V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony

Vznikla v asi 6 tisících exemplářích, z nichž jen dvě třetiny lze považovat za „ryzí”. A i z těch byla polovina vyvezena do zahraničí. Hovořit o vzácnosti je z dnešního pohledu snad i slabé slovo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony

16.8.2020 | Petr Miler

V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony

/

Foto: Mototechna

Vznikla v asi 6 tisících exemplářích, z nichž jen dvě třetiny lze považovat za „ryzí”. A i z těch byla polovina vyvezena do zahraničí. Hovořit o vzácnosti je z dnešního pohledu snad i slabé slovo.

Tatra je druhou nejstarší, dodnes přežívající automobilkou světa. Její věhlas je téměř celosvětový a je jen škoda, že její výrobě osobních automobilů nikdy nebylo dopřáno zazářit tak, jak by si zasloužila. Slibně se rozvíjející, zejména meziválečný byznys zašlapali v roce 1948 komunisté, když z jejích aut udělali zboží dostupné jen vyvoleným a nebo cizincům. A to, co z firmy zbylo na přelomu 80. a 90. let. už nebylo s to konkurovat špičkové konkurenci, která se za tu dobu posunula o světelný rok vpřed, bohužel.

O to více si ale musíme vážit toho, co nám ze slavnějších časů výroby osobních tatrovek zbylo dodnes. A jeden ze skutečně úžasných exemplářů v současnosti možná i trochu neprávem opomíjených modelů máme dnes před sebou. Jde o typ T600 alias Tatraplan, nástupce modelů T77, T87 a T97, který byl v tehdejším Československu vyráběn mezi léty 1948 a 1952 a byl vzácností již tehdy, natož pak dnes.

Už z let výroby si můžete udělat obrázek o tom, kdo se k tomuto vozu mohl dostat - ve stručnosti řečeno nikdo, kdo nebyl prominentem tehdejšího komunistického režimu. Právě komunisté se, jak se stalo jejich „dobrým” zvykem, mají na svědomí i poněkud pohnutý osud tohoto vozu, neboť z něj udělali nejen zboží nedostupné širšímu domácímu publiku, ale později přesunuli i jeho výrobu z Kopřivnice do Mladé Boleslavi, čímž vzhledem ke snížené kvalitě výroby zdiskreditovali jeho pověst.

Auto tak nikdy nedosáhlo věhlasu, jaký by si jinak bylo s to získal a jen za čtyři roky produkce bylo vyrobeno v jen 6 342 exemplářích, z nichž pouze 4 242 postavili v Kopřivnici. A z těch bylo 2 164 vyvezeno do zahraničí, nejčastěji pak do Rakouska. Zbylé vozy byly prodány v Československu a jeden z nich si v roce 1952 převzala do užívání Vojenská správa v Ostravě. Právě tento vůz dnes máme před sebou a i když tedy jde o onen „méně hodnotný” kus vyrobený v Boleslavi, jde stále o naprosto mimořádný exemplář.

Auto bylo totiž po roce 2000 zrenovováno s využitím maxima originálních dílů a především věrně původní specifikaci. Té si Vojenská správa užívala jen do roku 1962, než bylo auto prodáno soukromé osobě přes ostravskou Mototechnu. Majitel si jej ponechal až do roku 2000, kdy jej uzmul současný vlastník, který mu dopřál onu renovační kúru. Z fotek je patrné, že stav auta je opravdu jedinečný, přitom má k dispozici veškeré dobové dokumenty dokladující i originalitu vnějšího a vnitřního provedení.

Na tachometru má tento Tatraplan 56 546 km, je ale otázkou, jak moc relevantní údaj to je. Klíčový je tu stav a také dobře známá historie díky jeho vlastnictví jen třemi osobami, což za skoro 70 let existence jakéhokoli auta nebývá zrovna obvyklé. Dnes je vůz na prodej opět v Mototechně, a to za tučné 2 miliony Kč. Hodně peněz, ale ne za tak vzácné auto, které může na celém světě existovat snadno maximálně v pár stech exemplářích, obvykle navíc jistě ne v podobném stavu. A jak jsme již zmínili, sběratelé zatím neoceňují Tatraplan tak moc jako jiné starší i novější modely Tatry, takže hodnota tohoto vozu může být do budoucna snadno jen vyšší.


V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 1 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 01V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 2 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 02V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 3 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 03V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 4 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 04V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 5 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 05V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 6 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 06V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 7 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 07V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 8 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 08V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 9 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 09V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 10 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 10V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 11 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 11V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 12 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 12V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 13 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 13V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 14 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 14V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 15 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 15V ČR je k mání vzácná Tatra pro papaláše ve fantastickém stavu, stojí miliony - 16 - Tatra 600 Tatraplan 1952 prodej 2020 16
Překrásný exemplář Tatry 600 Tatraplan se objevil v prodeji v Praze, je to kus historie s dobře zdokumentovanou minulostí i výjimečným stavem. Foto: Mototechna

Zdroj: Mototechna

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.