Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dáma vytáhla z garáže sotva ojetou, zapomenutou silniční stíhačku. Je jednou z 1 046 celkem a 9 v zemi
14.10.2022 | Petr Miler
A je na prodej, něco takového jsme už hodně dlouho neviděli. Tento vůz je vzácný v jakémkoli stavu, tady ale před námi stojí kompletně originální auto po prvním majiteli, které nikdy nepoznalo slané silnice. A jen s 56 tisíci najetými km jej na prodej nabízí žena.
Ani nemusíte být až tak staří, abyste dobře věděli, co to je Peugeot 405. Auto roku 1988 a jeden z prodejně nejúspěšnějších vozů přelomu 80. a 90. let byl na našich silnicích velmi často k vidění zejména díky porevolučním dovozům ojetin ze západu. A ještě dlouho po roce 1989 nebylo těžké na ně narazit na silnici každých pár minut. I lidé s čerstvými „papíry” budou tyto chvíle z dětství dobře pamatovat, třebaže dnes je situace diametrálně odlišná.
Čtyřistapětka vznikla ve spoustě verzí, asi jen nadšenci si ale vzpomenou na závodní provedení 405 T16. To dorazilo jako ideový nástupce vavříny opředené 205 T16, geniálního to výtvoru Jeana Todta. Na nejúspěšnější model bláznivých časů rallyové skupiny B bylo zřejmě nemožné přímo navázat, a tak se 405 T16 až takové slávy jako závodní stroj nedočkal. Bylo by ale nemístné jej považovat za neúspěšný - vítězství v Dakaru a jeho rekordní představení na Pikes Peak v roce 1988 s Arim Vatanenem za volantem je dnes nesmazatelnou součástí automobilové historie.
To by nebylo pro příznivce silničních aut až tak zajímavé, i pro takové ovšem vůz se stejným označením něco znamená. Vznikl v roce 1993 jako homologační speciál a vyroben byl v pouhých 1 046 kusech. Stroj s jednoduše krásným Pininfarinovým designem nedávajícím příliš najevo, co vlastně máme před sebou, je dnes zapomenutou silniční stíhačkou i právě proto. Jeho 16" litá kola by dnes byla k smíchu a většinu bodykitu známe z obyčejnějšího modelu Mi16, verze T16 tak byla specifická hlavně technicky.
Pod kapotu dostala motor XU10J4TE, dvoulitrové šestnáctiventilové turbo generující výkon až 160 kW (220 koní) při overboostu. Na stovku díky němu vůz akceleroval za 6,9 sekundy a rozjel se až na 235 km/h, a to i díky pohonu 4x4 posílajícím 53 procent výkonu na přední a 47 na zadní osu (přes samosvor Torsen). Na dnešní supersedany to nejsou ohromující hodnoty, je ale třeba si uvědomit, kdy tento vůz vznikl.
V době, kdy 405 jako taková přišla na trh, BMW ještě ani nevyrábělo model M5 E28, kterému k titulu nejrychlejšího sériového sedanu světa, stačilo 286 koní. A v době úřadování 405 T16 v Mnichově vznikala M5 E34 s 315 koňmi, která na stovku akcelerovala za 6,3 sekundy. Jinými slovy - 405 T16 se řadila jen kousek pod smetánku nejrychlejších světových supersedanů. Proto je také dnešní optikou tak zajímavá.
Netušíme, kolik z těchto vozů dožilo dneška, s ohledem na výskyt verzí T16 v prodeji se ale obáváme, že to bude jen zlomek z původní tisícovky. Vůz na fotkách níže je jedním z těch, které přežily. A je to jeden z těch nejlepších kusů, které jsme viděli v inzerci za mnoho posledních let.
Je to totiž stále originální T16 hned z roku 1993, která za 29 let najela pouhých 56 tisíc km v rukou jediného majitele. Nebo spíš nikam nejezdila mezi zdmi jedné rakouské garáže stojící nedaleko českých hranic. Do oběhu se vůz rozhodla poslat dáma, které skončil v rukou jako učiněný automobilový diamant. O voze říká, že nikdy nepoznal slané silnice, a byť není jako nový, je skutečně velmi zachovalý jen s patřičnou patinou originálního stroje. Bylo to jedno z 9 takových aut dodaných jako nových do Rakouska - nedivili bychom se, kdyby dnes šlo o jediné přežívající.
Podívejte se na něj sami, vypadá opravdu působivě. Vzhledem k výše zmíněnému bychom čekali cenu přes 1 milion Kč, vůz nabízený sympaticky působící dámou z Gmundenu ale stojí docela zajímavých 30 000 euro. Není to málo peněz, tohle je ale skutečně sběratelský stroj kategorie 1A za přijatelných 737 tisíc korun. Nepochybujeme o tom, že udržovat 405 T16 dále při životě bude stát dost peněz, ale vzhledem ke stavu a vzácnosti T16 přesto tato nabídka láká. Však svezení s takovým vozem bude dnes něčím nenapodobitelně kouzelným.







Peugeot 405 T16 patřil v roce 1993 mezi nejrychlejší produkční sedany světa a měl na svou dobu vážně poutavý vzhled i techniku. Dnes vidět nějaký v prodeji je vzácnost, tento málo jetý kus po prvním majiteli za 737 tisíc Kč láká. Foto: Beate, publikováno se souhlasem
Zdroj: Willhaben.at
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnesBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 5 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 6 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 8 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 9 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva