Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácné superauto sultánova bratra, jen 14 lidí na světě mohlo mít takové
18.1.2020 | Petr Prokopec
Když se hovoří o vzácných moderních superautech, obvykle je řeč o stovkách vozů. V tomto případě vzniklo jen 14 exemplář a jen jeden z nich má červený interiér. Právě tento Vector W12 je nyní na prodej.
Americkou automobilku Vector jsme si naposledy mohli připomenout krátce před koncem loňského roku. V té době jsme mluvili hlavně o modelu W8, který měl být lepší než jakýkoliv existující konkurent. Možná byl, na trhu se mu ale prorazit nepodařilo. Osmiválcové kupé místo toho značku dovedlo prakticky na hranu bankrotu. Do hry tak mohla vkročit indonéská společnost MegaTech, jež následně nepříliš korektními praktikami vyštvala z firmy zakladatele automobilky Jerryho Wiegerta. Dlouho se však z tohoto úspěchu neradovala.
Pod novým vlastníkem, který zároveň byl i majitelem italského Lamborghini, se začal rodit projekt supersportu zvaného M12. Vůz vycházel z prototypu WX-3, jenž vznikl jako evoluce výše zmíněného modelu W8. Nicméně pod kapotou se již nenacházel osmiválec z produkce General Motor, místo toho MegaTech sáhl do svých skladů a novinku osadil dvanáctiválcem z Lamborghini Diablo. Vzhled pak dostal na starosti Peter Stevens, mimo jiné autor legendárního McLarenu F1.
Jak se ale možná dalo čekat, z americko-britsko-italské kooperace nevzešel supersport přepisující nastavené standardy, nýbrž, jak ho nazval magazínu Autoweek, „nejhorší vůz, jaký kdy prošel naším redakčním testem“. Nikoho tedy nejspíše nezaskočí, že celkově vzniklo pouze 17 exemplářů, z čehož tři byly předprodukční prototypy. Jeden z nich byl následně přepracován na variantu SRV8, kterou chtěl MegaTech řešit nezájem o dvanáctiválcové kupé. Zůstalo však jen u záměru a této jediné konverze.
Indonéská firma se dostala do problémů a tak prodala Lamborghini i Vector. Nadmíru zajímavé přitom je, že o opětovný rozjezd druhé zmíněné se postaral její původní zakladatel, neboť soud se nakonec postavil na Wiegertovu stranu přiřknul mu zpět práva spojená se značkou i veškerými jejími produkty. Jakkoliv se však Vector uvedl s novým modelem WX-8, který měl desetilitrovým osmiválcem a 1 850 koňmi překonat i Bugatti, znovu zůstalo pouze u záměru.
Samotnou automobilku tedy můžeme opustit, mezi živé se ostatně nejspíše již ani nevrátí. Místo toho si ale ještě na moment vezmeme na paškál model M12. Konkrétně pak dvanáctý z oněch 14 vyrobených produkčních kusů, který jako nový zamířil k známému sběrateli, brunejskému princi Jefrimu, bratrovi známého sultána Hassanala Bolkiaha. Ten si sice vyžádal kombinaci černého laku a zakázkového červeného interiéru, ovšem ani to nevedlo k dlouhému vlastnictví. Vector tak již po třech letech měnil vlastníka.
Současný majitel je druhým v pořadí, přičemž vůz ponechal ve své sbírce po dlouhých 16 let. Ani to však nevedlo k nějakému enormnímu užívání, neboť od svého vzniku v roce 1999 najel tento exemplář pouze 2 160 mil (3 475 km). S tímto nájezdem je nyní k dispozici, přičemž v listopadu loňského roku došlo také na mechanickou revitalizaci. Přepracována přitom byla také spojka, která se dočkala keramického setrvačníku.
Mimo to došlo také na modifikace interiéru, kam se nastěhovala modernější technika a zároveň byla upravena poloha sedadel, aby se dovnitř vešly vyšší postavy. Základní styl ale zůstal zachován, nezměněné je i Jefrim objednané jedinečné čalounění. A ve standardu pak ve výsledku zůstává i motor, tedy 5,7litrový dvanáctiválec o výkonu 499 koní, jenž míří skrze pětistupňový manuál na zadní kola. Vyjít by vás tato kombinace mohla na 6,8 milionu korun, vůz je ale nabízen bez rezervní ceny.









Již tento víkend je v aukci nabízen Vektor M12. Tento konkrétní kus přitom kdysi patřil brunejskému princi Jefrimu
Zdroj: Barrett-Jackson
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
12.7.2025Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez jel svůj 200. závod Grand Prix v MotoGP včera 17:34
- Vítězný hattrick Razgatliogla, který je novým lídrem šampionátu včera 17:00
- Vítězství Cana Öncüho, 21. Vostatek včera 16:00
- Zkrácené Moto2 pro Denize Öncü, 10. Salač včera 12:48
- Toprak vyhrál Sprint a je už pouze bod za Bulegou včera 12:30
Nejnovější články
Mercedes už podruhé zrušil zaříznutí třídy A, bude přesluhovat 10 let. Znovu zjistil, že by bez ní neměl co prodávat
před hodinouIvan „Hrozibus” dojezdil. Legendární antarktický stroj dokončil poslední cestu, teď všichni doufají, že neskončí ve šrotu
včeraAudi začalo u skvělých „rychlých” nabíječek elektromobilů nabízet zákazníkům program pro zkrácení dlouhého čekání
včeraMazda konečně dostala do prodeje slibovaný sedan s pohonem zadních kol, srdce lidí si jím ale asi nezíská
včeraAuto z dob lidových sporťáků s řízením zadních kol v dokonale originálním stavu po 1. majiteli je dnes v prodeji naprostou raritou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva