Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionneho Tesla Model 3 neuchvacuje: „Musí ji ještě vyrobit, dodat a být v zisku.”
16.4.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zatímco svět v úžasu hledí na stoupající počet rezervací nové Tesly, šéf koncernu FCA zůstává realistou. Když bude úspěšná, Italové udělají totéž.
Premiéra Tesly Model 3 evidentně mnohé zbavila smyslu pro realitu. Že to platí pro samotnou automobilku a její obdivovatele, když mylně označují premiéru Model 3 za nejúspěšnější v historii, nepřekvapí, odstup ale ztratili i mnozí žurnalisté. My jsme zůstali nohama na zemi a konstatovali fakta: Model 3 je koncept, neprodal se jediný a firmu může i položit. Tak to je a rostoucí počet nezávazných předobjednávek, který už momentálně atakuje číslo 400 tisíc, na tom nic nemění.
Také v automobilovém průmyslu zatočila poslední kejkle Elona Muska leckomu hlavu, o šéfovi koncernu FCA Sergiu Marchionnem to ale zjevně neplatí. Ten podle očekávání vystoupil na setkání akcionářů FCA v Amsterdamu a neodpustil si komentář ani směrem k Tesle. V zásadě zůstal diplomatem, z jeho slov ale není těžké vyčíst jednoduché sdělení - že začít ve velkém přijímat objednávky na produkt, který neexistuje, má cenu, která je až příliš nízká, aby se mohla stát pravdou a pokud se ji stane, firmu ponechá v hlubokých ztrátách, není zase takové umění.
„Nejsem překvapen vysokým množstvím rezervací, ale ještě pak musíte být schopni ta auta vyrobit, dodat a mít z toho zisk,” řekl doslova Sergio M. Italský manažer tak vyjadřuje své pochybnosti nejen směrem k ekonomické rentabilitě výroby takového auta za cenu okolo 35 tisíc dolarů, ale i vůbec schopnosti Tesly takové množství aut vyprodukovat. Za první kvartál automobilka vyrobila necelých 15 tisíc aut dvou modelů - teď by měla v dohledné době vyrobit 400 tisíc exemplářů třetího. A to jsme pořád roky vzdáleni od chvíle, kdy s tím vůbec hodlá začít.
Marchionne si ale nedělá hlavu ani s tím, kdyby se to Muskovi a spol. náhodou podařilo. „Když mi ukáže, že auto bude s touto cenou ziskové, zkopírujeme jeho recept, přidáme italský design a do 12 měsíců jsme s tím na trhu,” řekl Marchionne zjevně v nadsázce pochybující o tom, že by se takový scénář mohl naplnit. A když se ho novináři ptali, zda na „elektrickou party” nemíří FCA poněkud pozdě, odpověděl stroze: „Je lepší přijít pozdě než litovat.”
V tomto směru nelze Marchionnemu nerozumět, především v ekonomickém smyslu slova. Za Teslou nestojí žádný geniální nápad, žádné výjimečné know how, auto ve stylu Model S a Model X může kterýkoli z etablovaných výrobců dostat na trh též, v relativně krátké době. Proč to tedy nedělá, když je Tesla tak úspěšná? Jenže ona není, provozuje vzhledem k počtu prodaných vozů extrémně ztrátový byznys, doufajíc, že svůj náskok jednou přetaví v zisk. A nebo ji něco takového zajistí tržní regulace a přerozdělování, které jsou už pro její aktuální existenci životně důležité.
Tohle si může dovolit Musk, který nepostavil podnikání Tesly na obvyklých principech - nespoléhá na tržní racionalitu a nespoléhá dokonce ani na aktuální regulace. Doufá v to, že přijde „něco” - levnější či lepší baterie či ještě výhodnější přerozdělování - co dostane Teslu do černých čísel. Do té doby prodává auta spíše za cenu, za kterou je alespoň někdo koupí a se ztrátami si poradí díky penězům z kapes jiných či z prodeje velmi drahých akcií, jejichž cena žije jen z víry v jeho očekávání.
To si konkurence nemůže dovolit, a tak se snaží přijít s něčím, co jde vyrobit při jakž takž přijatelných nákladech, za alespoň nějak snesitelnou cenu, při níž současné regulace (superkredity, emisní povolenky apod.) pokryjí alespoň většinu ztrát. A stejně nejsou všechny, jak ukázal zrovna příklad Fiatu 500e.
Tesla na to kašle, prodělá 21,4 mld. Kč za rok, vesele tančí a doufá v lepší příští. Tohle riziko Marchionne odmítá a říká, že raději s elektromobily začne v momentě, až nebude existovat. Pravda, svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč a Musk hraje. Jestli jeho podnikatelské gamblerství bude slavit úspěch nebo zvítězí jeho konkurenti sázející na jistotu, ukáže až čas...



Sergia Marchionneho rezervace menší elektrické Tesly neuchvacují. Alespoň dokud automobilka nebude s to vůz vyrobit, dodat v takovém počtu a neprodělat na to další stovku miliard
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 58 minutamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 2 hodinamiVyvíjíme spalovací superauto „lepší než Ferrari”, říká čínská automobilka. A ví, o čem mluví, její šéf s jedním Ferrari sám jezdi
před 3 hodinamiBlackout ve Španělsku a Portugalsku popsaný z první ruky ukazuje, do jak zoufalé situace nás uvrhlo nedomyšlené zelené šílení
před 5 hodinamiBMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva