Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Masivní propouštění automobilek zasáhne až 150 tisíc lidí, začíná se nyní
6.12.2019 | Petr Prokopec
Jakkoli se na automobilovém trhu zdánlivě neděje nic, co by nutilo automobilky šetřit, nová pravidla EU jim nedávají prostor k ničemu jinému. A propouštění je jednou z cest k němu vedoucích.
Již mnohokrát jsme zmínili, že svět aut se mění, a dnes tato skutečnost zazní znovu. Zatím není jasné, zda přesun směrem k elektromobilitě pomůže přírodě, jisté ale je, že povede k opravdu razantnímu propouštění. Své plány ostatně již předestřely značky jako Audi či Mercedes, u dalších se podobná oznámení teprve očekávají. Jisté náznaky věcí budoucích ale již venku jsou a agentura Bloomberg spočítala, že v nejbližších letech přijde o práci přímo v automobilkách více než 80 tisíc lidí.
Je přitom třeba dodat, že jde pouze o odhady založené na té skutečnosti, že zájem o elektromobily bude v nejbližší budoucnosti raketově růst. Je však otázka, s jak vysokým číslem lze počítat, neboť třeba za letošek bylo do konce října v Evropě prodáno 13,28 milionu nových aut. Na alternativní pohon však nepřipadá ani deset procent, a to jde o souhrnné registrace nejen elektromobilů, ale také plug-in hybridů a hybridů. Prodeje čistě elektrických aut pak z této porce tvoří zhruba čtvrtinu - jde o pár set tisíc aut.
Zájem samozřejmě každoročně roste o desítky procent, nicméně hlavně kvůli Norsku a Nizozemsku, kde mohou zákazníci počítat s tak vysokými dotacemi, že se jim běžná auta již nevyplatí ani kupovat. Na něco takového je však třeba v dalších zemích zapomenout, jakkoliv třeba takové Německo rovněž přišlo s navýšením podpory. I tak ovšem elektromobily zůstávají u našich sousedů drahé, a s ohledem na problémy s bateriemi tomu tak v nejbližší době i zůstane.
Je tedy vskutku otázkou, zda nakonec propouštění nebude ještě daleko vyšší. Takový scénář ostatně připouští i Centrum pro automobilový management z německého Kolína nad Rýnem, dle kterého by pouze v této zemi mohlo v příštích letech přijít o práci až 150 tisíc lidí. Započítáni v to nejsou jen zaměstnanci automobilek, ale také jejich subdodavatelů, kterým se změny též nevyhnou. To ostatně již bylo potvrzeno společnostmi Continental a Osram, které taktéž budou propouštět po tisících.
Šéf německé automobilové asociace VDA Bernhard Mattes pak naznačil, že jen na konto přesunu směrem k elektrifikaci padne v příští dekádě 70 tisíc míst. Zároveň připustil, že prakticky v každé automobilce momentálně vládne velké napětí. Zájem o elektromobily totiž není tak vysoký, jak se výrobci ještě před pár lety domnívali. A co je pro ně možná ještě horší, klesat začíná zájem o auta jako taková.
Za celý letošní rok by tak mělo být po celém světě vyprodukováno 88,8 milionu osobních aut a lehkých užitkových vozů. To představuje meziroční pokles o 6 procent, stále však jde o nadmíru vysoké číslo v porovnání s příštími roky, kdy by produkce měla citelně klesnout. V roce 2020 má činit pouze 78,9 milionu aut, což by byl nejmenší počet od roku 2015. I to naznačuje rozsah změn, jakým momentálně průmysl musí čelit - dražší elektromobily bude logicky kupovat méně lidí.
Zatím se přitom zdá, že asi nejvýrazněji budou zasaženy německé automobilky, nicméně propouštění se nevyhne ani těm americkým, britským, japonským či dokonce čínským. Firma NIO totiž již do konce září pustila k vodě 20 procent svých zaměstnanců, tedy více než dva tisíce lidí. Nissan pak naznačil, že se rozloučí dokonce s 12 500 pracovníky, což je vlastně největší dosud oznámené číslo mezi všemi výrobci.





Nyní je již jisté, že škrty kvůli elektrifikaci budou enormní, ani 80, ani 150 tisíc lidí nemusí být konečná bilance
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejnovější články
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.02. 21:54 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.02. 21:20 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
