Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře
19.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
My jej máme za symbol negativního vývoje automobilové techniky, pro jury Engine of the Year je to ale poklad. Právě to vyplývá z letošních výsledků.
Teprve před pár týdny jsme se při příležitosti uvedení Fiatu 500 TwinAir na trh podrobněji rozpovídali o jeho motoru. A mnoha pěkných slov se od nás nedočkal. Agregát s pouhými dvěma válci, objemem 0,875 litru a přeplňováním turbodmychadlem je jasným symbolem devastace dosavadní motorové techniky, která byla šita na míru potřebám zákazníků. Podobné „downsizované” motory jsou šity pouze na míru evropským normám a snaze bruselských úředníků malovat svět namodro. Věříme, že se i takové motory dají udělat v rámci možností dobře, nic to ale nemění na faktu, že vznikají jen kvůli tomu, že se lépe poperou s testy normované spotřeby, které akcentují zejména spotřebu paliva při nízké zátěži.
V takovém případě totiž hraje významnou roli fakt, kolik motor spotřebuje paliva pro pohon sebe sama, tedy čím je menší, tím je úspornější. Proč tomu tak je můžete zjistit v našem starším článku na toto téma. V reálu ale motor mnohem více slouží pro pohon samotného vozu a zde již downsizing tak výhodný být nemusí. Některým řidičům jistě vyhoví i v praxi, rozhodně ale nejde o dobré řešení pro každého. Jenže evropské normy neznají bratra a nutí takové řešení všem, ať už je pro vás výhodné, nebo nikoli. Zejména odborníci, kteří by neměli „naletět” na zjednodušující proklamace, by se měli snažit uvádět věci na pravou míru a malovat svět tak pestrými barvami, jaké ve skutečnosti má. Mrzí nás, že v případě ankety International Engine of the Year 2011 se nestalo ne jen to, podobné nezdravé trendy jí byly dokonce podpořeny.
Opakuje se tak situace z loňské ankety Auto roku 2011, kdy byl za vítěze zvolen elektromobil, který není s to v celé šíři svých schopností ani za mák konkurovat libovolnému z konvenčních konkurentů. Proč se něco takového děje? Protože takový přístup je zkrátka „in”. Je opravdu smutné, že se z podobných, kdysi respektovaných anket staly pouhé nástroje podpory „jediné pravdy”. Přesto jejich výsledky zatím ignorovat nebudeme a podíváme se, jaké agregáty v letoštní anketě o motor roku uspěly.
Jak již vyplynulo z výše zmíněného, absolutním vítězem se stal motor Fiat 0,9 TwinAir. Nezůstalo ale jen při tom, prvenství si dále odnesl v dílčích anketách o nejlepší nový motor, nejlepší zelený motor a nejlepší motor s objemem pod 1 litr. Tento agregát si tak odnesl dvakrát více cen, než kolik má válců, pozoruhodné.
Sluší se dodat tolik, že Fiat, snad posílen tímto úspěchem, potvrdil brzké uvedení atmosféricky plněné verze tohoto „dvouhrnku”, jenž by měla disponovat výkonem 65 koní a také výkonné přeplňované varianty se 105 koňmi.
Anketa má i řadu dalších podkategorií vycházejících z objemu motoru. Telegraficky shrnuto si dobře počínal i motor 1,4 TSI s dvojitým přeplňováním (používá jej i Škoda Fabia RS), který opanoval svou kategorii a celkově se umístil druhý. Dále významně bodovalo BMW, když získalo prvenství v celkem čtyřech objemových kategoriích a za pozornost stojí i vítězství Ferrari s motorem 4,5 V8 z modelu Italia, jenž zavládl v nejvyšší objemové kategorii nad 4 litry.
Kompletní výsledky přikládáme.
Výsledky ankety International Engine of the Year 2011
International Engine of the Year 2011 (mezinárodní motor roku 2011)
Fiat 0,9 TwinAir
Best New Engine 2011 (nejlepší nový motor)
Fiat 0,9 TwinAir
Best Green Engine 2011 (nejlepší zelený motor)
Fiat 0,9 TwinAir
Best Sub 1-Liter Engine (nejlepší motor s objemem pod 1 litr)
Fiat 0,9 TwinAir
Best 1-liter to 1,4-liter Engine (nejlepší motor s objemem 1 až 1,4 litru)
VW 1,4 TSI Twincharger (přeplňovaný turbem i kompresorem)
Best 1,4-liter to 1,8-liter Engine (nejlepší motor s objemem 1,4 až 1,8 litru)
Mini 1,6 Turbo (z produkce BMW-PSA)
Best 1,8-liter to 2-liter Engine (nejlepší motor s objemem 1,8 až 2,0 litru)
BMW 2,0d Twin Turbo (23d)
Best 2-liter to 2,5-liter Engine (nejlepší motor s objemem 2 až 2,5 litru)
Audi 2,5 TFSI (TT-RS, RS3)
Best 2,5-liter to 3-liter Engine (nejlepší motor s objemem 2,5 až 3 litry)
BMW 3,0 Twin Turbo (35i, nikoli TwinScroll varianty)
Best 3-liter to 4-liter Engine (nejlepší motor s objemem 3 až 4 litry)
BMW 4,0 V8 (M3)
Best Above 4-liter Engine (nejlepší motor s objemem nad 4 litry)
Ferrari 4,5 V8 (458 Italia)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Novou vrcholnou Teslu Model 3 odhalil únik z natáčení reklamy ve Španělsku, bude znovu „směšná”
26.2.2024 - Ford po zrušení dvou třetin výroby zastavil i prodej svého elektrického propadáku, důvod odmítá zveřejnit
26.2.2024 - Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:15 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch