Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes prohrál soud o systém Airscarf, musí jej deaktivovat ve všech modelech
14.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Koncern Daimler se o „vzduchovou šálu” soudil 10 let, teď utrpěl definitivní porážku. Systém musí deaktivovat v tisících aut a nesmí ho propagovat.
Roadstery, kabriolety a další otevřené vozy nejsou v našich končinách zrovna nejžádanějším zbožím, přesto jsme přesvědčeni, že snad každý, kdo se alespoň trochu zajímá o auta, slyšel o systému Airscarf. Jde o řešení Mercedesu, které podstatným způsobem zpříjemňuje používání otevřených aut v ne zcela ideálním počasí. Ve své podstatě je systém přesně tím, co říká jeho název - vzduchovou šálou. Ta díky horkému vzduchu z ventilace chrání zejména váš krk a jeho okolí od nepříznivých vlivů okolního chladného vzduchu. Pokud byste si o ni chtěli přečíst více, podívejte se třeba do našeho testu Mercedes SL 63 AMG.
Toto řešení patřilo po léta k Mercedesu takřka neodmyslitelně, teď se na bílé holubici spojení Airscarf-Mercedes ale objevila jedna velká černá skvrna - automobilka systém používala nelegálně. Sama jej uvedla v roce 1998, vymyslel jej ale Ludwig Schatzinger, který si ho nechal patentovat o dva roky dříve. Mercedes toto řeśení použil bez jeho souhlasu a i když byl pochopitelně přesvědčen, že do práv pana Schatzingera nezasahuje, soud tento týden rozhodl o opaku.
Stalo se tak po 10 letech sporů, při níž dva soudy nižší instance daly zapravdu mateřskému Daimleru. Nyní ale frankfurtský spolkový soud rozhodl opačně a s účinností od 10. května nařídil Daimleru deaktivovat Airscarf ve všech jím nabízených nových i ojetých vozech, zdržet se jeho užití v propagačních materiálech a zaplatit Ludwigu Schatzingerovi odškodné, které bude vyčísleno na základě množství prodaných vozů vybavených tímto systémem.
Zdá se to být poměrně drastickým rozhodnutím, které Mercedesu nepomůže v roce, který měl být podle jeho vlastních slov „snovým”. Je ale třeba dodat, že jde o rozhodnutí německého soudu platné pouze pro německý trh a nebude se týkat vozů už dodaných zákazníkům - za ty bude firma pykat platbou onou odškodného. Jinak ale musí Aircarf „účinně odstranit” z nových i ojetých aut nabízených dealery - podle mluvčí firmy se jedná asi o 5 tisíc vozů.
I když přímý dopad tohoto rozhodnutí nebude až tak kritický, nabízí se otázka, proč automobilka nechala situaci zajít tak daleko. Je to nepříjemné už pro její image, nehledě na to, že nemoci prodávat na pro ni klíčovém domácím trhu roadstery a kabriolety bez Airscarfu může uškodit také prodejům. A pochopitelně, mohl by to být i nepříjemný precedens pro jiné trhy. Skoro bychom čekali, že se Daimler s autorem celého řešení pokusí vyrovnat skoro za každou cenu, celá věc má ale ještě jeden rozměr.
Německá média informují, že ochrana patentu vyprší 25. prosince 2016 a Daimler zřejmě hrál na to, že do té doby se vydrží s panem Schatzingerem soudit bez výsledku. Bylo-li tomu tak, nedopadlo to zcela podle očekávání, přesto výsledek sporu znamená pro firmu jediné - „vydržet” to v Německu bez Airscarfu v nabídce něco málo přes 7 měsíců (a pochopitelně něco zaplatit). I to je jistě nepříjemné, ale firma musela být toho názoru, že to je lepší řešení než jakým by bylo případné mimosoudní vyrovnání...
Mluvčí Mercedesu konstatovala pouze tolik, že značka je „udivena” tímto rozhodnutím poté, co předchozí spory u nižších instancí vždy vyhrála. Pochopitelně se ale podvolí rozhodnutí soudu, systém v asi 5 tisících aut deaktivuje, nebude jej propagovat a předá soudu materiály k určení odškodného. Může to být docela vysoká částka, jde-li ale stále jen o německý trh, nemusí být zase tak dramatická - mluvčí uvedla, že otevřené Mercedesy mají na německém trhu pouze „nízký jednociferný procentní podíl”.






Systém Airscarf (zde v SL 63 AMG) byl jednou z chloub otevřených Mercedesů. Nyní se ukazuje, že jej automobilka používala bez dohody s jeho původním autorem - alespoň tak o věci bez další možnosti odvolání rozhodl německý soud
Zdroj: FAZ
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Porsche už láká na elektrický Cayenne. Větší úspěch mu nemůže zajistit ani česká krasavice, ani legenda Top Gearu
před hodinouNové Audi A6 e-etron vypadá tak lacině, že vás snad ani nenapadne, že jde o drahé auto drahé značky
před 3 hodinamiV této zemi nesmíte autem překročit hranici jinak než se skoro plnou nádrží, jinak riskujete pokutu až 8 000 Kč a povinné dotankování
před 4 hodinami„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před 6 hodinamiGaráž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva