Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácný vrchol německého sportovního luxusu 90. let, dobové detaily fascinují
23.1.2021 | Petr Miler
Vznikal na opuštěných linkách Porsche, ale Porsche to není. Nese logo třícípé hvězdy, ale ryzí Mercedes to také není. Je to vskutku výjimečné spojení toho nejlepšího, co mohli Němci v 90. letech na automobilovém poli poskládat.
Když Porsche ukončilo výrobu ikonické 959, nemělo pro její továrnu rozumné využití. Němci tedy rozhodli sítě s dotazem, zda by uvolněných kapacit nevyužil někdo jiný a záhy se ozval nedaleko sídlící Mercedes s tím, že naopak vyrábět nestíhá. Jeho ideou bylo, že by pro něj v Zuffenhausenu mohli vyrábět nový vrchol jeho tehdejší sportovní nabídky a přesně to se také stalo. Tímto způsobem se zrodil model 500 E, dodnes ceněný osmiválcový sleeper.
Je to výjimečné auto, ale vzniklo jej asi deset tisíc kusů, takže vyloženě vzácnost není. Pod kapotou mělo pětilitr, který na zadní kola posílal 326 koní a 480 Nm. To stačilo na stovku za 5,9 vteřiny, maximálka byla omezena na 250 km/h. To vše s pouze čtyřstupňovým automatem a veškerou výbavou, kterou jste si v roce 1991 mohli přát. Tou dobou ale Mercedes ještě nevlastnil tunera AMG a ten chtěl k typu 500 E také říci své.
Pro modelové roky 1992 a 1994 tak vzniklo 45 aut s ještě silnějším motorem, které byly nazvané E 60 AMG. Vycházely z nejvyšší varianty 500 E Limited a oním motorem pod kapotou byl šestilitrový osmiválec M119 upravený u AMG, který nabízel 381 koní a 580 Nm. To znamenalo snížení času potřebného ke zrychlení na stovku na 5,2 vteřiny. Jiný tu ale byl jen motor, zbytek pohonného ústrojí i podvozku zůstal standardní. I u AMG práci Porsche zjevně respektovali.
To ale nemuselo být všechno. Tuto variantu bylo možné vybavit také paketem AMG Technology a vznikl tak pravý vrchol německého sportovního luxusu - auto našlapané veškerou technickou i komfortní výbavou, jakou tou dobou šlo mít. Těchto aut vzniklo pouhých 12 a jedno je teď na prodej ve vskutku výjimečném stavu.
I když jde o vůz z července 1994, má najeto jen 77 tisíc kilometrů, po kterých se navíc dočkal velkého servisu za 20 tisíc Eur, tedy asi 522 tisíc Kč. K zachovalému výchozímu stavu si tedy přidejme i doladěnou techniku, který z tohoto exempláře dělá vskutku nevídanou nabídku. Nakonec se podívejte, jak dobře vypadá zvenčí i zevnitř na fotkách ve vysokém rozlišení - najít na něm přes brzy 27 let stáří podstatnou vadu je snad nemožné.
Je to skoro stroj času do 90. let, některá řešení jsou až úsměvně dobová. Mrkněte se třeba jen na ovládání sedadel a další ovladače poblíž - zběžně jsme napočítali 30 tlačítek pro řidiče a podobné množství pro spolujezdce na ploše vždy asi 10x20 centimetrů. Další desítky ovladačů se najdou v jiných částech vnitřku, to vše v prostředí plném kůže a dřeva.
Pochopitelně, něco takového nevyjde levně, maďarský prodejce požaduje za vůz 254 tisíc euro, tedy přes 6,6 milionu Kč. Nutno dodat, že včetně 27% maďarské DPH, kterou lze odečíst, i tak je to darda. Ovšem, kdo může říci, že jezdí jedním z pouhého tuctu existujících (a to se říká kdo ví jestli) aut, která se svého času mohla označovat za jeden z absolutních vrcholů světové produkce?














Mercedes 500 E je vzácný, verze E60 AMG supervzácná a varianta Limited s paketem AMG Technology mimořádně raritní. Přesně ta je ale k mání s pouhými 77 tisíci km a po servisu za půl milionu. Ovšem nikoli levně. Foto: Motor Classic, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
před 5 hodinami - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
28.2.2021 - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Ford má na krku žalobu kvůli motorům EcoBoost, odcházejí jim klíčové díly
9.12.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1) - Parkování elektromobilů v garážích je příliš velké riziko, první město jim zakázalo vjezd
15.2.2021 (1)
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12:42 - M.Z.
- Koronavirus 12:04 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 09:31 - rhinos
- Rychlodotazy 09:31 - 970ka
- BMW Divize 07:18 - Vokys
- Octavia IV 16:42 - ctrl_j
- Elektromobily a vse kolem nich 11:03 - rhinos
- Za kolik jezdíte s dieselem? 08:57 - risomas
- Politický koutek 00:27 - ExFun
- 2 auta za spolu cca 35000€ 28.2.2021 - Snowman000