Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy

Situace okolo tohoto auta nejlépe ukazuje, jak utopické jsou představy o rentabilní výrobě elektromobilů. Byl o něj zájem, měl své jisté odběratele, přes StreetScooter končí s obrovským minus bez naděje na obrat k lepšímu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy

9.3.2020 | Petr Prokopec

Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy

/

Situace okolo tohoto auta nejlépe ukazuje, jak utopické jsou představy o rentabilní výrobě elektromobilů. Byl o něj zájem, měl své jisté odběratele, přes StreetScooter končí s obrovským minus bez naděje na obrat k lepšímu.

Deutsche Post před několika lety oznámila, že není příliš spokojena s dodávkami od Fordu či Volkswagenu. Proto se její vedení rozhodlo pro radikální krok, jímž bylo odkoupení společnosti StreetScooter. Ta se od roku 2010 zabývala vývojem elektrických dodávek, což byla voda na poštovní mlýn. Postupně se tak zrodil model zvaný Work, která byla koncipována přesně dle požadavků Deutsche Post. Důraz tak byl kladen na nákladní prostor a dojezd.

Po úvodním modelu s nákladovou kapacitou čtyř kubíků a dojezdem 160 kilometrů přišla verze Work L, která již zvládla dvojnásobek nákladu při stejném dojezdu. Cena se přitom i nadále pohybovala víceméně na lidové úrovni, tedy na 43 350 Eurech (cca 1,1 milionu korun), což byl na danou praktičnost vlastně úspěch. Není tedy vlastně divu, že elektrická dodávka šla na dračku a třeba v září 2018 byla dokonce nejprodávanějším elektromobilem Evropy před Nissanem Leaf či VW e-Golf.

Pošťáci nicméně již od počátku prohlašovali, že nejsou a nehodlají být automobilkou. Proto k sobě usilovně hledali partnera. Došlo tak i na spolupráci s již zmíněným Fordem, jehož Transit posloužil jako základ pro elektrický model Work XL. Ten je vůbec největší dodávkou, jakou má Deutsche Post k dispozici, neboť pobere dokonce 20 kubíků. Mimo to bylo založeno joint venture s čínským Chery, ovšem ani tento krok nakonec nevedl k úspěchu.

Místo toho přišlo ukončení projektu, neboť Deutsche Post oznámila, že značka StreetScooter na sklonku letošního roku ukončí činnost. Veškeré dosavadní objednávky budou ještě realizovány, nové ale již firma nepřijímá. Stojí za tím, jak se dá vytušit, roky ztrát. Jen loni StreetScooter německé poště prodělal 100 milionů Eur (2,5 miliardy korun), což je při oné poptávce a primitivnosti konstrukce auta tristní.

Ač tedy na projektu participovalo 50 společností, zajímal se o ni i Daimler, finální účet měla na krku právě Deutsche Post. A její vedení nejspíše již nechtělo dále koukat, jak mu protékají peníze skrze prsty. To si může dovolit Tesla, která ztráty látá z dalších a dalších emisí stále více ceněných akcií, nikdo jiné ale nikoli. A tak i Deutsche Post musí zavřít krám.

Znovu se tedy ukazuje, kterak je elektromobilita nerentabilní záležitostí, a to dokonce i v případě, kdy si projekt vypipláte od základu, máte hodně objednávek a částečně auto děláte sami pro sebe. Deutsche Post tak nakonec nenaplnila ani tu vizi, že nahradí všech svých 70 tisíc vozů elektrickými novinkami. Těch nakonec vzniklo jen 15 tisíc. V provozu samozřejmě zůstanou i nadále, od roku příštího je ale již budou znovu doplňovat dodávky zavedených automobilek. Kdo by to byl za rozbřesku elektrické éry čekal...


Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 1 - StreetScooter Work prvni sada 01Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 2 - StreetScooter Work prvni sada 02Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 3 - StreetScooter Work prvni sada 03Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 4 - StreetScooter Work prvni sada 04Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 5 - StreetScooter Work prvni sada 05Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 6 - StreetScooter Work prvni sada 06Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 7 - StreetScooter Work prvni sada 07Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 8 - StreetScooter Work prvni sada 08Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 9 - StreetScooter Work prvni sada 09Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 10 - StreetScooter Work prvni sada 10Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 11 - StreetScooter Work prvni sada 11Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy - 12 - StreetScooter Work prvni sada 12
Projekt StreetScooter končí i přes nemalý zájem, výroba se totiž ukázala být nerentabilní. Ostatně jen loni Deutsche Post na elektrických dodávkách prodělala 2,5 miliardy korun

Zdroj: Electrive

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše