Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdysi největší automobilka světa se rozpadá, už nemá ani továrnu na diesely
2.3.2020 | Petr Prokopec
Svého času s ní velikostí nemohla soupeřit žádná jiná automobilová firma na celém světě, teď je ale koncern GM v rozkladu. Přičinil se o to ale v prvé řadě sám sázkou na jedinou kartu.
Jaká je cena elektrifikace? Na to do jisté míry dává odpověď situace amerického koncernu General Motors. Kdysi největší automobilka světa na tom není od roku 2008, kdy v důsledku globální recese čelila bankrotu, zrovna dobře a její patálie trvají dodnes. Nyní však není důvodem ani tak zpomalení ekonomiky, jako vlastní rozhodnutí přepřáhnout na elektrický pohon. Takový přerod je samozřejmě enormně nákladný a žádá si oběti.
Americký konglomerát se tedy rozhodl pro rozsáhlou restrukturalizaci a sázku na jedinou kartu. Postupně tedy dochází k osekávání všeho, co není jasně ziskové nebo z pohledu „udržitelné budoucnosti” potřebné. Prvními vlaštovkami přitom byly odprodej značek Opel a Vauxhall koncernu PSA Peugeot Citroën v roce 2017 a oznámení o konci výroby mnoha sedanů na americkém území v roce následujícím. To však byl pouze začátek.
Nedávno šéfka koncernu GM Mary Barra uvedla, že je třeba učinit některé opravdu tvrdé kroky, jakkoliv budou bolestivé. Stalo se tak u příležitosti oznámení, že činnost australské divize Holden bude definitivně ukončena na konci příštího roku. Mimo to automobilka rovněž uvedla, že se stahuje z trhů s pravostranným řízením. V důsledku toho byla prodána továrna v Thajsku, kde koncern figuroval skrze značku Chevrolet.
Nyní tu máme další radikální řez - firma prodává továrnu General Motors Propulsion Systems v italském Turínu. Zde probíhal vývoj 1,6litrového a třílitrového turbodieselu pro americký trh. Tak tomu ve výsledku bude ještě nějaký čas, neboť americký koncern uzavřel s kupující belgickou firmou Punch Group dohodu o spolupráci. Na jejím základě bude GM využívat až do konce roku 2021 inženýrské služby centra, díky čemuž nedojde na výpovědi stávajících zaměstnanců.
„Budou zde i nadále probíhat práce, jenž podporují naše globální aktivity. A to nám umožní, abychom se interně zabývali dlouhodobými řešeními,“ uvedl k prodeji Doug Parks, výkonný viceprezident GM. Z jeho slov lze tak jasně mezi řádky vyčíst, že koncern již nehodlá investovat do turbodieselů, ale místo toho se zaměří právě na onu elektrifikaci. Turínská továrna je tedy další obětí na oltáři alternativního pohonu.
Je otázkou, co se bude dít nadále. Tím máme na mysli nejen tu skutečnost, že jakákoliv mimoamerická pobočka GM zjevně nemá nic jistého, ale také onu sázku a jednu kartu. Elektrickým směrem nemíří jen Američané, zákazníci ale alternativní pohon spíše odmítají. GM tak tato strategie může vyjít patřičně draho, jakkoliv nemalá nabídka SUV a pick-upů firmu nadále dobře živí.
GM nicméně hodlá elektrifikovat i tyto vozy, ostatně koncern hodlá vrátit ze záhrobí značku Hummer jakožto tisícikoňové elektrické SUV. To ale bezesporu nebude masovou záležitostí, stejně jako je tomu u spekulovaného elektrického Cadillacu Escalade. Uvidíme tedy, zda odvážný krok GM bude za pár let odměněn či nikoliv, jeho bývalý viceprezident Bob Lutz tomu nevěří - podle něj to firma s přesunem k elektrifikaci přehání, aniž by měla tušení, jak na elektromobilech něco vydělá.
GM prodává továrnu v italském Turínu...

...která se starala o vývoj turbodieselů pro americký trh
Zdroj: General Motors
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
včera
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejčtenější články
Po fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
29.9.2025
Věřte nebo ne, ale VW pracuje na ještě hloupějším ovládání palubního systému, než má dnes
29.9.2025
Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
29.9.2025
Z nejlepších motorů roku 2025 se stala jen další agitka, jen jediný se mezi nimi zdá být právem
29.9.2025
Max Verstappen si o víkendu namazal na chleba soupeře ve svém prvním závodě s Ferrari, jeho ostré kolo na vlhké Nordschleife bere dech
29.9.2025
Živá témata na fóru
- Další zajímavá autovidea 10.29. 15:23 - Snowman000
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 17:40 - řidičBOB
