Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mechanik vytáhl na okruh starý kombík Lady, ostatní se nestačili divit
1.10.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Když na okruh dorazíte ve staré Ladě, respekt okolí to nevzbudí. Ale co když jde o auto, které si schopný mechanik staví ve volném čase?
VAZ alias Lada 2104 byl i u nás populární kombík vyráběný od začátku 80tých let vlastně až donedávna - výroba tohoto modelu a souvisejících verzí skončila teprve v roce 2012. Jak asi tušíte, toto auto nebylo ani v době svého uvedení na trh nové, šlo o evoluci předchozího typu 2101 z roku 1970, který byl sám licenční variací na Fiat 124 z roku 1966. Když se tedy model 2104 dostal v roce 1984 na trh, žádná velká bomba to nebyla.
Přesto se pokoušel zaujmout i klientelu na západ od zemí východního bloku a jako Lada Riva Estate se prodával také na britských ostrovech, i s volantem vpravo. Díky velmi nízké ceně nebyl neúspěšný, podobně jako tehdy škodovky s motorem vzadu, obdobným způsobem se ale také stal terčem posměchu nemála Britů, kteří spíše než poměr výkonu a ceny zkoumali onen výkon. A ten tu vážně nebyl bůhvíjaký.
Když tedy dnes s tímto autem přijedete na okruhový den - a ne se jen dívat - musí si ostatní myslet, že jste se zbláznili. Pravda, vůz, který vidíme je docela zachovalý kousek a na velkých kolech od Ronalu nevypadá úplně marně, je to ale pořád stará Lada se sériovými brzdami, tady máte spíš problém nezačít se hlasitě smát. Jenže ne všechno je tak, jak se na první pohled jeví.
Majitelem auta je Tim Hudson, který provozuje vlastní dílnu zabývající se úpravami aut. Je to mechanik a když zrovna nepracuje na autě některého ze zákazníků, dělá na vlastních. Má jich více, jedním z nich je ale právě stará Lada Riva Estate alias 2104, kterou dlouho používal v prakticky sériovém stavu. Když mu ale, podle jeho vlastních slov, „došly sériové motory”, poohlédnul se po jiném, který by mohl autu nadělit. A nenapadlo ho nic lepšího než jednotka CA18DET od Nissanu.
Je to přeplňovaná jedna-osmička, která v sériovém provedení dávala 124 kW (167 koní) a z nám bližších aut se montovala třeba do Nissanu 200SX. Tady ale sériová nezůstala. Z úprav zmiňme mj. kované písty Wiesco, odlehčenou kliku, větší vstřikovače nebo kompresor Racing Holset RS341. To jsou ale jen ty nejvýznamnější úpravy, sériové tu nezůstalo skoro nic.
Je otázkou, kolik může mít motor ve výsledku výkonu - známe upravené kusy se standardními „vnitřnostmi” dávající přes 300 koní, tento CA18DET může mít klidně ještě o stovky koní více. A pro představu, měli jsme tu Lada 2104 s podobným turbem Nissanu a 400 koňmi, která dávala stovku pod 5 sekund a trápila i Porsche 911 turbo.
Tento vůz ještě není hotový, má „jen” motor a pospravený kabátek, přesto je na něm ještě dost práce. Má třeba stále sériové brzdy, přesto jej Tim vytáhl na okruh ve Snettertonu (ano, tam jsme mohli vidět řádit i 500koňovou Škodu Yeti RS), jen tak, pro zábavu. A ta se opravdu dostavila.
Dokumentuje ji jedno krátké, ale velmi výmluvné video - nadopovaná Lada na sériových brzdách a nehotovém podvozku se tak nějak poskládá do vracečky, všichni ji dojedou a na rovince chtějí předjet. Jenže řidič dá plný plyn a zase všem zmizí. „Nikdo se ji ani neblížil na rovinkách, bohužel všichni ji dokázali předčít dostat v zatáčkách i při decelercaci kvůli zcela sériový brzdám. I tak ukazuje, co lze udělat i s malým CA18DET,” říká s úsměvem majitel a autor v jedné osobě.
Podívejte se na to sami níže, už marnost ostatních pobaví. Až bude tohle auto úplně hotové, může být vážným soupeřem pro kde co...



Tohle auto vypadá zajímavě a koly naznačí, že není úplně obyčejné. Přesto od něj nečekáte mnoho
Pod kapotou je ovšem rozsáhle upravený motor CA18DET o mnoha stech koních
Vůz neměl vždy v dílně Tima Hudsona vždy čestné místo...
Na okruhu Snetterton se za ním v zatáčkách pomalu dělaly kolony, na rovinkách už to ale bylo jinak
Zdroj: Hudson Speed Shop
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 6 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 7 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 9 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 10 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB