Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na ruských autech se v zimě objevuje tento u nás nepoužívaný symbol. Co značí?
5.11.2018 | Petr Prokopec
U nás prakticky neznámé označení se v Rusku v zimě stává koloritem. Jeho nepoužití může vést i k pokutě, řidiči ale momentálně bojují za jeho zrušení.
Zima se blíží a s ní i ježdění na zasněžených cestách. Svatý Martin, který dle pranostik jezdí na bílém koni, není daleko, a tak existuje jistá pravděpodobnost, že nás příroda překvapí a přinese letos bílou zimu. Meteorologové ale pro následující týdny předpovídají spíše druhé babí léto než mráz, led a sněžení. Nicméně Rusko není Česko, a tak tamní řidiči řeší o trochu jiné problémy než to, kdy přesně přezout na zimní pneumatiky.
Na velké části území se i nadále počítá s tím, že teploty v příštích měsících budou klesat až k minus 40 stupňům Celsia. Za takového počasí asi nepřekvapí, že mnohé silnice zůstávají ukryty pod sněhem od října až někdy do poloviny dubna. A stejně tak nezaskočí, že klasické pneumatiky, ať již letní, zimní nebo celoroční, na nich nepoužívá prakticky žádný ruský motorista. Místo toho přichází ke slovu u nás zakázané obutí osázené hřeby. Používají se třeba i ve skandinávských zemích, v Rusku ale pro jejich nasazení platí pravidla, s nimiž se jinde nesetkáme.
Pokud tedy zamíříte do Norska, Finska či Švédska, pak vězte, že pneumatiky s hřeby můžete mít nasazeny až po 1. listopadu, respektive po 1. říjnu v případě poslední zmíněné země. Nejzazším termínem pro jejich sejmutí je pak druhé pondělí následující po Velikonocích. Ve Švédsku jsou pak stejné regule spojené také s použitím sněžných řetězů, přičemž za porušení zákona padají opravdu přísné pokuty.
Rusko je pak na tom obdobně, i když zde je vymezení používání těch či oněch pneumatik ještě striktnější. Kupříkladu letní jsou zcela zakázány v prosinci, lednu a únoru. Obutí s hřeby je pak dovoleno od září do května, během června, července a srpna je ovšem pro změnu také zcela zakázáno. A co je možná nejpodstatnější, řidiči na použití takových pneumatik musí upozornit okolí viditelnou speciální nálepkou.
Jde právě o znak s „položeným E“, který vidíte na snímcích. Nálepka má sloužit k varování ostatních řidičů, kteří díky ní snadno rozpoznají, že vůz před nimi je osazen pneumatikami s hřeby a jeho vlastnosti mohou být na některých úsecích výrazně jiné než na klasických zimních. Za použití pneu s hřeby a neosazení auta nálepkou pak hrozí pokuta až 500 rublů (cca 175 Kč). Stejná suma se platí také za porušení zákazu jejich užívání během zmiňovaných tří letních měsíců.
Proč o tom ale hovoříme zrovna nyní? Právě toto pravidlo se v posledních měsících stalo předmětem možné změny legislativy. Ministerstvo vnitra již od května pracuje na novele, která by nutnost použití oné nálepky zrušila. Autoři návrhu dodávají, že v podstatě „ztratila na významu, neboť jízdní dynamika moderních vozů je z převážné části ovlivňována zcela jinými faktory“. Zatím jde ale jen o návrh - povinnost tedy v tuto chvíli platí, včetně hrozby oné pokuty za její nedodržení.
Jakkoliv jde o poměrně malou sumu, asi nikdo z nás by ji nechtěl platit opakovaně. Nálepky, jaké ve světě nemají obdoby, jsou tedy v Rusku běžným koloritem. A jak můžete vidět na záběrech níže, někteří Rusové si z nich trochu utahují. Možná naposledy, návrh na zrušení je již v závěru legislativního procesu a je možné, že „Éčka“ si letos Rusové na auta lepí naposledy...




Rusové musí mít na autě vylepenou tuto nálepku, pokud užívají pneumatiky s hřeby
Jak vidíte, řada z nich si z této povinnosti dělá spíše legraci. Vláda tedy již pracuje na tom, že tuto specificky ruskou povinnost zruší
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 2 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Porsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 57 minutamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 2 hodinamiNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 3 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva