Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legendární supersporty 90. let od Ferrari a Bugatti si to rozdaly ve sprintu, oba ale nakonec uštkla Zmije
20.11.2023 | Petr Prokopec
Méně znalé to může překvapit, ale Ferrari v tomto klání hraje po technické stránce druhé housle, ani ikonická F40 se svého času nemohla rovnat EB110. Vyrovná se jí dnes? A co na to říká o něco mladší Zmije od Dodge?
Na většinu aut vzniklých okolo roku 1990 se dávno zapomnělo, Bugatti EB 110 a Ferrari F40 ale nemůže dostat z hlavy žádný pravověrný automobilový fanda, i kdyby hodně chtěl. A třebaže jde o vozy, nad nimiž obvykle jen slintáme nad fotkami či nanejvýš v museích, neboť je těžké je potkat naživo v jakékoli akci, dnes si je můžeme prohlédnout ve vzájemném klání ve sprintu. Právě do takového je postavil Mat Watson z Carwow a zdálo se, že publikum si bude moci užít souboj, po jehož opakování lidé marně toužili několik dekád. Nadšení ale trvalo jen chvíli.
Supersport z modenského Campogalliano (za dob vlády Romana Artioliho se Bugatti nevyráběla v Molsheimu, ale právě v Itálii) sice chvíli ukazoval, co dovede, po první rozjížďce jej ale bohužel stihl technický problém, který jeho další rozlet zastavil. To je škoda, neboť EB110 je opravdu vzácné a opravdu rychlé auto, které mohlo F40 soustavně ukazovat záda, nakonec to ale byla F40, která se i v oné první rozjížďce dostala do cíle první.
Byl by to smutný konec natáčení, a tak slavné Petersonovo automobilové muzeum, které EB 110 do srovnání zapůjčilo, Matovi promptně připravilo náhradu v podobě původní Zmije, tedy první evoluce Dodge Viper. Šlo dokonce o předprodukční prototyp, jenž byl nicméně stejně jako sériové provedení osazen osmilitrovým atmosférickým desetiválcem. Ten na zadní kola posílal 406 koní, což z dnešního úhlu pohledu není nic světoborného - vyšší výkon najdete i u některých extrémních hot hatchů a pořád relativně lidové BMW M3 dnes začíná na 480 koních. Nicméně v 90. letech to bylo pořád něco.
Ve srovnání se Zmijí by i starší Ferrari F40 mělo hrát vyšší ligu, i když ne až tak vysokou, na jakou aspirovalo Bugatti. V případě EB 110 se totiž o pohon stará čtyřikrát přeplňovaný dvanáctiválec naladěný na 560 koní, zatímco Ferrari F40 disponuje dvakrát přeplňovaným 2,9litrovým osmiválcem. Ten u americké verze produkoval 484 koní, jenž ovšem oproti Bugatti nemířily na všechna čtyři kola, nýbrž pouze na ta zadní. Teoreticky by tak EB 110 mělo válcovat vše, nakonec se ale totéž s časem 12,2 sekundy povedlo Zmiji.
Otázkou nicméně je, zda by tomu bylo tak ve chvíli, když by všechna auta byla nová. Úskalím podobných klání je, že o výsledku často rozhoduje spíše stav či předchozí ladění, nikoli původní parametry. Mezi novými vozy by měl vítězit výkon a pohon 4x4 Bugatti, i když je třeba dodat, že jeho pohonná jednotka ani se čtyřmi turbodmychadly nedokáže vyprodukovat tak vysoký točivý moment jako Zmije se svým monstrózním V10 (630 Nm versus 611 Nm), jeho špička je navíc u Zmije umístěna níže. U Ferrari pak motor musíte opravdu točit, na straně druhé jde nicméně o nejlehčí auto z celé trojice.
Takto se zdá, že rozhodující slovo měl po tolika letech opravdu stav techniky. F40 byla nejvíc fit, i když na svět přišla jako první, Italové s její výrobou začali již v roce 1987. Na Zmiji a EB 110 došlo o čtyři léta později, a jakkoli Bugatti je se 139kusovou produkcí nejvzácnější, o roli nejhodnotnějšího vozu v rámci tohoto srovnání se může snadno přetahovat s Ferrari. Nejspíše i proto, že šlo o vůbec poslední automobil, který před svou smrtí požehnal sám velký Enzo Ferrari.




Ferrari F40 je největší legendou tohoto klání, ... Foto: Ferrari
...nakonec jej ale převálcovala původní Zmije s výkonem „pouze” 406 koní. Foto: Dodge
Králem sprintu mělo být Bugatti EB 110. Vůz ale rychle zradila technika. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 3 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
12.4.2025Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
12.4.2025Nevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
13.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025GM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
13.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva