Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mr. Bean prodává další z mnoha svých aut, jednu z největších ikon si moc neužil
19.1.2023 | Petr Prokopec
Jeho vášeň pro výjimečná auta je už dobře známá, přesto vždy překvapí, co ještě má Rowan Atkinson v garáži. Tohle auto mu navzdory své slávě k srdci příliš nepřirostlo, na vysoké ceně pro dalšího majitele to ale něco změní jen stěží.
Lancia Delta HF Integrale patří mezi největší automobilové legendy vůbec. S produkcí výchozího hatchbacku italská automobilka začala již v roce 1979, kdy hodlala odlákat zákazníky hlavně od Volkswagenu Golf. Zpočátku se nicméně mohla opřít pouze o design Giorgetta Giugiara. Teprve po faceliftu první generace, jenž přišel tři léta po debutu, začal být zajímavý i motorový prostor. Nejprve do něj totiž zamířila přeplňovaná jedna-šestka, než v roce 1986 v rámci druhé modernizace došlo také na dvoulitr dopovaný turbodmychadlem.
Celosvětová proslulost nicméně přišla až s rokem 1989, kdy na ženevském autosalonu debutovalo provedení Delta HF Integrale. Vůz totiž již při svém debutu na rallye v San Remu získal zlaté vavříny. Napomohlo k tomu jeho dvoulitrové ústrojí, které již mohlo počítat se 16ventilovou technikou. Výkon tak vzrostl na 200 koní, s nimiž nebyla problémem stovka za 5,7 sekundy a maximálka 220 km/h. O dvě léta později pak dorazila varianta Evoluzione, která byla součástí již třetí modernizace hatchbacku a se kterou bylo spojeno 210 koní.
Pro nás je nicméně v tuto chvíli nejpodstatnější provedení HF Integrale Evo II. Italové jej představili v červnu 1993, přičemž vůz osadili novými 16palcovými litými koly, kůží obtaženým volantem Momo a sportovními sedadly Recaro. Zároveň se podívali i na motor, který nově profitoval ze sekvenčního vícebodového vstřikování či nového turbodmychadla Garrett. Výkon pak vzrostl na 215 koní, jízdní dynamika nicméně zůstala při starém. Protože na danou dobu byla mimořádná, nikomu to nevadilo.
Lancia přitom již v onom roce 1993 vyrukovala s druhou generací standardního hatchbacku, ovšem provedení HF Integrale Evo II prodávala až do roku 1995. Jeden z exemplářů v květnu roku 2021 koupil i Rowan Atkinson, který je znám spíše jako Mr. Bean, Černá zmije či Johnny English. Vůz měl v daný moment najeto pouze 87 tisíc kilometrů, přičemž slavný herec si jej vybral zejména kvůli jeho barvě. Lancia totiž hatchback vyráběla pouze v bílé, červené a modré, zákazníky pak okouzlily hlavně první dva odstíny.
Atkinson sáhnul po nejvzácnější modré, vůz si ale za uplynulých dvacet měsíců příliš neužil. Najel s ním totiž jen 3 000 km. Nyní jej posílá dále, a to skrze dražbu společnosti Silverstone Auctions. Ta se bude konat 25. února v Stoneleigh Park v hrabství Warwickshire, kde by dle odhadů měl hatchback změnit majitele za 65 až 75 tisíc liber (cca 1,77 až 2 miliony korun). To je spousta peněz, s ohledem na špičkový stav, nízký nájezd a slavného posledního vlastníka jde ale nejspíše i tak o podhodnocenou částku.
Jaká bude realita, zjistíme za měsíc. Aktuálně tak už jen zmíníme, že původně tento kousek zamířil do Japonska, odkud se v roce 2011 přesunul do Velké Británie. I když jde nicméně o země, kde auta mají volant vpravo, u tohoto vozu jej najdete na levé straně. Jak pak již bylo zmíněno, disponuje sedadly Recaro či 215 koňmi, za jejichž produkcí stojí pohonná jednotka s červeně lakovanou hlavou válců. I ta přitom byla unikátem, s nímž je spojena pouze varianta Evo II.




Nabízená Lancia Delta HF Integrale Evo II z roku 1993 je ve špičkovém stavu, Mr. Bean s ní navíc najel jen tři tisíce kilometrů. Nyní vůz posílá dále. Foto: Silverstone Auctions, tiskové materiály
Zdroj: Silverstone Auctions
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Chladič, nádrž, řadička. Fiat ukázal první vyrobené nové spalovací pětistovky, zažehne znovu lásku k dnes neprodejnému bestselleru?
před hodinouNissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 3 hodinamiNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva