„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi

Jedna strana považuje nově schválené chladivo za bezpečné, druhá nikoliv. Němci mají dva měsíce na vysvětlení, jinak prý za svou zpupnost draze zaplatí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi

24.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jedna strana považuje nově schválené chladivo za bezpečné, druhá nikoliv. Němci mají dva měsíce na vysvětlení, jinak prý za svou zpupnost draze zaplatí.

Možná si ještě pamatujete na slavnou „Klima-Gate“, která vypukla loni v létě. V té době Francie rozhodla o zákazu prodeje Mercedesu třídy A, třídy B a roadsteru SL kvůli používání neschváleného chladiva R134a v klimatizacích. Soudy nakonec daly zapravdu třícípé hvězdě, která tak v zemi galského kohouta prodává své vozy i nadále. Jak se ovšem nyní ukazuje, Evropská unie nehodlá nechat celou záležitost zametenou pod kobercem. Její aktivity bychom však mohli přirovnat k podřezávání si větve, na které sedí.

Antonio Tajani, komisař EU dohlížející na průmysl, totiž včera oznámil, že evropská komise zahajuje právní kroky kvůli Německu, které aktivity koncernu Daimler posvětilo. Nyní tak mají naši západní sousedi lhůtu dvou měsíců, během které mají do Bruselu podat vysvětlení, jinak jim hrozí velké sankce. Německá automobilka totiž prý byla jedinou, která se rozhodnutí Evropské unie o nových chladivech vzepřela.

Podle Daimleru byl přitom důvod v bezpečnosti. Nové chladivo označené R1234y od amerických společnosti Honeywell a DuPont totiž v případě nárazu může uvolňovat vysoce toxický fluorovodík, který může zapříčinit vznícení a tím smrt celé posádky. Svým způsobem by tak Evropská unie vlastně měla být značce s třícípou hvězdou ve znaku vděčna, že jí nejde jen o zisk, ale také o životy kupujících.

Jak se však ukazuje, EU jde o pravý opak, a proto Brusel hrozí právními kroky i Velké Británii, Belgii a Lucembursku, neboť tamní vlády prý rovněž umožnily vývoj a výrobu vozidel používajících starou náplň klimatizací. Podle německé asociace VDA je přitom více než podivné, že Evropská unie zahájila právní kroky ještě předtím, než vůbec otestovala bezpečnost či nebezpečnost chladiva R1234y.

S tím ale nesouhlasí Tajani, který prohlašuje, že EU „nebezpečí v nové náplni klimatizace nevidí“. Otázkou však je, jaké má ke svému tvrzení podklady, žádnými hmatatelnými fakty svá slova nepodložil. Je tak dost možné, že evropská komise jen vychází z tvrzení zmiňovaných amerických výrobců.

Nyní tak bude zajímavé sledovat německou reakci, nelze však očekávat nic kladného či mírného. Naši sousedé nemají s Evropskou unií v poslední době vřelé vztahy a daná hrozba sankcemi by mohla být dalším hřebíčkem do rakve dobrých vztahů. Bez německé náklonnosti by ale z EU mohla zbýt jen vlajka s hvězdami, a tak nějak očekáváme, že vše vyústí v podobnou výjimku jako nedávné rozhodnutí o výši emisí CO2...


„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi - 1 - Test Mercedes A250 Sport 2012 W176 001„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi - 2 - Test Mercedes A250 Sport 2012 W176 004„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi - 3 - Test Mercedes A250 Sport 2012 W176 008 „Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi - 4 - Mercedes B 2012 nove 016„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi - 5 - Mercedes B 2012 nove 015„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi - 6 - Mercedes B 2012 nove 018 „Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi - 7 - Mercedes SL 2012 oficialne 01„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi - 8 - Mercedes SL 2012 oficialne 02„Klima-Gate“ pokračuje, EU hrozí Německu kvůli klimatizacím sankcemi - 9 - Mercedes SL 2012 oficialne 03
Na začátku všeho běželo o neschválené chladivo v Mercedesech třídy A, třídy B a roadsteru SL. Nyní by ovšem spor klidně mohl přivodit rozpad Evropské unie

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše