Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Náklaďáky bez řidiče se budou moci volně pohybovat v provozu bez dozoru, politik vetoval zákon vyžadující opak
27.9.2023 | Petr Prokopec
Není neuvěřitelné, co všechno si lidé nechají líbit? Na jednu stranu mlčky snáší bezpečnostní totalitu vyžadující tisíc preventivních opatření při banálních aktivitách. A na druhou stranu mlčky přihlíží tomu, jak politici odmítají elementární opatření mající omezit riziko potenciálně velmi nebezpečné praxe.
Protože věřím, že karma je zdarma a vše, co děláme, se nám jednou nějakým způsobem vrátí, nic nikomu zlého nepřeji. Při pohledu na řadu politických nápadů z poslední doby si ovšem čas od času říkám, že by možná nebylo na škodu, kdyby následky přehmatů dotyčných dopadly právě na ně samotné. Třeba kdyby politici skončili někde v polích v jimi protežovaném elektromobilu bez šťávy. A stejně tak by na ně mohla dopadnout ruka „autonomní spravedlnosti“, zvláště pak na guvernéra Kalifornie Gavina Newsoma.
Z amerického státu se totiž začíná stávat testovací areál pro výrobce autonomních technologií. Ty byly dosud spojovány hlavně s osobními vozy, v nemalé míře se však s autopilotem počítá také u těch nákladních. Unie dopravců v zájmu minimalizace rizik spojených s takovým testováním požadovala, aby hlavně v těch nejtěžších zůstal fyzicky přítomný trénovaný řidič jako pojistka. A zákonodárci byli pro, načež přijali zákon, který by něco takového vyžadoval. Newsom však usoudil, že něco takového je zbytečné, a proto zákon vetoval.
„Když vezmu v potaz existující legislativu, není tento zákon třeba, neboť vše týkající se této konkrétní technologie je pokryto,“ uvedl kalifornský guvernér ve svém zdůvodnění. Odpůrci zákona pak ještě dodali, že autonomní auta jsou již na kalifornských silnicích přítomna a je s nimi spojeno menší množství nehod než s lidmi. Hlavně robotické taxíky firmy Cruise nám ale pravidelně dokládají, jak moc nespolehlivé takové řešení je a že dálkový dohled už kvůli komplikacím s dostupností mobilního signálu nestačí. Navíc se bavíme jen o pomalém provozu relativně malých a lehkých aut ve městě, tady se budou podstatně rychleji prohánět náklaďáky vážící desítky tuny prakticky kudykoli.
Na poslední z řady incidentů došlo před pár dny v Austinu v Texasu, kde tucet autonomních aut způsobil nevídanou zácpu. Mimo jiné i proto, že v sedadle řidiče nikdo neseděl, vzdálení operátoři byli bezradní a ani ti přivolaní na místo si s auty nevěděli rady. Při této události sice naštěstí nedošlo na žádná zranění či materiální újmu, nicméně opravdu je nutné dráždit hada bosou nohou? Co když se neovladatelným stane 40tunový náklaďák kdesi na dálnici?
To je otázka, na níž bych rád znal Newsomovu odpověď ve chvíli, kdy bude týmž místem projíždět, nebo bude stát v koloně před neovladatelným kamionem. Protože jde ale stejně jako v případě většiny dalších politiků o člověka, který o fungování těchto věcí nemá ponětí, nepředpokládám, že by z jeho úst vyšlo cokoli moudrého. Což ostatně dokázal oním vetem, které tak dává výrobcům prostor k ohrožování všech výměnou za jejich úsporu nákladů, o nic jiného tu nejde.



V době, kdy politici regulují již několikrát zregulované, působí nápad pustit autonomní kamiony do ulic bez řidičů sloužících jako „nouzová brzda“ jako naprostý nesmysl. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Poláci sestrojili létající motorku jako z Hvězdných válek, chtějí ji sériově vyrábět a prodávat
včeraKarta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia
včeraNěmci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
včeraFirma, ve které VW loni utopil 44 miliard, po ohlášení výsledků dál ztrácí svou hodnotu, VW do ní musí přisypat dalších 22 miliard
včeraChevrolet sebral Corvette C8 jeden z jejích typických prvků a zamířil s ní k moderní tuctovosti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva