Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konflikt na Ukrajině chytil Němce do zelené pasti, vidět je to i na čerpacích stanicích
2.3.2022 | Petr Prokopec
Stávající situace není a nebude příjemná pro nikoho, v obzvlášť prekérní situaci se ale ocitli Němci. Proti odpojení všech ruských bank od SWIFTu se nestaví náhodou, už současná situace je dostává do pasti, ze které nebude lehké uniknout.
Po dvouletém koronavirovém období se hlavním tématem zpravodajství stala ruská invaze na Ukrajinu. Je to pochopitelné, neboť následky konfliktu jsou už v jeho stávající podobě nedozírné pro celou Evropu. Pokud by se navíc do bojů přímo zapojily i další mocnosti, pak možná ani nebude třeba řešit klimatickou krizi resp. nebude kdo a pro koho by ji řešil. Chmurné scénáře ale nechme stranou, ono stačí už současné dění.
Centrem pozornosti jsou dnes vedle samotné Ukrajiny sankce západních zemi, mezi které patří i odpojení Ruska od SWIFTu. Na tento krok dojde tento týden, nicméně ruské banky budou od systému odstřihnuty jen částečně. Stojí za tím odpor některých evropských zemí, mimo jiné Německa, které si jednoduše nemůže dovolit, aby k úplnému přerušení obchodních kontaktů s Ruskem došlo.
Německo se totiž rozhodlo být zelenější než Evropská unie. V rámci snah o napravení reputace po skandálu Volkswagenu tak země tlačí elektromobilitu způsobem, nad kterým zůstává rozum stát. Velkou oporou této strategie přitom měl být levný ruský plyn, který by umožnil úplné vypnutí uhelných a jaderných elektráren. Jak se ostatně ukázalo již loni, jejich nahrazení jen obnovitelnými zdroji je nemožné a spalování plynu je přece jen šetrnější. Teď se ale vše komplikuje.
Nejde nicméně jen o plyn, pro Němce podstatná i ruská ropa - loni totiž na Rusko připadlo takřka 40 procent veškerého německého importu. Také její ceny válečný konflikt tlačí zatím nekonečně vysoko nahoru, kvůli čemuž naši sousedé začínají mít vážné problémy s mobilitou. V lednu se totiž dle dat společnosti Clever Tanken prodával litr benzinu E10 v průměru za 1,68 Eura (cca 42,90 Kč), zatímco za motorovou naftu lidé platili 1,6044 Eura (40,95 Kč). Ve srovnání s prosincem tak došlo na 7- a 8procentní růst.
Kompletní únorová data pak sice ještě nejsou k dispozici, ovšem jak uvedl autoklub ADAC, v neděli 27. února se benzin prodával za 1,811 Eura (46,20 Kč) a nafta za 1,729 Eura (44,10 Kč). Je tak více jasné, že invaze má i své ekonomické následky a čím déle se na Ukrajině bude bojovat, tím hlouběji do kapsy budou muset němečtí motoristé sahat. Tamní vláda by mohla pomoci snížením daní, které tvoří více jak polovinu ceny, na to se ale nechystá.
Němci přitom do státní kasy odvádí nejvíce peněz z celé Evropy, a to kvůli stále většímu množství daní a eko-poplatků, jež jsou na pohonné hmoty uvalovány. V současné době se přitom u jednoho litru benzinu jedná o zhruba 1 Euro (25,50 Kč), v případě nafty pak jde o 90 eurocentů (22,95 Kč).
O snížení daní ale dnes politici nechtějí ani slyšet. Zakrátko ovšem mohou svůj názor přehodnotit, neboť polská vláda už daně snížila. V důsledku toho jsou pohonné hmoty v zemi levnější o 50 až 60 eurocentů (12,75 až 15,30 Kč) na litr. Do Polska tak již nejezdí tankovat jen lidé z příhraničních oblastí, ale i z těch vzdálenějších, což logicky ohrožuje prosperitu německých stanic. Je to zamotaná situace, ze které se Němci nejspíše nedostanou bez kapitulace tím či oním směrem.


Ceny paliv na německých čerpacích stanicích soustavně rostou, nejnověji kvůli konfliktu na Ukrajině. Naši sousedé totiž nejsou závislí jen na ruském plynu, vidí i na ruské ropě. O snížení nehorázného zdanění ale politici zatím nechtějí ani slyšet. Ilustrační foto: ADAC Presse
Zdroj: Focus
Bleskovky
Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
včeraPorsche v zoufalosti začalo nabízet přímé slevy na elektrický Macan. Nepamatujeme, kdy naposledy něco takového udělalo
27.7.2025Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
24.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Diesely 10 let po svém predikovaném skonu dál vládnou bazarům. Ukazují, jak moc výrobci ztrácí kontakt s realitou
včeraZa docela obyčejné auto koupené za statisíce někdo rychle inkasoval 3,8 milionu Kč, a to s ním i jezdil
včeraŘešení, na které vsadilo tolik výrobců aut, nachází u lidí stále menší zastání, navíc po celém světě
včeraSpása pro staromilce: Automobilka, která letos ukázala nejsilnější silniční motor V12 historie, chystá i vlastní desetiválec
včeraJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva