Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý

Pokud někoho trápí obavy z rychlé ztráty hodnoty elektrických aut, tento případ je rozhodně nerozptýlí. I svého času velmi populární auto je po čtyřech letech prakticky bezcenné, i když ani nejezdilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý

19.6.2021 | Petr Miler

Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý

/

Foto: ECE Nutzfahrzeuge, publikováno se souhlasem

Pokud někoho trápí obavy z rychlé ztráty hodnoty elektrických aut, tento případ je rozhodně nerozptýlí. I svého času velmi populární auto je po čtyřech letech prakticky bezcenné, i když ani nejezdilo.

O problémech elektrických aut se zmiňujeme pravidelně. Nikoli proto, že bychom proti těmto autům jako takovým něco měli, ale proto, že politici a většina výrobců se žene směrem k elektrické budoucnosti nerozhlížejíc se vpravo ani vlevo. Přitom elektromobily mají spoustu ekologických, ekonomických i uživatelských úskalí, o nichž je zkrátka třeba vědět, než se pro takové auto rozhodnete. Nic více ani nic méně zatím není. A pokud zjistíte, že se znalostí všech informací takový vůz potřebujete, budeme jedině rádi.

Rádi ale nikdy nebudeme za pocity zklamání, kterých elektrická auta mohou přinést spoustu. A byť jejich příznivci rádi tvrdí, že situace se rychle mění a jednotlivé nedostatky mizí, nemizí zase tak rychle, aby i mnoho let stačilo k jejich zásadnímu zmírnění nebo úplné eliminaci. Použití pro jakkoli pravidelné dlouhé ježdění je pořád stejně problematické, cena těchto aut je pořád stejně problematická a rychlost ztráty hodnoty se bude spíše prohlubovat s tím, jak ostatní nedostatky budou mizet.

Už v roce 2013 jsme psali, že rychlý pokles hodnoty je problém těchto aut a co se od té doby změnilo? V únoru 2021 jsme zmiňovali, že předpoklad budoucí hodnoty většiny současných elektromobilů je též brzké minimum. Můžete říci, že odborníci na tento aspekt jsou žabaři, pro jeden z faktických důkazů se ale můžeme podívat do mezidobí, kamsi k rokům 2017 a 2018. Tehdy byl nejprodávanějším elektromobilem Evropy StreetScooter Work, výsledek projektu, který skončil 2,5miliardovým firemním „provarem”. A kdo si tento vůz tou dobou přesto koupil, končí nyní s morálně podobným soukromým „provarem”.

Jen tak ze zvědavosti jsme se podívali, za kolik se dnes tato auta prodávají a nestačili jsme se divit. V Německu jsou jich k mání desítky a byť jde vůz s původní cenou v přepočtu 1,1 milionu Kč bez daně, dnes i za 200 tisíc Kč můžete vybírat z řady jetých, ale i sotva použitých vozů. Zájem o ně je evidentně minimální a byť je jistě umocněný krachem StreetScooteru, rozhodujícím problémem tu bude kombinace omezené použitelnosti s jasně limitním využitím daným bateriemi - protože další nikdo nevyrobí.

Auto na fotkách níže je kupříkladu k mání za 8 900 euro, tedy asi asi 227 tisíc Kč bez daně, přičemž najeto nemá skoro nic - 2 250 km. Vypadá jako nové a jistě tak i bude fungovat, ale jak dlouho a co pak s ním? Právě kvůli tomu je s cenou o 900 tisíc dole prakticky bez jakéhokoli předchozího užitku. To je opravdu ekonomika provozu 1A, o ekologičnosti výroby prakticky nepoužitého auta ani nemluvě.

Jistě je to extrémní případ, ale přesto. Když se podíváte, kolik kolem nás jezdí utahaných, dekády starých dieselových dodávek se stovkami tisíc km, je pohled na vůz z konce roku 2017 s 2 tisíci km prodávanými za tuto cenu nutně smutný. Odborníci na odhad vývoje cen ojetin nyní říkají, že v řádu jednotek let bude velmi podobně bezcenná naprostá většina elektromobilů, které se prodávají dnes. Existuje důvod jim nevěřit?


Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 1 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 01Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 2 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 02Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 3 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 03Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 4 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 04Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 5 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 05Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 6 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 06Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 7 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 07Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 8 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 08Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 9 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 09Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy za 1,1 milionu se po pár letech prodává za 200 tisíc nejetý - 10 - StreetScooter Work Box nejety prodej levny 10
Tohle auto bylo svého času nejprodávanějším elektromobilem Evropy. Projekt pak zkrachoval, auta ale existují a prodávají se dál. Toto během 2 250 km ztratilo asi 80 % své původní cena. Foto: ECE Nutzfahrzeuge, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše