Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legendární pilot dostal v 78 letech Porsche jako dar, i s kontroverzním prvkem na přání
10.11.2020 | Petr Miler
Porsche se i v dnešní době daří, a tak si může dovolit být štědré k těm, kteří pro něj v minulosti něco udělali. Gijs van Lennep patří mezi ně a dostal za to věru neobvykle specifikovaný vůz.
Porsche se Škodou nesou hlavní zásluhu na tom, že koncern VW je i v této době finančně fit. Samo Porsche může dál přehazovat miliardy vidlemi, a tak nemusí ubírat na své tradiční štědrosti projevované lidem, kteří pro něj v minulosti pracovali. Jedním z takových lidí je Gijs van Lennep, dnes 78letá legenda hlavně vytrvalostních závodů, která se blýskla i ve Formuli 1.
Pokud vám van Lennepovo jméno nic neříká, nedělejte si z toho hlavu, jde o špičku závodních pilotů z dob, kdy ani mnozí dnešní senioři nebyli plnoletí. Stál u samotného zrodu Porsche coby hybné síly 24hodinovkou v Le Mans, kterou poprvé vyhrál v roce 1971 - rok poté, co poprvé slavilo úspěch Porsche jako takové. A mimochodem to dokázal s Helmutem Markem jako druhým pilotem, dnešní výraznou tváří světa Formule 1.
I v ef-jedničkách se van Lennep objevoval (byť jen nárazově jako záskok) a třeba nezářil tak, jako v Le Mans, dvěma získanými body během osmi závodů v dobách, kdy bodováno bylo prvních pár jezdců, a čtyřmi finiši v nejlepší desítce si ostudu neutrhl. Dál ale válel hlavně jako vytrvalostní pilot - v roce 1975 vyhrál Le Mans znovu s Porsche 911 Carrera RSR a v roce 1976 ještě jednou za volantem Porsche 936. V roce 1972 také vyhrál evropský šampionát Formule 5000, v druhé polovině 70. let už se ale v nejvyšších ligách motorsportu neobjevoval.
Dále ale působil jako ambasador značky Porsche a za to všechno jej automobilka odměnila jak jinak než autem. Jde o vysoce specifickou 911 Carrera S, která byla upravena ve stylu závoďáků Racing Team Holland, za nějž van Lennep též jezdil. Barva Lava Orange, zadní začerněná světla, přítlačné křídlo z Turbo-kitu nebo jméno nizozemské legendy na prazích jsou jen částí zvláštností, které jeho vůz nese. Tou nejvíce bijící do očí je ale kontroverzní prvek na přídi.
Jde o otisk prstu nabízený za skoro 200 tisíc Kč, pro nás trochu nepochopitelnou věc, něco nám ale říká, že van Lennep o tuhle věc ani nestál, spíše Porsche využilo jeho jména k její propagaci. Sám pilot svůj otisk na přední kapotě komentoval lakonicky: „V personalizaci už nejde zajít o moc dál než mít auto s vlastním otiskem prstu,” řekl.
Jak moc se vám jeho nový vůz líbí, posuďte sami, on jistě darovanému koni na zuby nehledí. A je každopádně pěkné, že Porsche nezapomíná na lidi, kteří mu pomohli stát se ikonou, kterou dnes je.






Porsche 911 pro Gijse van Lennepa je svérázné, od automobilky jej ale dostal jako dar za vše, co pro značku udělal - zejména pro ni třikrát vyhrál Le Mans. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 11 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
