Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nádherný Tatraplan z Mototechny už tři roky nikdo nechce, v reálných penězích už zlevnil o milion
23.7.2023 | Petr Miler
Je to jeden z nejkrásnějších exemplářů, které šlo za poslední roky koupit. A rozhodně jde o nejkrásnější kousek, který jde koupit nyní. Přesto je zájem o něj nulový, třebaže cena se nevymyká historické hodnotě.
Tatra 600 známější spíše jako Tatraplan je jednou z poněkud smutných hvězd historie kopřivnické automobilky. Byl to svým způsobem převratný vůz nebo přinejmenším součást série převratných vozů, který měl šanci mohutně bodovat u nás i v zahraničí. Vyrábět se ale začal v roce 1948, kdy moc v tehdejším Československu převzali komunisté, což do značné míry osud vozu zpečetilo.
Místo trhu začala ekonomická rozhodnutí řídit politické faktory, a tak se u nás Tatraplan mohl svého času dostat pouze do rukou komunistických prominentů, zbytek mířil do zahraničí. A protože se centrální plánování postaralo i o přesun výroby auta z Kopřivnice do Mladé Boleslavi, což byla rána pro kvalitu jeho zpracování, celkově si nevydobyl takovou pověst, jak by se slušelo. Během čtyř let výroby se jeho produkční bilance zastavila na čísle 6 342, což možná nebylo špatné na Tatru přelomu 40. a 50. let za zmíněných okolností, potenciál byl ale stejně jinde.
Kolik z těchto aut přežívá dodnes, není i vzhledem k vývozu tisíců z nich do relativně exotických destinací známo, asi ale nebudeme daleko od pravdy, když odhad nízkých stovek označíme za optimistický. Je to už přes 70 let a Tatraplan nebyl žádný Gullwing, aby bylo lidem hned jasné, že jednou půjde o ceněnou vzácnost. Ale jak moc ceněná vlastně je?
Odpověď na tuto otázku nabízí utrápený prodej jednoho z prakticky dokonalých exemplářů, který se objevil v prodeji už přes třemi roky v Mototechně, tedy v její moderní verzi. Psali jsme o něm včetně detailního rozboru historie samotného Tatraplanu i tohoto konkrétního kusu s tím, že po renovaci do stavu 1A přijde na 2 miliony Kč. To je samozřejmě spousta peněz, na druhou stranu jde o nádherný kus, jehož obdobu hned tak nenajdete ani v soukromých sbírkách, natož pak v prodeji. Renovace do takové kondice snadno přijde na milion, takže mít za dva kompletní výjimečné auto s jasnou s přímočarou historií... Nebyla to nijak přestřelená nabídka.
Od té doby jsem jej v nabídce Mototechny viděl ještě několikrát. A víte co? On je tam pořád. Stejné fotky, stejný popis, jen cena je jiná, dokonce o 300 tisíc Kč nižší. Auto tedy zjevně nikdo nechce a není to tak, že by majitel a Mototechna byli spokojeni (podle všeho dva jiné subjekty v tomto případě), že mají pěkný marketingový tahák v katalogu - pokles ceny naznačuje touhu auto prodat. Ale zájem prostě není. A uvážíme-li, co jste si za 2 miliony mohli koupit v roce 2020, a co si za 1,7 milionu můžete koupit dnes (nejen na poli aut) je pokles hodnoty skutečně enormní. Se započtením inflace jde v reálných penězích o 1 milion Kč dolů.
Je to zajímavé, ale nakonec to jen připomíná, že Tatraplan je možná hvězda svého druhu, ale skutečně malá a spíše lokální. Kupec takřka dokonalého kusu za podobnou cenu se tak hledá těžko, ostatně kolik zájemců o takový vůz bude existovat v Česku nebo na Slovensku?



Auto v současném prodeji vypadá prakticky stejně jako před 70 léty vyrobené vozy, v některých ohledech snadno i lépe. Přesto ho nikdo nechce už několik let, nepomohlo ani relativně dramatické snížení ceny. Foto: Tatra
Zdroj: Mototechna
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
včera
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nejnovější články
Elektrický muscle dál skoro nikdo nekupuje, a tak výrobce napadl geniální tah: Zdražil ho o statisíce
před hodinou
Norové staví nejdelší podmořský tunel světa. Bude to unikát se dvěma „kruháči”, cestu zkrátí o víc jak 10 hodin
před 2 hodinami
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
před 4 hodinami
Jaguar oficiálně ukončil výrobu všech aut, je to smutná tečka za jedním dlouhým příběhem
před 5 hodinami
„Pan Zelený” zkrachoval. Leasingovka nabízející jen elektromobily dojela přesně na to, na co dojíždí jejich majitelé
včera
Živá témata na fóru
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.22. 10:18 - pavproch
- BMW Divize 12.22. 10:16 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.22. 10:08 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
