Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motory F1 V6, V8, V10 a V12 společně na videu. Znějí lépe než současná turba
1.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Úřadující šampión Sebastian Vettel označuje zvuk současné F1 jako „shit“, Nikimu Laudovi se ale líbí. Kdo z nich je blíže pravdě?
Za námi jsou dva závody nového ročníku Formule 1 a zřejmě nikdo již nepochybuje, že stávající přeplňované pohonné jednotky rozhodně nezní tak působivě jako předchozí atmosférické osmi- či desetiválce. Ani se tedy nedivíme pořadatelům australské Velké ceny, že zvažují žalobu na FIA - stávající divadélko totiž rozhodně není tak zajímavé jako to, co se u protinožců odehrávalo před rokem. Stejně tak se nikdo nemůže zle dívat na úřadujícího mistra světa Sebastiana Vettela, že tóny produkované přeplňovanou Vé-Šestkou označil jako „shit sound“.
Je přitom otázkou, zda a kdy se dočkáme zlepšení, po kterém kromě celého fanouškovského světa volá i principál F1 Bernie Ecclestone. Stejně jako je sporné, zda dané řešení bude uspokojivé, zvláště pak pro samotné týmy. Dosud testované systémy totiž zhoršují chování vozu či snižují jeho výkon. Podle Bernieho by tak ve hře klidně mohl být i návrat atmosférických osmiválců.
Tato varianta je ale podle nás spíše nepravděpodobná, ostatně i automobilky by musely přiznat, že při vývoji udělaly chybu. To ostatně jen potvrzuje přiložené video. Kromě dvanáctiválců, desetiválců a osmiválců se na něm totiž prohánějí i monoposty Ferrari 126 C2 poháněné rovněž přeplňovanými šestiválci. Ty přitom nabízely nižší objem i menší počet otáček - a přesto zněly lépe než ty moderní.
Jen toto přiznání ovšem Bernieho plány nehatí. Ve hře je rovněž účast mnoha automobilek. Bez příchodu přeplňovaného šestiválce by totiž o svém návratu vůbec neuvažovala Honda, přičemž takový Renault již dříve naznačoval, že touží po větším propojení monopostů F1 a svých silničních vozů a tedy menším objemu i počtu válců.
Návratu atmosférických motorů se tedy spíše nedočkáme, na nějaké umělé zlepšení zvuku by ale dojít mělo. Takový jezdec Lotusu Romain Grosjean totiž naznačuje, že zhruba po první třetině sezóny by otáčky měly stoupnout ze stávajících 12 až 13 tisíc na 14 000 ot./min. A také tím by tóny vyluzované výfukem měly být hutnější, i když samo o sobě to stačit nebude.
Zajímavou perličkou je pak fakt, že i přes odpor prakticky celého světa mají přeplňované pohonné jednotky své zastánce. Takový Adrian Sutil totiž prohlašuje, že zní mnohem příjemněji než jekot předchozích osmiválců. Chválou pak nešetří ani Niki Lauda, v jeho případě lze ale důvod nadšení vysledovat - právě Mercedes dva úvodní závody sezóny vyhrál...
Zdroj: WorldCarFans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejčtenější články
Ojeté korejské SUV je v bazarech stále větší modla hlavně díky motoru, který do jeho nástupce už nekoupíte
19.5.2025Řidiči Mercedesu ve 230 km/h na okruhu selhaly brzdy, rozmáznul se o bariéru jako opilý komár
20.5.2025Sázka na elektromobily je „slepá ulička”, říká už zcela otevřeně šéf BMW. To to trvalo
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Živá témata na fóru
- IT poradna 06.17. 11:34 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 08:54 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch