Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdysi nejrychlejší Audi vyzvalo na souboj moderní čtyřválec. Výsledek mnohé udivuje
5.11.2018 | Mirek Mazal
V tomto klání by si na novější vůz vsadil málokdo, neboť disponuje motorem s méně jak polovičním objemem a více jak o 100 koní nižším výkonem. Jenže objem a ani maximální výkon nejsou vše.
Patrně jste nepřehlédli, že proti downsizingu motorů pravidelně brojíme. Jde o násilím vynucenou cestu ke snižování papírové spotřeby paliva, která v praxi nepřináší slibované výhody a naopak skýtá řadu nevýhod, od uživatelských až po ty se spolehlivostí. Řeč je ale vždy o extrémním, až násilném downsizingu, který je nepřiměřený charakteru auta. Pokud vozu dáte povedený přeplňovaný motor s objemem, který mu dovolí alespoň trochu dýchat a jde o auto, pro které se z podstaty nehodí, dokáže i takto koncipovaný stroj skoro divy.
Ukazuje to video kolegy Mata Wilsona z CarWow, který rád světu ukazuje, že počet koní pod kapotou automaticky neznamená lepší dynamiku na silnici. Nové srovnání s dvojicí rychlých modelů Audi naznačuje, že ani menší motor s horšími údaji na papíře nemusí zákonitě znamenat nic špatného, pakliže splňuje výše zmíněné.
Jako názorný příklad posloužilo Audi S3 poháněné čtyřválcovým dvoulitrem TSI. Jde o jeden z nejlepších přeplňovaných motorů na světě, který je v tomto případě naladěn na výkon až 221 kW (300 koní) v 5 500 - 6 200 ot./min a točivý moment 380 Nm v rozmezí 1 800 - 5 500 ot./min. Pomocí automatické převodovky a pohonu všech kol by zrychlení na 100 km/h mělo zabrat 4,9 sekundy. Na britském letišti si tento pohon musel poradit s 1 505 kilogramy váhy proti starší konkurenci z vlastních řad.
Protivníkem se stalo Audi RS4 (B7) s osmiválcovou atmosférickou jednotkou o výkonu 309 kW (420 koní) při 7 800 ot./min a točivým momentem nanejvýš 420 Nm při 5 500 ot./min. Pohon všech kol ve spojení s manuálním řazením by mělo znamenat stejné zrychlení jako novější S3, ale v počtu válců, koní a točivého momentu není nad čím debatovat. Hmotnost 1 785 kilogramů působí v neprospěch kombi, ale leckdo by čekal, že hmotnost tady přebije hrubá síla.
Jenže nestalo se a v závodě na čtvrt míle zůstal i Mat překvapený. Novější S3 zcela zničila kdysi nejrychlejší Audi v nabídce (v momentě jeho příchodu nebyla nabízena dobová RS6). Vítěz protnul cílovou pásku v čase 13,5 sekundy, což bylo o pět desetin dříve než poražené RS4. Možný reparát mohl přijít v druhé disciplíně pružného zrychlení. Porovnání rozjezdu z rychlosti 80 km/h na plný plyn vyhrál starší model, ale jen těsně, ale to už jsou specifické podmínky, které přinesly výhodu atmosféricky plněnému motoru s výkonem posazeným do vyšších otáček a prakticky nulovou prodlevou v reakci na plynový pedál.
Výsledek sprintu je přesto tak udivující, že jej někteří zpochybňují, my ale nemáme důvod mu nevěřit. Zrovna 2,0 TSI je opravdu dobré turbo s až výbušnými reakcemi a velmi vysokým průměrným výkonem v klíčovém spektru otáček. Mít 300 koní skoro pořád zkrátka není o tolik méně než jich mít až 420, ale v obdobném spektru otáček začínat klidně o 200 níže. Zbytek už udělá hmotnost, něco jistě i rychlý automat.
Výsledek zkrátka ukazuje, jak efektivně dokáže fungovat 2,0 TSI a kam se automobilový průmysl za 10 let posunul. A to je tu ještě Audi RS3, které s 400 koňmi z dvouapůllitrového pětiválce dynamikou vyrovnává i aktuální RS4 Avant. Nad menšími motory než kdysi nemá smysl ohrnovat nos, pakliže jsou dobré a použité v modelech adekvátní velikosti a hmotnosti. Audi A3 to splňuje, ve větší A4 už motor 2,0 TSI takový zázrak není...










Zdánlivě jasné vítězství pro silnější Audi RS4 se nekonalo. Lehčí čtyřválec v S3 sfoukl těžší osmiválec na 400 metrech jako svíčku
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 10 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nejnovější články
Černý přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
před 3 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 4 hodinamiVW chce svůj elektrický propadák „ufaceliftovat” k životu, to se zaručeně povede
před 6 hodinamiNejlevnější auto v Česku nakonec nekončí, dočká se znovu nového provedení. Těšit se na něj ale mohou jen někde
před 7 hodinamiPřirozený projev špičkového motoru je prostě nenahraditelný, moderní napodobeniny jsou jen gumové panny mezi auty
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 18:41 - M.Z.
- VZKAZY 05.04. 17:24 - petr_riha
- Onboard videa 05.04. 15:24 - Truck Daškam
- OT: Už ani na bajku nemůžu yezdit.... 05.04. 14:31 - pavproch
- BMW Divize 05.04. 13:31 - pavproch
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 05.04. 09:47 - Ondrais
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan