Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Koronavirus má další automobilové oběti. Mimo nestojí ani Tesla, je tu další bankrot
17.7.2020 | Petr Prokopec
Nemá smysl opakovat, že koronavirus a omezení přijatá ve snaze zabránit jeho šíření, nepomohly nikomu, konkrétních dopadů ale stále přibývá. Problémy hlásí Daimler, Nissan, má je Tesla a výrobce kol BBS rovnou zkrachoval.
Dle někdejších prognóz jsme v těchto dnech měli na koronavirus už jen vzpomínat jako na dobu, kdy bylo nutné nasadit roušky a zpřísnit hygienické návyky. Realita je však diametrálně odlišná, infekce totiž nikam nezmizela. Právě naopak nabývá na síle, díky čemuž třeba ve Státech vůbec poprvé přibylo přes 70 tisíc nakažených za jeden jediný den a počet obětí je nejvyšší od začátku června. Stále větší problémy ovšem hlásí i Brazílie či Indie, Izrael pak dokonce na tento víkend de facto uzavírá celou zemi. Kromě toho se se stále většími obavami mluví o podzimu, kdy se koronavirus může spojit s chřipkovou epidemií.
Současná doba tedy není zrovna příznivá, výhled je pak ještě horší. S obavami jej sleduje také automobilový průmysl, který za první letošní půlrok utrpěl nemalé ztráty. Kupříkladu Daimler naznačil, že kvůli veškerým restrikcím bude druhý kvartál tím nejvíce ztrátovým, který vykázal od roku 2009. Značka očekává prodělek ve výši 1,68 miliardy Eur (cca 44,9 mld. Kč) před zdaněním, což skutečně není málo. Úsporná opatření tak budou panovat minimálně do konce roku, díky čemuž by o práci nakonec mohlo přijít více lidí, než bylo původně oznámeno.
Je navíc třeba si uvědomit, že Daimler vychází z dosavadních dat a stejně jako veškeré ostatní automobilky očekává ve třetím a čtvrtém kvartálu růst prodejů. K tomu ale nemusí dojít, pokud koronavirus nezmizí, nebo se ještě více vrátí, a to přesto, že celoplošně se již státy uzavírat nemají. Rána by to přitom nebyla pouze pro Němce, ale také pro Japonce, neboť s velkými nadějemi k nadcházejícím měsícům vzhlíží rovněž Nissan. Značka totiž doufá, že meziroční pokles bude v třetím čtvrtletí 25procentní a ve čtvrtém 8procentní. To je dobrý trend, ale pořád hodně mizerný předpoklad, který si už teď vyžádal omezení výrobních plánů na zbytek roku o 30 procent.
Nissan by přitom růst potřeboval jako sůl, neboť značka na konci března zakončila fiskální rok 2019/2020 s enormní ztrátou. Následně pak v dubnu a květnu prodala o 62 procent aut méně než loni. Je tedy více než jisté, že z červených čísel se nedostala. A lze opravdu těžko předvídat, zda se tak vůbec v brzké době stane, neboť Nissanu chybí nové produkty. Dealeři jsou pak navíc přezásobeni těmi starými, které nikdo nechtěl ani s velkými slevami již před příchodem koronaviru.
S velkými skladovými zásobami pak evidentně musí bojovat i BMW. Americká divize totiž oznámila, že momentálně nelze do výroby zadat M8 Coupe a M8 Cabrio. Prodejci měli ještě v březnu k dispozici přes dva tisíce exemplářů, z nichž více než třetina měla tzv. prioritu 5. Daný dealer tedy s tímto modelem nechtěl mít již pranic do činění a doufal, že si jej vezme nějaký jiný. Jelikož však po vrcholu osmičkové řady není v USA příliš velká poptávka, škatulata se nekonala.
Ve Státech pak ještě chvíli zůstaneme, a to konkrétně v Kalifornii. Ta je domovinou i hlavním odbytištěm Tesly, ovšem ani v tomto případě nepřinesl druhý letošní kvartál pozitiva. Místo toho tu máme meziroční 48procentní propad registrací, za kterým stojí hlavně pokles zájmu o Model 3, jehož prodeje jsou dole dokonce o 63,6 procenta. Pro Teslu je to o to větší rána, že Kalifornie je pro ni v podstatě jediné ziskové odbytiště, neboť jen z tohoto státu přichází příjmy z prodeje eko-kreditů. A ty jsou obvykle tím jediným, co firmu posouvá z kvartálních ztrát do zisků.
Pohled na data těchto čtyř výrobců je přitom jen kapkou v moři, špatně je na tom víceméně každý. A problémy navíc nemají pouze automobilky, ale i dodavatelé a výrobci příslušenství. Taková společnost BBS, jenž se zabývá litými koly, vyhlásila bankrot a požádala o ochranu před věřiteli. Doufá v restrukturalizaci, její osud ale teď už není v rukou vedení firmy.
Nechceme být špatnými proroky, ale i tato událost ukazuje, že v automobilové branži může zkrachovat velké množství firem, přičemž uchráněny nemusí být ani některé zranitelnější automobilky. Vše víceméně podmíní vývoj v dalších měsících, který z epidemiologického hlediska není příliš příznivý. Svědčí o tom ostatně i to, že jen za dobu sepisování tohoto článku situace v ČR vyeskalovala natolik, že Moraskoslezký kraj se vrací k povinnému nošení roušek v MHD a vnitřních prostorách.



Mercedes spadl do největší ztráty od roku 2009 a počítá s dalšími škrty. Foto: Mercedes-Benz
Nissan je na tom stále bídně a omezuje výrobu pro zbytek roku o 30 procent. Foto: Nissan
Zasažena koronavirem byla i Tesla, její registrace v pro ni klíčové Kalifornii v druhém kvartálu klesly o polovinu. Foto: Tesla
Zdroje: Daimler, Reuters, BMW Blog, Automobilwoche
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva