Kompenzaci VW za Dieselgate přijalo už 260 tisíc lidí, emise srazí nový katalyzátor

Více než polovina amerických majitelů přijalo odškodnění VW za lži okolo emisí NOx motorů TDI. Dostat do latě je má nový katalyzátor.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kompenzaci VW za Dieselgate přijalo už 260 tisíc lidí, emise srazí nový katalyzátor

12.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Kompenzaci VW za Dieselgate přijalo už 260 tisíc lidí, emise srazí nový katalyzátor

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Více než polovina amerických majitelů přijalo odškodnění VW za lži okolo emisí NOx motorů TDI. Dostat do latě je má nový katalyzátor.

Na sklonku minulého týdne jsme naznačili, že kauza Dieselgate sice má jasné řešení na evropském kontinentu, nicméně v Americe německý koncern poněkud tápe. Volkswagen se tam zatím dočkal jen žaloby ministerstva spravedlnosti, které za porušení ochrany životního prostředí může žádat až 48 miliard dolarů (cca 1,187 bilionu korun). Podle analytiků by přiznaná částka nakonec měla být podstatně nižší, přičemž k samotnému procesu ani nemusí dojít a případ bude vyřešen mimosoudně. Vše samozřejmě závisí na dalších krocích VW Group.

Šéf koncernu Matthias Müller se proto již minulý týden sešel se zástupci organizace CARB a na zítřek má naplánováno jednání s Ginou McCarthy, šéfkou agentury EPA. Diskuze by přitom měla být spíše politického než technického rázu, nicméně i tak by Müller se svými kolegy měly Gině McCarthy předložit nástin řešení pro dříve prodaná a aférou dotčená auta Volkswagenu. Klíčem k řešení přitom má být nový katalyzátor, který je ve fázi příprav a který by měl až čtyřicetkrát překračovanou míru emisí NOx srazit na legislativou vyžadovanou úroveň.

Bližší podrobnosti o tomto řešení zatím nejsou známy, pročež nechceme ani předvídat, zda mezi oběma stranami dojde k dohodě. Pokud se tak ovšem stane, pak Volkswagenu spadne z krku opravdu velký balvan. Aktuálně se totiž kauza Dieselgate víceméně vrací tam, kde má i kořeny, tedy do Ameriky. I proto má Müller naplánovány schůzky s řadou dalších lidí, jejichž jména však nebyla konkretizována. Mimo to je šéf VW Group ochoten předstoupit i před kongres, pokud o to bude požádán.

Tahanice s úřady jsou ale v tuto chvíli tím největším oříškem, který Volkswagen musí v USA ještě rozlousknout. Pro něj pozitivním směrem postupuje vyrovnání se se stávajícími majiteli. Šéf amerického zastoupení značky Michael Horn totiž uvedl, že nabídnutou finanční kompenzaci přijalo už přes 260 tisíc majitelů, tedy více než polovina vlastníků vozů osazených inkriminovaným dieselem TDI EA 189. Volkswagen navíc již 130 000 těchto balíčků proplatil.

Německá automobilka navíc oznámila, že stejnými benefity - tedy předplacenou kartou Visa ve výši 500 USD (12 500 Kč) a kreditem ve stejné výši u dealerů - budou odměněni také majitelé Volkswagenu Tourareg s motorem 3,0 TDI, který emisní normy překračoval devětkrát. Stejnou pohonnou jednotkou jsou navíc osazeny i vozy Audi A6, A7, A8, Q5 a Q7 či Porsche Cayenne, přičemž mluvčí čtyř kruhů již naznačil, že také jejich vlastníci mohou počítat s obdobnou kompenzací.

Podmínky kompenzace sice nestanoví, že se jejím přijetím majitelé aut vzdávají dalších nároků vůči automobilce, dá se ale předpokládat, že přistoupení na smírné řešení bude přinejmenším od naprosté většiny z nich znamenat přátelské podání ruky. Ač tedy kupříkladu jen za oněch 80 000 vozů osazených třílitry by VW Group mohl vyplatit až 80 milionů dolarů (1,99 mld. Kč), stále jde jen o zlomek sumy, jaká by létala vzduchem během soudních řízení.

Přesto je možné, že VW bude musel část dotčených automobilů odkoupit. V minulém týdnu německá média hovořila o 115 000 vozech, nyní Müller zmínil, že ve hře je „jen” 103 tisíc vozů. Nicméně odkup je až poslední variantou, v mezičase musí Volkswagen přijít se všemi možnými - a hlavně levnějšími - řešeními. Zda ale kupříkladu ona implementace nového katalyzátoru mezi ně bude patřit a jejich majitelům vyhovovat, to je prozatím sporné. Nicméně stále se o takové možnosti mluví jen v rámci Ameriky, nikoliv Evropy. Na Starém kontinentu ale německá automobilka zůstane nejspíše neoblomná a maximálně přijde s jistou formou kompenzace v podobě některých služeb autorizovaných servisů zdarma.

I závěrem pak zůstaneme v Americe, kde Volkswagen každých 14 dnů provádí průzkum u minimálně tisícovky svých zákazníků, aby zjistil, jak reagují na vývoj celé kauzy. Michael Horn pak dodává, že souhlas s rozšířením kompenzačního balíčku na třílitrové motory přišel od německého vedení za pouhé dva týdny, zatímco pod nadvládou bývalého šéfa Dr. Martina Winterkorna by na daný krok bylo potřeba zhruba půl roku.

Nová firemní struktura tak začíná nést své ovoce, což Horn deklaruje i tím, že má telefonní číslo přímo na Müllera. S jeho předchůdcem ale prý nikdy v tak blízkém styku nebyl, pročež nemohly být žádné záležitosti řešeny dostatečně rychle. Zdá se tedy, že časem by koncern Volkswagen mohl skutečně být znovu při plné síle, jak jeho nový šéf nedávno přislíbil. Budoucí vývoj ale ukáže jen budoucnost sama...


Kompenzaci VW za Dieselgate přijalo už 260 tisíc lidí, emise srazí nový katalyzátor - 1 - Matthias Muller CEO VW 2015 01Kompenzaci VW za Dieselgate přijalo už 260 tisíc lidí, emise srazí nový katalyzátor - 2 - Matthias Muller CEO VW 2015 02Kompenzaci VW za Dieselgate přijalo už 260 tisíc lidí, emise srazí nový katalyzátor - 3 - Matthias Muller CEO VW 2015 03
Nový šéf koncernu VW Group Matthias Müller je poprvé ve své funkci v Americe, kde má naplánován rušný program. Kromě autosalonu v Detroitu se totiž účastní i jednání se zástupci CARB, EPA a dalších agentur

Zdroje: Reuters, Süddeutsche Zeitung

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.