Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
16.3.2025 | Petr Miler
V jeho době to nebyl dvakrát úspěšný nápad, o to víc ale zaujme s odstupem času v takové kondici. Vidíte tu kůži a dřevo? Přidejte si motor z kapesní rakety, spoustu výbavy nebo noblesní laky a máte v zásadě to, co Francouzi zkoušeli prodávat na počátku 90. let.
Pokusy automobilek hlavního proudu oslovit náročnější klientelu jsou staré pomalu jako automobilismus sám. I dnes najdeme v nabídce běžných výrobců vrcholná provedení běžných modelů, která mají za cíl buď udržet značce přízeň tradičního klienta, který je s jejími vozy v zásadě spokojen, jeho možnosti už mu ale dovolují sáhnout i po něčem lepším. Anebo se díky renomé toho kterého modelu pokoušejí získat pozornost kupců, které sama značka běžně neoslovuje.
Pro příklad nemusíme chodit daleko - taková Škoda Superb Laurin & Klement je v podstatě „nemístně noblesní” provedení obyčejného auta, ale daří se mu. Také škodovka má svou náročnou klientelu, která nemá problém dát za její vůz klidně 1,5 milionu Kč. A někteří kupci dražších značek občas zjistí, že za méně peněz nedostanou u Škody zase o tolik méně muziky.
Tento recept funguje u velkých aut, u těch menších ani ne. Je to logické - kdo je spokojen se Superbem a chce víc od Škody, koupí si lepší Superb, dál už jít nejde. Kdo je ale spokojen s Fabií a chce i může mít víc, koupí si spíše větší model, třeba Octavii. A typické kupce drahých značek malá auta obvykle nezajímají. Nepamatujeme tak případ, kdy by nějaký mainstreamový výrobce výrazně uspěl s malým luxusním autem, to ale neznamená, že to kdy automobilky přestaly zkoušet. A některé pokusy byly opravdu zajímavé.
Auto, které vidíte níže, je Peugeot 205, to asi pozná každý, kdo to nepřehnal s ranním pivem. Není to ale ani trochu obyčejný Peugeot 205, přitom to není verze GTi a tuning to není už vůbec. Jde o jednu ze dvou luxusních verzí, které se dostaly do nabídky francouzské automobilky na vrcholu slávy její velké ikony. Jedna si říkala SEVE podle golfisty Seveho Ballesterose, druhá možná srozumitelněji Gentry. Pokud vládnete francouzštinou, víte, že tohle slovo znamená šlechta. A právě takovou automobilovou šlechtou (či autem pro šlechtu?) chtěla 205 Gentry být.
Auto tedy dostalo tu nejlepší technickou i komfortní výbavu své doby, ovšem nikoli s cílem oslovit příznivce rychlých aut, ale s cílem oslovit náročnou klientelu toužící po v podstatě normálním autě s tím nejlepším, co jde složit do jednoho celku. Pod kapotou tak skončil motor 1,9 z verze GTi, akorát odladěný na 105 koní, který mohl pracovat i s automatickou převodovkou (auto na fotkách má ale klasičtější 5st. manuál). Koly nebyly známé 15" ráfky z verze GTi, ale decentnější 14" (v tomto případě ale byly nahrazeny neoriginálními disky). A dovnitř vždy putovaly veškeré myslitelné prvky.
Tohle auto tak má nejen věci jako dálkový centrál, elektricky ovládaná okna a další prvky jako klimatizaci, ale i kožené čalounění a dřevení obložení. Když se k tomu přidá vyparáděné provedení zevnějšku, které působí jako černé, ve skutečnosti je ale tmavě zelené (Sorrento, k dispozici byla také zlatá barva Aztec někdy zvaná béžová Mayfair), nelze říci, že by tohle auto nemělo šmrnc. Dodnes působí jako černá labuť mezi bílými, od pohledu výjimečná věc, která byla nejen luxusní, ale i rychlá - na stovku akcelerovala za 10,3 sekundy a rozjela se až na 194 km/h. V mini začátku 90. let bez zřetelných sportovních ambicí pěkné hodnoty.
Takové věci se nám líbí, svého času ale vůz oslovil minimum zákazníků, byl prostě moc drahý stejně jako SEVE. Verze Gentry se prodalo jen 300 kusů a je jasné, že většina z nich dávno neexistuje. Tento kousek je ale dodnes prakticky nejetý, pouhých 55 562 km za 33 let na světě je prakticky nic. Majitelé jej ostatně měli vždy garážovat než používal. A když už vyjeli, bylo to jen za hezkého počasí. Říci, že auto vypadá podle toho, je slabé vyjádření, vypadá skoro perfektně.
Podívejte se na něj sami, je to dnes skutečně vzácnost. Anebo si jej kupte, na prodej je nyní v domácí Francii u bývalého dealera Peugeotu. Cena ale odpovídá výjimečnosti, rovných 25 000 Eur je v přepočtu asi 625 tisíc Kč. Když ale dnes někam dorazíte ve v podstatě luxusní verzi slavného GTi... Kterou hlavu automobilového nadšence takový stroj neotočí?
















Takto chtěl Peugeot v první polovině 90. let oslovit náročnou klientelu jinak tuctovým malým autem. Moc neskóroval, jeden z mála jeho 205 Gentry je ale teď na prodej v mimořádně pěkném stavu. Foto: Bühler West Automobiles, publikováno se souhlasem
Zdroj: Bühler West Automobiles@La Centrale
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ital Nicholas Spinelli místo Petrucciho včera 12:00
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 10:00
- Red Bull Rookies Cup 2026 opět bez české účasti 15.10.2025
- Časový program na Phillip Islandu 15.10.2025
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 15.10.2025
Nejčtenější články
Prezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
16.9.2025Mercedes po poprasku okolo motorů BMW říká, je odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
16.9.2025Šéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
17.9.2025Land Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
17.9.2025Po léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
17.9.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.16. 22:19 - abgx1
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.16. 12:11 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch