Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně
26.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zájem o malajsijskou automobilku i její britskou pobočku měly vyjádřit PSA, Renault a Suzuki. Zda ale k akvizici dojde, není zatím jisté.
Malajsijská automobilka Proton byla založena v roce 1983, přičemž zpočátku její hlavní program spočíval v částečném překarosování a přeznačkování vozů Mitsubishi. Teprve s příchodem nového milénia odstartovala výroba vlastních modelů, nicméně ty po komerční stránce příliš úspěšné nebyly. A tak zatímco v roce 1993 patřil Protonu v Malajsii čtyřiasedmdesátiprocentní podíl na trhu, momentálně se pohybuje někde okolo 15 %.
Při tomto pádu je vcelku překvapivé, že Proton čas od času získal pod svá křídla i jiného výrobce. Od roku 1996 je tak jeho součástí britská automobilka Lotus, o osm let později Malajsijci získali do svého vlastnictví i italského producenta motocyklů MV Augusta. Již za rok ovšem tuto společnost prodali, přičemž nový majitel se zavázal převzít zejména velké závazky, které MV Agusta „nasekala” i přičiněním Protonu.
Dobře na tom ovšem malajsijská automobilka není ani letos. Přestože tamní vláda do firmy v dubnu vrazila finanční pomoc ve výši 1,5 miliardy ringgitů (cca 8,73 mld. Kč), topí se v problémech. Vláda přitom konstatovala, že Proton bez pomoci zahraničních značek nemá zrovna valnou budoucnost. Toho si je evidentně vědoma i samotná automobilka, která měla na počátku roku oslovit takřka 20 výrobců z celého světa s žádostí o spolupráci.
Na dané „volání o pomoc“ odpověděl především francouzský koncern PSA, jehož mluvčí probíhající jednání potvrdil. Nespecifikoval ovšem již žádné podrobnosti, pročež není jisté, zda se jedná o kompletní převzetí celé značky či jen odkup určitého podílu. Mimo to svůj zájem měly vyjádřit také Renault a Suzuki, v jejich případě ale již oficiální potvrzení chybí. Detailně se ostatně nevyjádřil ani Proton.
Je přitom otázkou, zda by se taková transakce týkala také Lotusu nebo by jeho prodej byl řešen zvlášť. V prvním případě, kdyby firmu převzalo právě PSA, lze zmínit, že automobilový svět je skutečně malý. Aktuálním šéfem britské automobilky je totiž Jean-Marc Gales, někdejší šéf Citroënu a bývalý člen nejužšího vedení francouzského koncernu. Nyní by se tak de facto vrátil „domů“.
Lotus ale nejspíše nebude hlavním předmětem zájmu potenciálních partnerů. Místo toho se jedná spíše o dvě strategicky umístěné malajsijské továrny, které momentálně ani zdaleka nejedou na plnou kapacitu. Ta činí 400 tisíc kusů ročně, loni však Lotus prodal jen 102 000 aut. Jeho montážní linky tak mají dostatek prostoru na výrobu vozů ostatních automobilek a pochopitelně i nevyužitý potenciál na domácím trhu.
Na spekulace je ale nyní ještě dostatek času, pročež jen dodáme, že momentální snahy nejsou prvními, jenž mají za úkol oslovení zahraničních partnerů. V minulosti Proton oslovil již i koncerny VW Group a General Motors, nicméně jednání selhalo poté, co malajsijská vláda odmítla prodej kontrolního balíku. Čím hůře na tom ale Proton, tím pravděpodobnější bude, že si malajsijská vláda nebude klást žádné zvláštní podmínky.



















Proton se momentálně chlubí třeba hatchbackem Suprima S...
...či modelem Iriz, jehož prodeje ale rozhodně nejsou enormní
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem včera 16:38
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash včera 16:18
- V Moto3 dnes vévodil lídr šampionátu včera 16:02
- Pole Position pro Quartarara včera 11:48
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 27.6.2025
Nejčtenější články
Někdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
30.5.2025BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
30.5.2025Všimli jste si barevných pruhů a také teček na nových pneumatikách? Mají svůj význam, tečky i docela významný
31.5.2025Použití jména Favorit pro tuto novou Škodu je absurdní kastrací slavného jména. A nepovedený vzhled je ten nejmenší problém
31.5.2025Jeep Cherokee je po dvouleté odmlce zpátky a vypadá jako nikdy dřív
31.5.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis