Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdysi nejžádanější elektromobil Evropy končí, jen loni prodělal 2,5 miliardy
9.3.2020 | Petr Prokopec
Situace okolo tohoto auta nejlépe ukazuje, jak utopické jsou představy o rentabilní výrobě elektromobilů. Byl o něj zájem, měl své jisté odběratele, přes StreetScooter končí s obrovským minus bez naděje na obrat k lepšímu.
Deutsche Post před několika lety oznámila, že není příliš spokojena s dodávkami od Fordu či Volkswagenu. Proto se její vedení rozhodlo pro radikální krok, jímž bylo odkoupení společnosti StreetScooter. Ta se od roku 2010 zabývala vývojem elektrických dodávek, což byla voda na poštovní mlýn. Postupně se tak zrodil model zvaný Work, která byla koncipována přesně dle požadavků Deutsche Post. Důraz tak byl kladen na nákladní prostor a dojezd.
Po úvodním modelu s nákladovou kapacitou čtyř kubíků a dojezdem 160 kilometrů přišla verze Work L, která již zvládla dvojnásobek nákladu při stejném dojezdu. Cena se přitom i nadále pohybovala víceméně na lidové úrovni, tedy na 43 350 Eurech (cca 1,1 milionu korun), což byl na danou praktičnost vlastně úspěch. Není tedy vlastně divu, že elektrická dodávka šla na dračku a třeba v září 2018 byla dokonce nejprodávanějším elektromobilem Evropy před Nissanem Leaf či VW e-Golf.
Pošťáci nicméně již od počátku prohlašovali, že nejsou a nehodlají být automobilkou. Proto k sobě usilovně hledali partnera. Došlo tak i na spolupráci s již zmíněným Fordem, jehož Transit posloužil jako základ pro elektrický model Work XL. Ten je vůbec největší dodávkou, jakou má Deutsche Post k dispozici, neboť pobere dokonce 20 kubíků. Mimo to bylo založeno joint venture s čínským Chery, ovšem ani tento krok nakonec nevedl k úspěchu.
Místo toho přišlo ukončení projektu, neboť Deutsche Post oznámila, že značka StreetScooter na sklonku letošního roku ukončí činnost. Veškeré dosavadní objednávky budou ještě realizovány, nové ale již firma nepřijímá. Stojí za tím, jak se dá vytušit, roky ztrát. Jen loni StreetScooter německé poště prodělal 100 milionů Eur (2,5 miliardy korun), což je při oné poptávce a primitivnosti konstrukce auta tristní.
Ač tedy na projektu participovalo 50 společností, zajímal se o ni i Daimler, finální účet měla na krku právě Deutsche Post. A její vedení nejspíše již nechtělo dále koukat, jak mu protékají peníze skrze prsty. To si může dovolit Tesla, která ztráty látá z dalších a dalších emisí stále více ceněných akcií, nikdo jiné ale nikoli. A tak i Deutsche Post musí zavřít krám.
Znovu se tedy ukazuje, kterak je elektromobilita nerentabilní záležitostí, a to dokonce i v případě, kdy si projekt vypipláte od základu, máte hodně objednávek a částečně auto děláte sami pro sebe. Deutsche Post tak nakonec nenaplnila ani tu vizi, že nahradí všech svých 70 tisíc vozů elektrickými novinkami. Těch nakonec vzniklo jen 15 tisíc. V provozu samozřejmě zůstanou i nadále, od roku příštího je ale již budou znovu doplňovat dodávky zavedených automobilek. Kdo by to byl za rozbřesku elektrické éry čekal...
Projekt StreetScooter končí i přes nemalý zájem, výroba se totiž ukázala být nerentabilní. Ostatně jen loni Deutsche Post na elektrických dodávkách prodělala 2,5 miliardy korun
Zdroj: Electrive
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 8 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nepřipomíná vám tento nový Volkswagen něco? Ve skutečnosti to žádný Volkswagen není
17.3.2024 - Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Asistenční systémy moderních aut jsou téměř bez výjimky k ničemu, zjistil test. Spíš vám ublíží, než aby vám pomohly
17.3.2024 - Elektrický nástupce VW Passat kombi se ukázal v úplném základu. Nemá ani hezká zadní světla, ač bude stát přes 1,5 milionu
17.3.2024 - První a jediný elektromobil Jaguaru dál hoří. Stovky aut lidé nesmí plně nabíjet, musí do servisů pro nové baterky
17.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva