Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Může být boom SUV a crossoverů pro výrobce bublinou, která splaskne?
31.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Obliba SUV a crossoverů neustále stoupá, a to docela rychle. Řada značek se do těchto segmentů vrhá snad až příliš bezhlavě. Růst bude zpomalovat.
Automobilovým světem hýbe v posledních letech kromě downsizingu a snižování spotřeby, které se děje spíše na papíře, ještě jeden fenomén - obliba SUV a crossoverů. Jenže jako všechno ostatní, ani tento trend nejspíš nebude trvat věčně. Někteří ho dokonce označují za bublinu, jejíž splasknutí bude bolestivé ne nepodobně „bublině dot com” z počátku milénia či finanční krizi z let 2007 a 2008. Jako například Mihnea Radu z webu Auto Evolution.
Spousta automobilek na vývoj SUV vynakládá velkou část prostředků, a to podle něj leckdy i za cenu zanedbání vývoje hatchbacků a sedanů. Ovšem, nyní tento segment trhu velmi rychlým tempem roste, toto tempo ale není udržitelné napořád. SUV a crossovery jsou v mnoha ohledech praktičtější, zejména pokud v místech, kde se pohybujete, je na údržbu silnic nahlíženo ležérněji, ale stěží si pořídí SUV úplně každý zájemce o nové auto.
V současnosti jsou zejména na luxusních SUV obrovské marže, dosahující leckdy i více než 10 %. S touto vidinou se podle Radua do segmentu crossoverů vrhají další a další automobilky. Jen málokterá značka ale umí postavit auta schopná jako Porsche a ještě méně značek může svá auta prodávat za tak vysoké ceny jako Porsche. A čím víc bude na trhu crossoverů, tím menší budou marže.
Růst trhu SUV a crossoverů se tedy nevyhnutelně v budoucnu zpomalí, jak moc, je ale zatím otázkou. Mihnea Radu mluví o prasknutí bubliny, což by znamenalo skutečně velké problémy pramenící z nenávratnosti obrovských investic a zanedbaného vývoje automobilů jiných tříd a typů.
Ale tak velká pohroma to asi nebude - spíše se podle nás dá hovořit o postupném snižování zájmu, až se poptávka srovná s poptávkou po běžnějších automobilech. A pravděpodobně to automobilky nijak výrazně na existenci neohrozí, nevidí-li v crossoverech zázračný lék na své současné problémy.











Spousta značek je dnes posedlá crossovery (ilustrační foto, Renault Kadjar)
Zdroj: Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nejnovější články
Majitel po 643 ujetých km s novým elektromobilem radši zahodil 400 tisíc Kč, než aby s ním dál musel jezdit
před 10 hodinami
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
včera
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí předchůdcem s dnes nemyslitelnou technikou
včera
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtovat přes 460 tisíc
včera
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
