Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes prohrál soud o systém Airscarf, musí jej deaktivovat ve všech modelech
14.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Koncern Daimler se o „vzduchovou šálu” soudil 10 let, teď utrpěl definitivní porážku. Systém musí deaktivovat v tisících aut a nesmí ho propagovat.
Roadstery, kabriolety a další otevřené vozy nejsou v našich končinách zrovna nejžádanějším zbožím, přesto jsme přesvědčeni, že snad každý, kdo se alespoň trochu zajímá o auta, slyšel o systému Airscarf. Jde o řešení Mercedesu, které podstatným způsobem zpříjemňuje používání otevřených aut v ne zcela ideálním počasí. Ve své podstatě je systém přesně tím, co říká jeho název - vzduchovou šálou. Ta díky horkému vzduchu z ventilace chrání zejména váš krk a jeho okolí od nepříznivých vlivů okolního chladného vzduchu. Pokud byste si o ni chtěli přečíst více, podívejte se třeba do našeho testu Mercedes SL 63 AMG.
Toto řešení patřilo po léta k Mercedesu takřka neodmyslitelně, teď se na bílé holubici spojení Airscarf-Mercedes ale objevila jedna velká černá skvrna - automobilka systém používala nelegálně. Sama jej uvedla v roce 1998, vymyslel jej ale Ludwig Schatzinger, který si ho nechal patentovat o dva roky dříve. Mercedes toto řeśení použil bez jeho souhlasu a i když byl pochopitelně přesvědčen, že do práv pana Schatzingera nezasahuje, soud tento týden rozhodl o opaku.
Stalo se tak po 10 letech sporů, při níž dva soudy nižší instance daly zapravdu mateřskému Daimleru. Nyní ale frankfurtský spolkový soud rozhodl opačně a s účinností od 10. května nařídil Daimleru deaktivovat Airscarf ve všech jím nabízených nových i ojetých vozech, zdržet se jeho užití v propagačních materiálech a zaplatit Ludwigu Schatzingerovi odškodné, které bude vyčísleno na základě množství prodaných vozů vybavených tímto systémem.
Zdá se to být poměrně drastickým rozhodnutím, které Mercedesu nepomůže v roce, který měl být podle jeho vlastních slov „snovým”. Je ale třeba dodat, že jde o rozhodnutí německého soudu platné pouze pro německý trh a nebude se týkat vozů už dodaných zákazníkům - za ty bude firma pykat platbou onou odškodného. Jinak ale musí Aircarf „účinně odstranit” z nových i ojetých aut nabízených dealery - podle mluvčí firmy se jedná asi o 5 tisíc vozů.
I když přímý dopad tohoto rozhodnutí nebude až tak kritický, nabízí se otázka, proč automobilka nechala situaci zajít tak daleko. Je to nepříjemné už pro její image, nehledě na to, že nemoci prodávat na pro ni klíčovém domácím trhu roadstery a kabriolety bez Airscarfu může uškodit také prodejům. A pochopitelně, mohl by to být i nepříjemný precedens pro jiné trhy. Skoro bychom čekali, že se Daimler s autorem celého řešení pokusí vyrovnat skoro za každou cenu, celá věc má ale ještě jeden rozměr.
Německá média informují, že ochrana patentu vyprší 25. prosince 2016 a Daimler zřejmě hrál na to, že do té doby se vydrží s panem Schatzingerem soudit bez výsledku. Bylo-li tomu tak, nedopadlo to zcela podle očekávání, přesto výsledek sporu znamená pro firmu jediné - „vydržet” to v Německu bez Airscarfu v nabídce něco málo přes 7 měsíců (a pochopitelně něco zaplatit). I to je jistě nepříjemné, ale firma musela být toho názoru, že to je lepší řešení než jakým by bylo případné mimosoudní vyrovnání...
Mluvčí Mercedesu konstatovala pouze tolik, že značka je „udivena” tímto rozhodnutím poté, co předchozí spory u nižších instancí vždy vyhrála. Pochopitelně se ale podvolí rozhodnutí soudu, systém v asi 5 tisících aut deaktivuje, nebude jej propagovat a předá soudu materiály k určení odškodného. Může to být docela vysoká částka, jde-li ale stále jen o německý trh, nemusí být zase tak dramatická - mluvčí uvedla, že otevřené Mercedesy mají na německém trhu pouze „nízký jednociferný procentní podíl”.






Systém Airscarf (zde v SL 63 AMG) byl jednou z chloub otevřených Mercedesů. Nyní se ukazuje, že jej automobilka používala bez dohody s jeho původním autorem - alespoň tak o věci bez další možnosti odvolání rozhodl německý soud
Zdroj: FAZ
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
5.10.2025
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
