Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na elektromobily praskl další problém, mohou způsobit kolapsy celých budov
11.4.2023 | Petr Prokopec
Je fascinující, jak bezmyšlenkovitě někteří horují za elektrickou mobilitu, aniž by domýšleli byť ty nejpřímější negativní dopady, které může mít její nařizování na svědomí. A co teprve ty méně zřejmé? I těch se objevuje jen víc.
Už léta tvrdíme, že politiky naplánovaná elektrická revoluce neproběhne, určitě ne v takové míře, jaká je v současné době zamýšlena. Není to prostě technicky ani ekonomicky reálné, nemluvě o dalších překážkách. Loni se k mnoha těm dřívějším přidaly i vysoké ceny elektrické energie, které potenciální zájemce o elektromobily odrazují a jejich vlastníky rozlaďují. Mnozí ostatní, kteří používají spalovací auta, se pak stále více smiřují s tím, že u těchto aut tím či oním způsobem setrvají do konce svého života.
Bateriová auta totiž vypadala alespoň trochu zajímavě jen do chvíle, dokud lidé skutečně věřili tomu, že se podaří najít řešení jejich technických slabin, dojde na jejich zásadní zlevnění a přinesou nižší provozní náklady. V prvním případě se ale na revoluci dál marně čeká, ve zbylých dvou případech se stal pravý opak. Elektromobily se za posledních několik let staly ještě citelně dražšími a dobíjení u rychlejších veřejných stanic snadno vychází dráž než benzin či motorová nafta. K nevyhnutelným obětem, která spočívají v řadě uživatelských překážek, jsou tak nezřídka svolní jen zatvrzelí fandové elektrického pohonu.
Problémů spojených s elektromobilitou ale jen přibývá, což jen ukazuje, jak nedomyšlené jejich plánování coby jediného typu pohonu je. Na jeden pozoruhodný nyní upozorňuje britský The Telegraph s odkazem na tamní asociaci provozovatelů parkovišť (British Parking Association). Ta s pomocí expertů poukazuje na to, že řada nadzemních i podzemních garáží a parkovišť byla postavena již před mnoha lety. Normy tehdy počítaly se zcela odlišnou hmotností aut, kterou elektromobily překonávají klidně násobně.
Referenčním vozem pro Brity býval Ford Cortina, jehož základní verze na vahách nevykazovaly ani tunu. Jasně, dnes jsou těžší všechna auta, ale typické vozy jako VW Golf pořád váží kolem 1,3 tuny bez velkých potíží. Elektromobily jsou o poznání těžší, ostatně jen samotné baterie takového Hummeru EV váží víc než celé spalovací auto. Nemusíme nicméně zacházet do až takových extrémů, třeba taková Škoda Enyaq Coupe RS váží 2 180 kilogramů, tedy skoro o tunu víc než benzinový kompakt.
Pro konstrukci garáží pak parkování takových aut logicky představuje riziko. „Nechci být příliš alarmistický, ale rozhodně existuje možnost, že se některá z prvních parkovišť ve špatném stavu zhroutí,” řekl pro The Telegraph stavební inženýr a konzultant pro stavby parkovišť Chris Whapples. Celé to jen připomíná nesmyslnost elektrických aut, která za vyšší efektivitu bojují vyšší hmotností, což je naprosto absurdní - takové auto bude vždy celkově méně efektivní kvůli většímu množství energie spotřebovávané na zrychlení, větší zátěži brzd či pneumatik, většímu opotřebení silnic apod.
Obhájci nařizování elektromobilů věc bagatelizují s tím, že normy jsou jen normy a parkoviště ve skutečnosti vydrží víc. Je to možné, byli bychom jen rádi, pokud ale některé z pater nadzemních parkovišť zatížíte desítkami tun aut navíc (což je při jejich kapacitě a nadváze elektromobilů snadno možné), může to být problém. Ani my nechceme být za alarmisty, jistě to ale podtrhuje, jak moc hloupý celý tlak na stoprocentní elektrifikaci všech aut bez rozdílu je. Kolika podobných věcí si lidé za ním stojící ještě „nevšimli”?



Hummer EV je mezi elektromobily skutečným extrémem, jen jeho baterie váží stejně jako celá Škoda Fabia. I lehčí elektrické vozy jsou ale o mnoho těžší než jejich spalovací alternativy, což způsobí problémy i v oblastech, o kterých se dosud nemluvilo. Nejsou pro ně stavěná třeba nadzemní parkoviště, což může vést k jejich kolapsu. Foto: GMC
Zdroj: The Telegraph
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Jindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před hodinouŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včera
Živá témata na fóru
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 06:59 - Darlekins
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch