Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na monopost Formule 1 si zkusilo vyšlápnout upravené Porsche. Chybělo jen málo, aby uspělo
26.9.2023 | Petr Prokopec
Dokola nás fascinuje, co Porsche dokáže za pořád ještě docela přijatelné ceny prodávat se silniční homologací. Jeden z vrcholů řady 911 by v továrním provedení na F1 nestačil, po úpravě ale může se vztyčenou hlavou odcházet i ze souboje s ní, tedy alespoň ve sprintu.
Tureckou tuningovou společnost Esmotor nejspíše zná jen málokdo, a to přesto, že dnes se již více profiluje ve Velké Británii než ve své domovině. Během dvanácti let své existence se navíc stala jedním z největších specialistů na vozy Porsche. Vyhledávána je hlavně klientelou, která nadevše staví zrychlení v přímém směru, kdy stroje Esmotor nenachází konkurenci ani v moderních elektromobilech. Firma totiž v roce 2017 stanovila nový světový rekord pro vozy ze Zuffenhausenu, když jí upravené kupé 911 GT2 generace 997 zvládlo čtvrtmíli za 7,95 sekundy při rychlosti 305,9 km/h.
Pokud by vás zajímal výčet modifikací, jaké byly provedeny, museli bychom přijít s dlouhým soupisem, stěžejních úprav ale není zase tak moc - spočívají v upravení pohonné jednotky a výměně převodovky. Plochý šestiválec totiž produkoval přes 1 500 koní, jejichž přenos na zadní nápravu dostala sekvence. Dnes si na Esmotor posvítíme v souvislosti s trochu jiným vozem, který obdobných výsledků dosahuje poněkud efektivněji.
Britská odnož Esmorotu si totiž vzala na paškál novější 911 Turbo S generace 991, jemuž nadělila 1 400 koní. Stejně jako u GT2 jde o výkon naměřený na kolech, pod kapotou tedy pracuje ještě o pár desítek procent větší stádo. Oproti minulosti je spojeno s těžším kočárem, hmotnost vozu se totiž pohybuje okolo 1 700 kil, využívá ale pohonu všech kol, který je ve sprintu velmi přínosný. Není to primitivní úprava, bez sedmimístné sumy v kapse se o ni ani nezajímejte, 911 Turbo S 991 ale dnes koupíte snadno za cenu okolo 3,5 milionu korun, s úpravou budete třeba na 5 milionech. Není to málo peněz, ale co ve výsledku máte k dispozici?
To vám nejlépe ukáže Mat Watson z Carwow, který proti tomuto monstru postavil Red Bull RB8, tedy vůz, se kterým Sebastian Vettel v roce 2012 získal třetí ze svých čtyř titulů, a motocykl KMT RC16. Za volant prvního projektilu ověnčeného siluetou rudého býka se posadil Liam Lawson, aktuálně pilot Alpha Tauri, jenž se musel popasovat s kombinací 800 koní a 700 kilogramů, zatímco řídítka dostal na povel Dani Pedrosa. Ten přitom svou vahou navýšil základní hmotnost motocyklu (157 kg), k dispozici pak měl „pouze“ 270 koní.
I přes nejmenší a nejméně výkonnou pohonnou jednotku se Pedrosa prohnal cílem jako první, Porsche pak nakonec nestačilo ani na monopost F1, bylo to ale těsné. A je nutné dodat, že kvůli špatnému počasí měl Mat výkon snížený na 1 200 koní. Jinak by dost možná Lawsona i porazil. Na Pedrosu by ovšem neměl tak jako tak. Uvážíme-li, že na jedné straně je upravené silniční auto za jednotky milionů, a na druhé speciály vyvíjené s miliardovými rozpočty v pár kusech, je třeba znovu hlavně před Porsche smeknout. Byť je jasné, že na technické trati by si jej Formule 1 teprve namazala na chleba.



Sériová 911 Turbo S generace 991 dostala do vínku nejprve 560 a posléze dokonce 580 koní. Firma Esmotor pak výkon zvedla dokonce na 1 400 koní, ovšem ani tak nezvládá kupé porazit motorku z MotoGP. Zaostává za ní však jen o sekundu, což jistě není ostuda. Ilustrační foto: Porsche
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 6 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Němci jsou vážně kouzelníci, i neskonale elegantní Porsche 911 dokázali pár tahy zprasit k nepoznání
9.4.2025Vstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
9.4.2025Levně k mání je nejetá vzpomínka na dobu, kdy motor V6 s pohonem 4x4 šlo mít i v malém autě. Jen tak, bez velkých dramat
10.4.2025Číňané začali prodávat auto jako žádné jiné. České zahrádkáře, pejskaře nebo výletníky by mohlo uhranout i cenou
10.4.2025Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
10.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva