Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové
18.1.2020 | Petr Prokopec
Když se hovoří o vzácných moderních superautech, obvykle je řeč o stovkách vozů. V tomto případě vzniklo jen 14 exemplář a jen jeden z nich má červený interiér. Právě tento Vector W12 je nyní na prodej.
Americkou automobilku Vector jsme si naposledy mohli připomenout krátce před koncem loňského roku. V té době jsme mluvili hlavně o modelu W8, který měl být lepší než jakýkoliv existující konkurent. Možná byl, na trhu se mu ale prorazit nepodařilo. Osmiválcové kupé místo toho značku dovedlo prakticky na hranu bankrotu. Do hry tak mohla vkročit indonéská společnost MegaTech, jež následně nepříliš korektními praktikami vyštvala z firmy zakladatele automobilky Jerryho Wiegerta. Dlouho se však z tohoto úspěchu neradovala.
Pod novým vlastníkem, který zároveň byl i majitelem italského Lamborghini, se začal rodit projekt supersportu zvaného M12. Vůz vycházel z prototypu WX-3, jenž vznikl jako evoluce výše zmíněného modelu W8. Nicméně pod kapotou se již nenacházel osmiválec z produkce General Motor, místo toho MegaTech sáhl do svých skladů a novinku osadil dvanáctiválcem z Lamborghini Diablo. Vzhled pak dostal na starosti Peter Stevens, mimo jiné autor legendárního McLarenu F1.
Jak se ale možná dalo čekat, z americko-britsko-italské kooperace nevzešel supersport přepisující nastavené standardy, nýbrž, jak ho nazval magazínu Autoweek, „nejhorší vůz, jaký kdy prošel naším redakčním testem“. Nikoho tedy nejspíše nezaskočí, že celkově vzniklo pouze 17 exemplářů, z čehož tři byly předprodukční prototypy. Jeden z nich byl následně přepracován na variantu SRV8, kterou chtěl MegaTech řešit nezájem o dvanáctiválcové kupé. Zůstalo však jen u záměru a této jediné konverze.
Indonéská firma se dostala do problémů a tak prodala Lamborghini i Vector. Nadmíru zajímavé přitom je, že o opětovný rozjezd druhé zmíněné se postaral její původní zakladatel, neboť soud se nakonec postavil na Wiegertovu stranu přiřknul mu zpět práva spojená se značkou i veškerými jejími produkty. Jakkoliv se však Vector uvedl s novým modelem WX-8, který měl desetilitrovým osmiválcem a 1 850 koňmi překonat i Bugatti, znovu zůstalo pouze u záměru.
Samotnou automobilku tedy můžeme opustit, mezi živé se ostatně nejspíše již ani nevrátí. Místo toho si ale ještě na moment vezmeme na paškál model M12. Konkrétně pak dvanáctý z oněch 14 vyrobených produkčních kusů, který jako nový zamířil k známému sběrateli, brunejskému princi Jefrimu, bratrovi známého sultána Hassanala Bolkiaha. Ten si sice vyžádal kombinaci černého laku a zakázkového červeného interiéru, ovšem ani to nevedlo k dlouhému vlastnictví. Vector tak již po třech letech měnil vlastníka.
Současný majitel je druhým v pořadí, přičemž vůz ponechal ve své sbírce po dlouhých 16 let. Ani to však nevedlo k nějakému enormnímu užívání, neboť od svého vzniku v roce 1999 najel tento exemplář pouze 2 160 mil (3 475 km). S tímto nájezdem je nyní k dispozici, přičemž v listopadu loňského roku došlo také na mechanickou revitalizaci. Přepracována přitom byla také spojka, která se dočkala keramického setrvačníku.
Mimo to došlo také na modifikace interiéru, kam se nastěhovala modernější technika a zároveň byla upravena poloha sedadel, aby se dovnitř vešly vyšší postavy. Základní styl ale zůstal zachován, nezměněné je i Jefrim objednané jedinečné čalounění. A ve standardu pak ve výsledku zůstává i motor, tedy 5,7litrový dvanáctiválec o výkonu 499 koní, jenž míří skrze pětistupňový manuál na zadní kola. Vyjít by vás tato kombinace mohla na 6,8 milionu korun, vůz je ale nabízen bez rezervní ceny.
Již tento víkend je v aukci nabízen Vektor M12. Tento konkrétní kus přitom kdysi patřil brunejskému princi Jefrimu
Zdroj: Barrett-Jackson
Bleskovky
- Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinami - Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včera - Srovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejnovější články
- Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinou - Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinami - Omezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinami - Volvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 5 hodinami - Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.27. 12:04 - GeneHawkins
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha