obytným vozem nebo sporťákem mezi motorhomy. Collins v rámci první série instaloval pod kapotu 2,4litrový šestiválcový turbodiesel z produkce BMW, který nabízel nepříliš oslňujících 115 koní. Na druhou stranu si však řekl pouze o nějakých 8 litrů na sto kilometrů, s ohledem na onu aerodynamiku pak bylo možné vytáhnout maximálku až na 160 km/h.
Jen mimořádnými jízdními vlastnostmi se ale Vixen nechlubí. S délkou 6,4 metru a výškou 1,83 metru byl totiž navržen tak, aby se ideálně vešel do typické americké garáže. Díky tomu mnohem snadněji odolával výkyvům počasí. Nicméně i přes malé rozměry nabízel vůz naprosto vše, co daleko větší konkurence. Uvnitř je tedy možné počítat třeba s kuchyňkou zahrnující mikrovlnku, ledničku či dřez a rezervoár s pitnou vodou. S jejím ohřevem napomáhalo odpadní teplo turbodieselu.
Mimo to se Vixen chlubí také do jedné strany výklopnou střechou, díky čemuž si uvnitř mohou stoupnout i lidé vysocí až 190 centimetrů. Pokud si uvědomíme výšku samotného vozu i skutečnost, že jeho podlaha je logicky hezkých pár čísel nad zemí, pak propracovanost detailů skutečně bere dech, zvláště na vůz starý více než tři dekády. Vixen však ani tak nezvládl oslovit širší veřejnost, nakonec tak vzniklo jen 587 kusů rozprostřených mezi série 21 TD, 21 SE a 21 XC.
Na prodej neobvykle v Evropě je momentálně exemplář spadající do první, třísetkusové série s dieselem od BMW, který za celý svůj život urazil pouze 127 000 km a nyní se nachází v Nizozemsku. Jeho současný vlastník, který si jej dovezl z USA, říká, že auto mělo vždy mimořádnou péči a z historie je zdokumentováno úplně vše včetně každé dotankované nádrže. Na karoserii tedy nenajdeme žádný škrábanec či stopu po korozi, zatímco uvnitř se nezdá být dřevěný nábytek ani jeho čalounění jakkoli výrazněji poškozený.
K mání je tento kus historie za 39 900 tisíc euro (skoro přesně 1 milion Kč), což je výrazně nižší cena než v případě Colaniho kreace. Pozornost však budete mít zajištěnou taktéž, a to nejen díky neobvyklému vzhledu, který umocňují částečně zakrytá zadní kola, ale i díky logu BMW na zádi, které si majitelé Vixenů na vůz instalují velmi často. Obávat se navíc nemusíte ani o náhradní díly, přestože firma Vixen již zanikla. Její pozůstatky odkoupili majitelé, na které se lze kdykoliv obrátit.



















Vixen 21 TD je vskutku netradičním obytným vozem z dob, kdy u nás ještě vládli komunisté. Vzhledem k tomu zvládá stárnout docela dobře. Foto: familial@Marktplaats, publikováno se souhlasem
Zdroj: Marktplaats
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 9 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Hasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 3 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 4 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 6 hodinamiMajiteli zánovního Volva za jízdy selhaly brzdy po aktualizaci software, který měl tento problém řešit. Vše natočil na video
před 7 hodinamiPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 16:35 - pavproch
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 16:21 - HondaMan
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan