K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár

Jen jednotky exemplářů tohoto vozu nyní jezdí po českých silnicích. U nás skoro neznámý kus historie české automobilky dláždil cestu k dnešku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár

6.9.2020 | Mirek Mazal

K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár

/

Foto: Euro Oldtimers

Jen jednotky exemplářů tohoto vozu nyní jezdí po českých silnicích. U nás skoro neznámý kus historie české automobilky dláždil cestu k dnešku.

Československá a později česká automobilka Škoda vyvážela auta a jejich součásti aut do celého světa. Podvozky tak mířily například do Turecka, Pákistánu a ještě dále na Nový Zéland. Na druhé straně zeměkoule se prosadil technický základ škodovek z přelomu 50. a 60. let minulého století, který o pár let později vedl i ke vzniku prvního SUV v historii značky, o jehož existenci spousta Čechů nemá ani tušení.

Podobně spousta Novozélanďanů tehdy jistě ani netušila, kde se malý stát jménem Československo nachází, ale emblém dříve neznámého producenta spolehlivých aut jim učaroval. Lidé z tehdejšího AZNP (Automobilové závody, národní podnik) si všimli, že si technika firma na opačné straně glóbu získává renomé a na souostroví přitom chybí malý, praktický teréňák. Mezeru se pokusili ve spolupráci s místním výrobcem, který využil nově importované součástky, aby vyrobil první skutečné SUV s logem Škody.

Premiérové pokusy o pojízdnou verzi lehkého pick-upu do mírného terénu se odehrály v polovině 60. let za podpory vyslanců československé společnosti. Užitkový model dostal jméno Škoda Trekka. Svým hranatým tvarováním připomínal design Land Roveru, ale v motorovém prostoru dominovala Škoda. Nejdůležitější části podvozku, náprav i pohonnou jednotku poskytla tehdejší Octavia.

Jednoduchá stavba karoserie vznikla svařením plechů, přibylo nezávislé zavěšení kol, uzávěrka diferenciálu a místní dostali to, co potřebovali. Světlá výška 190 milimetrů byla základním předpokladem, aby zemědělci dojeli kamkoliv i přes rozbité cesty novozélandského venkova. Trekka dlouhá 3 590 milimetrů na korbě uvezla až půl tuny nákladu a byla neobyčejně praktická. To je ale v podstatě to jediné, co ji s dnešními SUV značky spojuje.

Trekka vznikala v letech 1966 až 1973, než se objevila japonská konkurence a Trekku odstavila na druhu kolej. Jde přesto dodnes o jediný automobil, který byl na Novém Zélandu částečné navržen a sériově vyráběn. Zkušebně byl vyvážen do Austrálie, na Fidži či do Indonésie. U nás prakticky neznámé auto vzniklo v asi 2 800 kusech a podle dostupných informací české silnice poznaly jen jednotky exemplářů.

Vůz na fotkách se k nim může směle přidat, neboť byl dovezen z Nového Zélandu a je tady na prodej. Majitel z Hradce Králové nabízí přesně tuto žlutou Trekku z roku 1971 s blíže neupřesněným nájezdem komukoli, kdo ji náležitě ocení. Vozidlo vypadá na první pohled velmi zachovale, jeho předchozím majitelem na Novém Zélandu měl být Tood Nial, který o těchto pozoruhodných škodovkách napsal i knihu.

Trochu horší to bude s cenou, kterou sice prodávající neupřesňuje, hovoří ale o tom, že odrazit se dá od prodejní ceny dříve dovezeného kusu, za který údajně někdo dal 1,55 milionu Kč a měl být v horším stavu. Není tedy těžké se dovtípit, že současný majitel vozu bude za tento kousek chtít nejméně podobné peníze - jestli za to tato rarita stojí, nebo nikoli, už musíte posoudit sami.


K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 1 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 01K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 2 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 02K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 3 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 03K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 4 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 04K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 5 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 06K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 6 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 07K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 7 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 08K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 8 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 09K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 9 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 09aK mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 10 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 10K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 11 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 11K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 12 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 12K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 13 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 13K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 14 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 14K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 15 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 15
K mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 16 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 15aK mání je zapomenutý pokus o první SUV Škody, po českých silnicích jich jezdí jen pár - 17 - Skoda Trekka 1971 prodej CR 16
Tohle není Land Rover, ale Škoda Trekka, která je nyní na prodej v České republice. Stát bude zřejmě přes 1,5 milionu korun. Foto: Euro Oldtimers

Zdroj: Euro Oldtimers

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše